Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Theory and Practice in Social Work: Social Workers' Use of Theoretical Knowledge in Practice

Yıl 2022, , 1183 - 1208, 30.10.2022
https://doi.org/10.33417/tsh.1029334

Öz

Theoretical knowledge is a guide for social workers in performing professional and ethical scientific practice. Ensuring the unity of theory and practice and the transfer of theoretical knowledge to practice have been among the main discussion topics of social work for a long time. This work; it examines the practical use of theoretical knowledge by 20 social workers working in public institutions, local governments and non-governmental organizations in Istanbul and the conditions affecting it. The findings obtained at the end of the study reveal that the use of theory is shaped on the basis of the social worker's interest, working style, institutional structure, managers, density of clientele, duration of experience, bureaucracy and managerial conditions. Social workers most frequently use empowerment, ecological approach and systems theory, but fast and result-oriented working conditions limit the use of theoretical knowledge. points out that a small number of social workers use theoretical knowledge in practice as a conscious choice with awareness.

Kaynakça

  • Al-Ma’seb, H., Alkhurinej, A. Ve Alduwaihi, M. (2015). The gap between theory and practice in social work. International Social Work, 58 (6), 819-830.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 368-388.
  • Barsky, A., Rogers, G., Krysik, J. ve Langevin, P. (1997). Evaluating the ıntegration of social work theory and practice: multi-modal teaching techniques in the classroom. Canadian Social Work Review, 14 (2), 185-200.
  • Carew, R. (1979). The place of knowledge in social work activity. The British Journal of Social Work, 9 (3), 349-364.
  • Cete, H. ve Kahraman Güloğlu, F. (2022). Türk Kızılay Toplum Merkezlerinde çalışan meslek elemanlarının sosyal hizmet perspektifi ve alanda yaşadıkları sorunlar. Toplum ve Sosyal Hizmet , 33 (2), 407-435.
  • Cha, T., Kuo, E. ve Marsh, C. J. (2006). Useful knowledge for social work practice. Social Work & Society, 1, 111-122.
  • Coulshed, V. ve Orme, J. (1998). Social work practice: an ıntroduction. London: Macmillan International Higher Education.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni, Çev. Ed. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Duyan, V. (2016). Sosyal hizmet temelleri yaklaşımları müdahale yöntemleri. Ankara: Sosyal Çalışma Yayınları.
  • Erbay, E. (2019). Güç ve güçlendirme kavramları bağlamında sosyal hizmet uygulaması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 19 (42), 41-64.
  • Gentle-Genitty, C., Chen, H., Karıkari, I. ve Barnett, C. (2014). Social work theory and application to practice: the students' perspectives. Journal of Higher Education Theory and Practice, 14 (1), 36-47.
  • Göppner, H. J. Ve Hämäläinen, J. (2007). Developing a science of social work. Journal of Social Work, 7 (3), 269-287.
  • Harms, L. ve Connolly, M. (2015). Social work: from theory to practice. Australia: Cambridge University Press.
  • Hicks, S. (2016). Theory and social work: a conceptual review of the literature. International Journal of Social Welfare. 25 (4), 399-414.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 62-80.
  • Langer, C. L. ve Lietz, C. (2015). Applying theory to generalist social work practice. Canada: John Wiley & Sons.
  • Lub, V. (2019). Theory, social work methods and participation. Journal of Social Work, 19 (1), 3-19.
  • Mcdonald, C. ve Jones, A. (2000). Reconstructing and Re-conceptualising Social Work in the Emerging Milieu, Australian Social Work, 53 (3), 3-11.
  • Neuman, W. L. (2014). Toplumsal araştırma yöntemleri: nitel ve nicel yaklaşımlar 1, Çev. Ed. Sedef Özge. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Oko, J. (2008). Understanding and using theory in social work. United Kingdom: Learning Matters.
  • Özbesler, C. (2017). Sosyal inceleme ve değerlendirmede kuramsal bilgi ve yetkinliğin önemi. Sosyal Hizmet Dergisi, Ocak-Haziran/Temmuz-Aralık 2015, 18-26.
  • Özbesler, C. ve İçağasıoğlu Çoban, A. (2010). Hastane ortamında sosyal hizmet uygulamaları: Ankara örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 21 (2), 31-46.
  • Pak, M. D., Attepe Özden, S. ve İçağasıoğlu Çoban, A. (2018). Ezberletmeyin, Öğretin!: Öğrencilerin Gözünden Sosyal Hizmet Eğitiminde Etkili Eğitmenin Özellikleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 29 (2), 226-244.
  • Payne, M. (2020). Modern sosyal hizmet kuramı, Çev. Ed. Kasım Karataş. Ankara: Nika Yayınevi.
  • Sheafor, B. W. ve Horejsi, C. R. (2016). Sosyal hizmet uygulaması: temel teknikler ve ilkeler, Çev. Ed. Durdu Baran Çiftci. Ankara: Nika Yayınevi.
  • Sheldon, B. (1978). Theory and practice in social work: a re-examination of a tenuous relationship. British Journal of Social Work, 8 (1), 1-22.
  • Sheppard, M. (1995). Social work, social science and practice wisdom. British Journal of Social Work, 25 (3), 265-293.
  • Simon, B. L. (1994). Are theories for practice necessary? Yes!. Journal of Social Work Education, 30 (2), 144-148.
  • Teater, B. (2015). Sosyal hizmet kuram ve yöntemleri: uygulama için bir giriş, Çev. Ed. Abdullah Karatay. Ankara: Nika Yayınevi.
  • Tekin, H. H. (2016). Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3 (13), 101-116.
  • Thompson, N. (2000). Theory and practice in human services. Berkshire: McGraw-Hill Education.
  • Thyer, B. A. (1994). Are theories for practice necessary? No!. Journal of Social Work Education, 30 (2), 148-151.
  • Thyer, B. A. (2001). What is the Role of Theory in Research on Social Work Practice?. Journal of Social Work Education, 37 (1), 9-25.
  • Trevithick, P. (2008). Revisiting the knowledge base of social work: a framework for practice. British Journal of Social Work, 38 (6), 1212–1237.
  • Tsang, N. M. (1998). Beyond theory and practice ıntegration in social work: lessons from the west. International. International Social Work, 41 (2), 169-180.
  • Tuncay, T. (2019). Sosyal çalışma müdahalesinin etkileri ve teori kullanımı. Sosyal Hizmet Magazin, Mart, 1212–1237.
  • Tuncay, T. (2020). Sosyal hizmette uygulama teorilerinin genel çerçevesi. Sosyal Hizmet Kuram ve Yaklaşımları, Ed. Semra Saruç, Hüsnünur Aslantürk. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını 3-28.
  • Zengin, O. ve Çalış, N. (2017). Sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulamaları ve çalışma koşulları. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28 (1), 47-68.

Sosyal Hizmette Kuram ve Uygulama: Sosyal Çalışmacıların Uygulamada Kuramsal Bilgi Kullanımları

Yıl 2022, , 1183 - 1208, 30.10.2022
https://doi.org/10.33417/tsh.1029334

Öz

Kuramsal bilgi, profesyonel ve etik değerlere bağlı bilimsel uygulama gerçekleştirmede sosyal çalışmacılar için rehber niteliğindedir. Kuramla uygulama birlikteliğinin sağlanması ve kuram bilgisinin uygulamaya aktarımı öteden beri sosyal hizmetin temel tartışma konuları arasında yer almıştır. Bu çalışma; İstanbul’da kamu kurumları, yerel yönetimler ve sivil toplum kuruluşlarında çalışan 20 sosyal çalışmacının uygulamada kuramsal bilgi kullanımları ve bunu etkileyen koşulları irdelemektedir. Çalışma sonunda elde edilen bulgular kuram kullanımının sosyal çalışmacının ilgisi, çalışma biçimi, kurumsal yapı, yöneticiler, müracaatçı kitlesinin yoğunluğu, deneyim süresi, bürokrasi ve yönetsel koşullar zemininde şekillendiğini ortaya koymaktadır. Sosyal çalışmacılar en sık güçlendirme, ekolojik yaklaşım ve sistem kuramını kullanmakta, ancak hızlı ve sonuç odaklı çalışma koşulları kuramsal bilgi kullanımını sınırlamaktadır Bulgular, sosyal çalışmacıların kuramsal bilgiyi çoğunlukla içselleştirmiş bir şekilde farkında olmadan kullandıklarına; az sayıda sosyal çalışmacınınsa kuramsal bilgiyi farkındalıkla bilinçli bir tercih olarak uygulamada kullandıklarına işaret etmektedir.

Kaynakça

  • Al-Ma’seb, H., Alkhurinej, A. Ve Alduwaihi, M. (2015). The gap between theory and practice in social work. International Social Work, 58 (6), 819-830.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 368-388.
  • Barsky, A., Rogers, G., Krysik, J. ve Langevin, P. (1997). Evaluating the ıntegration of social work theory and practice: multi-modal teaching techniques in the classroom. Canadian Social Work Review, 14 (2), 185-200.
  • Carew, R. (1979). The place of knowledge in social work activity. The British Journal of Social Work, 9 (3), 349-364.
  • Cete, H. ve Kahraman Güloğlu, F. (2022). Türk Kızılay Toplum Merkezlerinde çalışan meslek elemanlarının sosyal hizmet perspektifi ve alanda yaşadıkları sorunlar. Toplum ve Sosyal Hizmet , 33 (2), 407-435.
  • Cha, T., Kuo, E. ve Marsh, C. J. (2006). Useful knowledge for social work practice. Social Work & Society, 1, 111-122.
  • Coulshed, V. ve Orme, J. (1998). Social work practice: an ıntroduction. London: Macmillan International Higher Education.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni, Çev. Ed. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Duyan, V. (2016). Sosyal hizmet temelleri yaklaşımları müdahale yöntemleri. Ankara: Sosyal Çalışma Yayınları.
  • Erbay, E. (2019). Güç ve güçlendirme kavramları bağlamında sosyal hizmet uygulaması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 19 (42), 41-64.
  • Gentle-Genitty, C., Chen, H., Karıkari, I. ve Barnett, C. (2014). Social work theory and application to practice: the students' perspectives. Journal of Higher Education Theory and Practice, 14 (1), 36-47.
  • Göppner, H. J. Ve Hämäläinen, J. (2007). Developing a science of social work. Journal of Social Work, 7 (3), 269-287.
  • Harms, L. ve Connolly, M. (2015). Social work: from theory to practice. Australia: Cambridge University Press.
  • Hicks, S. (2016). Theory and social work: a conceptual review of the literature. International Journal of Social Welfare. 25 (4), 399-414.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 62-80.
  • Langer, C. L. ve Lietz, C. (2015). Applying theory to generalist social work practice. Canada: John Wiley & Sons.
  • Lub, V. (2019). Theory, social work methods and participation. Journal of Social Work, 19 (1), 3-19.
  • Mcdonald, C. ve Jones, A. (2000). Reconstructing and Re-conceptualising Social Work in the Emerging Milieu, Australian Social Work, 53 (3), 3-11.
  • Neuman, W. L. (2014). Toplumsal araştırma yöntemleri: nitel ve nicel yaklaşımlar 1, Çev. Ed. Sedef Özge. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Oko, J. (2008). Understanding and using theory in social work. United Kingdom: Learning Matters.
  • Özbesler, C. (2017). Sosyal inceleme ve değerlendirmede kuramsal bilgi ve yetkinliğin önemi. Sosyal Hizmet Dergisi, Ocak-Haziran/Temmuz-Aralık 2015, 18-26.
  • Özbesler, C. ve İçağasıoğlu Çoban, A. (2010). Hastane ortamında sosyal hizmet uygulamaları: Ankara örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 21 (2), 31-46.
  • Pak, M. D., Attepe Özden, S. ve İçağasıoğlu Çoban, A. (2018). Ezberletmeyin, Öğretin!: Öğrencilerin Gözünden Sosyal Hizmet Eğitiminde Etkili Eğitmenin Özellikleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 29 (2), 226-244.
  • Payne, M. (2020). Modern sosyal hizmet kuramı, Çev. Ed. Kasım Karataş. Ankara: Nika Yayınevi.
  • Sheafor, B. W. ve Horejsi, C. R. (2016). Sosyal hizmet uygulaması: temel teknikler ve ilkeler, Çev. Ed. Durdu Baran Çiftci. Ankara: Nika Yayınevi.
  • Sheldon, B. (1978). Theory and practice in social work: a re-examination of a tenuous relationship. British Journal of Social Work, 8 (1), 1-22.
  • Sheppard, M. (1995). Social work, social science and practice wisdom. British Journal of Social Work, 25 (3), 265-293.
  • Simon, B. L. (1994). Are theories for practice necessary? Yes!. Journal of Social Work Education, 30 (2), 144-148.
  • Teater, B. (2015). Sosyal hizmet kuram ve yöntemleri: uygulama için bir giriş, Çev. Ed. Abdullah Karatay. Ankara: Nika Yayınevi.
  • Tekin, H. H. (2016). Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3 (13), 101-116.
  • Thompson, N. (2000). Theory and practice in human services. Berkshire: McGraw-Hill Education.
  • Thyer, B. A. (1994). Are theories for practice necessary? No!. Journal of Social Work Education, 30 (2), 148-151.
  • Thyer, B. A. (2001). What is the Role of Theory in Research on Social Work Practice?. Journal of Social Work Education, 37 (1), 9-25.
  • Trevithick, P. (2008). Revisiting the knowledge base of social work: a framework for practice. British Journal of Social Work, 38 (6), 1212–1237.
  • Tsang, N. M. (1998). Beyond theory and practice ıntegration in social work: lessons from the west. International. International Social Work, 41 (2), 169-180.
  • Tuncay, T. (2019). Sosyal çalışma müdahalesinin etkileri ve teori kullanımı. Sosyal Hizmet Magazin, Mart, 1212–1237.
  • Tuncay, T. (2020). Sosyal hizmette uygulama teorilerinin genel çerçevesi. Sosyal Hizmet Kuram ve Yaklaşımları, Ed. Semra Saruç, Hüsnünur Aslantürk. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını 3-28.
  • Zengin, O. ve Çalış, N. (2017). Sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulamaları ve çalışma koşulları. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28 (1), 47-68.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmail Kuruhalil 0000-0003-4581-3729

Melek İpek 0000-0002-2955-5048

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 28 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Kuruhalil, İ., & İpek, M. (2022). Sosyal Hizmette Kuram ve Uygulama: Sosyal Çalışmacıların Uygulamada Kuramsal Bilgi Kullanımları. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 33(4), 1183-1208. https://doi.org/10.33417/tsh.1029334