Okullar çocukların gelişiminde dış dünyayla ilişki kurarak keşfetmesinde ve deneyimler elde etmesinde önemlidir. Okul öncesi dönemde eğitim bu deneyimler için fırsatlar sunar. Özel eğitim anaokulları da benzer fırsatlar sunmaktadır. Bu fırsatların oluşturulmasının temel yollarından birisi de oyundur ve okul öncesi dönem eğitim kurumlarında sıklıkla kullanılmaktadır. Oyun, çocuklara sosyal etkileşim kurma, problem çözme ve bilişsel beceriler geliştirme fırsatları sunarken öğrenme ve gelişim süreçleri için de önemli bir araçtır. Bu çalışma, özel eğitim anaokullarında çalışan öğretmenlerin oyunu kullanışlarına odaklanmıştır. Bu araştırma, okul öncesi dönemde özel gereksinimli çocukların eğitiminde oyunun bir öğretim aracı olarak kullanımına ilişkin özel eğitim öğretmenlerinin görüşlerini incelemektedir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Veri toplama süreci, Türkiye'deki özel eğitim anaokullarında görev yapan 22 öğretmenle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler sessiz bir ortamda birebir yapılmış, ses kaydı alınarak yazılı hale getirilmiştir. Verilerin analizi içerik analizi yöntemiyle yapılmış ve temalar ile alt temalar belirlenmiştir. Öğretmenlerin, oyunu sadece bir eğlence aracı değil, aynı zamanda öğrenme süreçlerini destekleyen etkili bir yöntem olarak gördüğü belirlenmiştir. Çocukların bireysel ihtiyaçlarına göre uyarlanan oyunların, sosyal, bilişsel ve fiziksel gelişim için kritik bir rol oynadığı ifade edilmiştir. Araştırma, özel eğitimde oyunun çok yönlü bir öğretim aracı olarak etkili bir şekilde kullanılabileceğini göstermekte ve bu alandaki eğitim programlarının geliştirilmesine katkı sunmaktadır. Ayrıca oyunun fiziksel, sosyal gelişim için uygunluğunun yanında dikkat, katılım artırma gibi özelliklerini öne çıkardığı da görülmektedir.
Özel eğitim anaokulu oyun öğretmen görüşü fenomenoloji içerik analizi
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Otistik Çocuklar Eğitimi, Otizm ve Spekrum Bozukluğu Eğitimi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 20 Mayıs 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 10 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 20 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 26 Şubat 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |