Bu çalışmada Bilim Sanat Merkezi Türkçe alanı yardımcı ders materyalinin P21 çerçevesi (The Partnership for 21st Century Learning) doğrultusunda 21. yüzyıl becerileri dikkate alınarak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın temel verileri, Millî Eğitim Bakanlığı’nın resmî web sitesinde 2022 yılında yayınlanan “Bilim Sanat Merkezi Türkçe Alanı Yardımcı Ders Materyali” kitabından elde edilmiştir. Araştırma sürecinde, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi tercih edilmiş ve veriler betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırmacılar tarafından hazırlanan doküman inceleme formunda, 21. yüzyıl becerilerine yönelik kod ve kategoriler oluşturulmuştur. Araştırmacılar dokümanı ilk olarak ayrı incelemişler, kendi kodlarını, kategorilerini oluşturmuşlardır. Daha sonra bir araya gelerek kod ve kategorilerin tutarlılığına bakarak geçerlik ve güvenirliği sağlanmıştır. Verilerin analizinde öğrenme ve inovasyon becerileri, yaşam ve kariyer becerileri, bilgi medya ve teknoloji becerileri alanlarının alt boyutları kodlaştırılarak oluşturulmuştur. Çalışma sonunda, ders materyalinde en çok yer verilen becerilerin “yaratıcılık” ve “eleştirel düşünme” olduğu tespit edilirken, “esneklik” ve “liderlik” gibi becerilerin oldukça sınırlı bir şekilde yer aldığı görülmüştür. Bununla birlikte, “teknoloji” ve “bilgi iletişim becerileri” gibi alanların da materyalde yeterince yer almadığı belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre şu önerilerde bulunulmuştur. BİLSEM müfredatlarının ve yardımcı kaynakların genelinde 21. Yüzyıl becerilerinin tamamına yer verilmelidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Özel Yetenekli Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Mayıs 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 2 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 26 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |