Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reflections Of Covid-19 Pandemic Process On Social Work Practice Education

Yıl 2021, , 161 - 181, 30.12.2021
https://doi.org/10.33417/tsh.985522

Öz

Field practice, which is of great importance for social work education, is one of the areas affected by the COVID-19 pandemic. After the decision to continue higher education with distance education methods within the framework of the measures taken within the scope of COVID-19, students who applied field practice in social service institutions and organizations continued this process through distance education. The phenomenological approach was used in this study, which was carried out with the qualitative research method in order to explore how the students who continue the field practice with distance education methods experience the COVID-19 pandemic process. The data of the research was created by conducting 3 different focus group interviews with 5 people with 15 participants who graduated from social work departments of different universities in 2020. The data obtained from the interviews were analyzed by thematic analysis method. As a result of the analysis, the main themes of thoughts on the importance of field practice, experiences in the distance education process and graduating before completing the field application were reached. Within the framework of the results of the research, suggestions for field application were presented.

Kaynakça

  • Azman, A., Singh, P. S. J., Parker, J., ve Ashencaen Crabtree, S. (2020). Addressing competency requirements of social work students during the COVID-19 pandemic in Malaysia. Social Work Education, 39(8), 1058-1065.
  • Baciu, E. L. ve Trancă, L. M. (2021). Re-framing Challenges as Opportunities: Moving a Social Work Practicum Program in an Online Format and Making It Work. Social Work Review/Revista de Asistenta Sociala, (1). 179-191.
  • Başer, D. ve Kırlıoğlu, M. (2019). Sosyal hizmet öğrencilerinin alan uygulamasına yönelik beklentileri ve deneyimleri: Nitel bir araştırma. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(2), 390-416.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. DEUHFED, 9(1), 23-28.
  • Beydili-Gürbüz, E. (2020). Sosyal hizmet eğitiminde teori ve pratiği bütünleştirmede bir yöntem olarak simule müracaatçılar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(30), 2941-2965. DOI: 10.26466/opus.666764
  • Bogo, M. (2006). Field instruction in social work: A review of the research literature. The Clinical Supervisor, 24(1-2), 163-193.
  • Braun, V. ve Clarke, V. (2019). Psikolojide tematik analizin kullanımı. S. N. Şad, N. Özer ve A. Atli (Çevirenler). Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 873-898. doi: 10.14689/issn.2148-2624.1.7c.2s.17m
  • Csoba, J. ve Diebel, A. (2020). World wide closed! Social worker field practice during the ‘lockdown’period. Social Work Education, 39(8), 1094-1106.
  • Çelik, G. (2011). Sosyal hizmet eğitiminde alan uygulaması. Sosyal Hizmet Sempozyumu 2011: 50.Yılında Türkiye’de Sosyal Hizmet Eğitimi: Sorunlar, Öncelikler ve Hedefler. Ankara: Sosyal Hizmet Araştırma ve Geliştirme Derneği Yayını.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K. ve Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4(1), 95-107.
  • Davis, A., & Mirick, R. G. (2021). COVID-19 and Social Work Field Education: A Descriptive Study of Students’ Experiences. Journal of Social Work Education, 1-17.
  • Dhemba, J. (2012). Fieldwork in social work education and training: issues and challenges in the case of Eastern and Southern Africa. Social Work & Society, 10(1), 1-16.
  • Dikmen, S.ve Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat Üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98.
  • Doğan, İ. ve Duyan, V. (2015). Sosyal hizmet öğrencilerinin yaz uygulamasının sosyal hizmet uygulamasının amaçları açısından değerlendirilmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 26(2), 105-125.
