Bu çalışmanın amacı Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki özel eğitim öğretmenlerinin iş birliği, iş yaşam kalitesi düzeyleri ile mobbing (yıldırma) durumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmaya 2021-2022 eğitim öğretim yılında KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığına bağlı okul ve kurumlarda görev alan 153 özel eğitim öğretmeni katılmıştır. Araştırmada nicel yöntemlerden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmada iş birliği, iş yaşam kalitesi ve mobbing düzeyi belirleme ölçekleri kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 25.0 programı kullanılarak çözümlemeleri yapılmıştır. Veriler incelendiğinde özel eğitim öğretmenlerinin mobbing (psikolojik şiddet) düzeyleri ile mesleki kıdem, eğitim durumu, medeni durum, aylık hane geliri ve günlük çalışma saati değişkenleri arasında anlamlı düzeyde fark olduğu; yaş ve cinsiyet değişkenleri arasında ise anlamlı düzeyde fark olmadığı tespit edilmiştir. Özel eğitim öğretmenlerinin iş birliği, iş yaşam kalitesi düzeyleri ile mobbing(yıldırma) durumları arasındaki ilişki durumu incelendiğinde, İş Yaşam Kalitesi Ölçeği puanları ile İş birliği Ölçeği puanları arasında pozitif yönlü ve istatistiksel olarak anlamlı düzeyde korelasyon olduğu; İş Yaşam Kalitesi Ölçeği puanları ile Mobbing (Psikolojik Şiddet) Ölçeği puanları arasında negatif yönlü ve istatistiksel olarak anlamlı düzeyde korelasyon olduğu saptanmıştır. İş birliği Ölçeği puanları ile Mobbing (Psikolojik Şiddet) Ölçeği puanları arasında negatif yönlü fakat istatistiksel olarak anlamlı düzeyde olmayan korelasyon olduğu tespit edilmiştir.
Ethics committee approval for the research was received from the Cyprus International University Rectorate Ethics Committee with the decision dated 11.11.2021 and numbered 020-9807.
Yoktur.
Yoktur.
Yoktur.
The purpose of this study is to investigate the interplay among the levels of cooperation, quality of work life, and exposure to mobbing among special education teachers in the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC). The research involved 153 special education teachers employed in schools and institutions affiliated with the TRNC Ministry of National Education and Culture during the 2021-2022 academic year. Employing a relational survey model, a quantitative approach, the study utilized the Cooperation Scale, Quality of Work Life Scale, and Mobbing (Psychological Violence) Scale. The collected data underwent analysis using the SPSS 25.0 program. The results indicated a significant difference in the exposure to mobbing levels among special education teachers based on variables such as professional seniority, educational background, marital status, and daily working hours. However, no significant differences were observed concerning age and gender in relation to exposure to mobbing. Upon examining the correlation between special education teachers' cooperation, quality of work life, and mobbing experiences, a positive and statistically significant association was identified between the scores of the Quality of Work Life Scale and Cooperation Scale. Additionally, a negative and statistically significant correlation was found between the Quality of Work Life Scale scores and the Mobbing (Psychological Violence) Scale scores.
Special education teacher cooperation quality of work life exposure to mobbing
Yoktur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Yoktur. |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 26 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1 |