  • Duyan, V. (2010). Sosyal hizmet: Temelleri, yaklaşımları, müdahale yöntemleri. Ankara: Aydınlar Matbaacılık Sanayi ve Ltd. Şti.
  • Erbay, E., Adıgüzel, İ. B. ve Akçay, S. (2013). Sosyal hizmet öğrencilerinin sosyal hizmet uygulaması dersleri kapsamında uygulama yürütecekleri kurumları tercih etme süreçleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 95-107.
  • Erbay, E. ve Sevin, Ç. (2013). Hacettepe üniversitesi sosyal hizmet 4. sınıf öğrencilerinin eğitim süreçlerine ve gelecekteki meslek yaşamlarına ilişkin görüşleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(1), 25-39.
  • Fortune, A. E., Lee, M. ve Cavazos, A. (2008). Does practice make perfect? Practicing professional skills and outcomes in social work field education. The clinical supervisior, 26(1-2), 239-263.
  • IFSW (2014). Global definition of social work. Erişim Tarihi: 11.12.2020, https://www.ifsw.org/what-is-social-work/global-definition-of-social-work/
  • Işık, E. ve Semerci, Ç. (2019). Eğitim alanı nitel araştırmalarında veri üçgenlemesi olarak odak grup görüşmesi, bireysel görüşme ve gözlem. Turkish Journal of Educational Studies, 6(3), 53-66.
  • Karadağ, E. Ve Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181-192.
  • Kol, E. (2019). Sosyal hizmet uygulaması derslerinin amaç, kapsam ve işleyişi. Ö. Öztürk (Ed.), Sosyal hizmet uygulaması II içinde (ss.29-54). Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Kumral, O. (2010). Nitel çalışmalarda odak grup görüşmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 35(374), 16-22.
  • Kümbetoğlu, B. (2017). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Lee, M. (2006). Learning activities and their effect as function of reflection over the course of field practicum. (Doktora Tezi). University at Albany, Albany.
  • Marinoni, G., van't Land, H. ve Jensen, T. (2020). The impact of COVID-19 on higher education around the world. Paris: International Association of Universities. https://www.iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_covid19_and_he_survey_report_final_may_2020.pdf
  • Marlowe, J. M., Appleton, C., Chinnery, S. A. ve Van Stratum, S. (2015). The integration of personal and professional selves: Developing students' critical awareness in social work practice. Social Work Education, 34(1), 60-73.
  • Melero, H., Hernandez, M. Y., & Bagdasaryan, S. (2021). Field note—social work field education in quarantine: administrative lessons from the field during a worldwide pandemic. Journal of Social Work Education, 1-6.
  • Papouli, E. (2014). Field learning in social work education: Implications for educators and instructors. Field Educator, 4(2), 1-16.
  • Patton, M.Q. (2018). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. M. Bütün ve S.B. Demir (Çev. Ed.), Ankara: Pegem Akademi.
  • Saruç, S. ve Aslantürk, H. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde türkiye’de sosyal hizmet eğitiminin sosyal hizmet akademisyenleri perspektifinden değerlendirilmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 32(2), 421-438.
  • Selçuk, O., Gencer, T. E. ve Karataş, Z. (2021). Sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin covıd-19 salgını ve uzaktan eğitim sürecine ilişkin tutumları ile psikolojik sağlamlıklarının incelenmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 32(3), 967-994.
  • Tekindal, M. ve Uğuz-Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-172.
  • Tuncay, T. (2020). Çevrimiçi sosyal hizmet eğitimi: Fırsatlar ve engeller. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 4(1), 18-27.
  • Walsh, C. A., Gulbrandsen, C. ve Lorenzetti, L. (2019). Research practicum: An experiential model for social work research. Sage Open, 9(2), 1-11.
  • Williamson, S., Hostetter, C., Byers, K. ve Huggins, P. (2010). I found myself at this practicum: Student reflections on field education. Advances in Social Work, 11(2), 235-247.
  • YÖK. (2020). Basın açıklaması. Erişim Tarihi: 14.12.2020, https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/YKS%20Ertelenmesi%20Bas%C4%B1n%20A%C3%A7%C4%B1klamas%C4%B1.aspx

COVID-19 Pandemi Sürecinde Alan Uygulaması Yapmak: Bir Odak Grup Çalışması

Yıl 2021, , 161 - 181, 30.12.2021
https://doi.org/10.33417/tsh.985522

Öz

Sosyal hizmet eğitimi için büyük bir öneme sahip olan alan uygulaması COVID-19 pandemisinden etkilenen alanlardan biridir. COVID-19 kapsamında alınan önlemler çerçevesinde yükseköğretimin uzaktan eğitim yöntemleriyle sürdürülmesine karar verilmesinin ardından sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarında alan uygulaması yapan öğrenciler bu sürece uzaktan eğitim yoluyla devam etmiştir. Alan uygulamasına uzaktan eğitim yöntemleriyle devam eden öğrencilerin COVID-19 pandemi sürecini nasıl deneyimlediğini keşfetmek amacıyla nitel araştırma yöntemiyle yapılan bu çalışmada fenomenolojik yaklaşım kullanılmıştır. Farklı üniversitelerin sosyal hizmet bölümlerinden 2020 yılında mezun olan 15 katılımcı ile 5 kişilik 3 farklı odak grup görüşmesi yapılarak araştırmanın verileri oluşturulmuştur. Görüşmelerden elde edilen veriler tematik analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda alan uygulamasının önemine yönelik düşünceler, uzaktan eğitim sürecine yönelik deneyimler ve alan uygulamasını tamamlayamadan mezun olmak ana temalarına ulaşılmıştır. Araştırmanın sonuçları çerçevesinde alan uygulamasına yönelik öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Azman, A., Singh, P. S. J., Parker, J., ve Ashencaen Crabtree, S. (2020). Addressing competency requirements of social work students during the COVID-19 pandemic in Malaysia. Social Work Education, 39(8), 1058-1065.
  • Baciu, E. L. ve Trancă, L. M. (2021). Re-framing Challenges as Opportunities: Moving a Social Work Practicum Program in an Online Format and Making It Work. Social Work Review/Revista de Asistenta Sociala, (1). 179-191.
  • Başer, D. ve Kırlıoğlu, M. (2019). Sosyal hizmet öğrencilerinin alan uygulamasına yönelik beklentileri ve deneyimleri: Nitel bir araştırma. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(2), 390-416.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. DEUHFED, 9(1), 23-28.
  • Beydili-Gürbüz, E. (2020). Sosyal hizmet eğitiminde teori ve pratiği bütünleştirmede bir yöntem olarak simule müracaatçılar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(30), 2941-2965. DOI: 10.26466/opus.666764
  • Bogo, M. (2006). Field instruction in social work: A review of the research literature. The Clinical Supervisor, 24(1-2), 163-193.
  • Braun, V. ve Clarke, V. (2019). Psikolojide tematik analizin kullanımı. S. N. Şad, N. Özer ve A. Atli (Çevirenler). Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 873-898. doi: 10.14689/issn.2148-2624.1.7c.2s.17m
  • Csoba, J. ve Diebel, A. (2020). World wide closed! Social worker field practice during the ‘lockdown’period. Social Work Education, 39(8), 1094-1106.
  • Çelik, G. (2011). Sosyal hizmet eğitiminde alan uygulaması. Sosyal Hizmet Sempozyumu 2011: 50.Yılında Türkiye’de Sosyal Hizmet Eğitimi: Sorunlar, Öncelikler ve Hedefler. Ankara: Sosyal Hizmet Araştırma ve Geliştirme Derneği Yayını.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K. ve Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4(1), 95-107.
  • Davis, A., & Mirick, R. G. (2021). COVID-19 and Social Work Field Education: A Descriptive Study of Students’ Experiences. Journal of Social Work Education, 1-17.
  • Dhemba, J. (2012). Fieldwork in social work education and training: issues and challenges in the case of Eastern and Southern Africa. Social Work & Society, 10(1), 1-16.
  • Dikmen, S.ve Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat Üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98.
  • Doğan, İ. ve Duyan, V. (2015). Sosyal hizmet öğrencilerinin yaz uygulamasının sosyal hizmet uygulamasının amaçları açısından değerlendirilmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 26(2), 105-125.
  • Duyan, V. (2010). Sosyal hizmet: Temelleri, yaklaşımları, müdahale yöntemleri. Ankara: Aydınlar Matbaacılık Sanayi ve Ltd. Şti.
  • Erbay, E., Adıgüzel, İ. B. ve Akçay, S. (2013). Sosyal hizmet öğrencilerinin sosyal hizmet uygulaması dersleri kapsamında uygulama yürütecekleri kurumları tercih etme süreçleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 95-107.
  • Erbay, E. ve Sevin, Ç. (2013). Hacettepe üniversitesi sosyal hizmet 4. sınıf öğrencilerinin eğitim süreçlerine ve gelecekteki meslek yaşamlarına ilişkin görüşleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(1), 25-39.
  • Fortune, A. E., Lee, M. ve Cavazos, A. (2008). Does practice make perfect? Practicing professional skills and outcomes in social work field education. The clinical supervisior, 26(1-2), 239-263.
  • IFSW (2014). Global definition of social work. Erişim Tarihi: 11.12.2020, https://www.ifsw.org/what-is-social-work/global-definition-of-social-work/
  • Işık, E. ve Semerci, Ç. (2019). Eğitim alanı nitel araştırmalarında veri üçgenlemesi olarak odak grup görüşmesi, bireysel görüşme ve gözlem. Turkish Journal of Educational Studies, 6(3), 53-66.
  • Karadağ, E. Ve Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181-192.
  • Kol, E. (2019). Sosyal hizmet uygulaması derslerinin amaç, kapsam ve işleyişi. Ö. Öztürk (Ed.), Sosyal hizmet uygulaması II içinde (ss.29-54). Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Kumral, O. (2010). Nitel çalışmalarda odak grup görüşmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 35(374), 16-22.
  • Kümbetoğlu, B. (2017). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Lee, M. (2006). Learning activities and their effect as function of reflection over the course of field practicum. (Doktora Tezi). University at Albany, Albany.
  • Marinoni, G., van't Land, H. ve Jensen, T. (2020). The impact of COVID-19 on higher education around the world. Paris: International Association of Universities. https://www.iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_covid19_and_he_survey_report_final_may_2020.pdf
  • Marlowe, J. M., Appleton, C., Chinnery, S. A. ve Van Stratum, S. (2015). The integration of personal and professional selves: Developing students' critical awareness in social work practice. Social Work Education, 34(1), 60-73.
  • Melero, H., Hernandez, M. Y., & Bagdasaryan, S. (2021). Field note—social work field education in quarantine: administrative lessons from the field during a worldwide pandemic. Journal of Social Work Education, 1-6.
  • Papouli, E. (2014). Field learning in social work education: Implications for educators and instructors. Field Educator, 4(2), 1-16.
  • Patton, M.Q. (2018). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. M. Bütün ve S.B. Demir (Çev. Ed.), Ankara: Pegem Akademi.
  • Saruç, S. ve Aslantürk, H. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde türkiye’de sosyal hizmet eğitiminin sosyal hizmet akademisyenleri perspektifinden değerlendirilmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 32(2), 421-438.
  • Selçuk, O., Gencer, T. E. ve Karataş, Z. (2021). Sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin covıd-19 salgını ve uzaktan eğitim sürecine ilişkin tutumları ile psikolojik sağlamlıklarının incelenmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 32(3), 967-994.
  • Tekindal, M. ve Uğuz-Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-172.
  • Tuncay, T. (2020). Çevrimiçi sosyal hizmet eğitimi: Fırsatlar ve engeller. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 4(1), 18-27.
  • Walsh, C. A., Gulbrandsen, C. ve Lorenzetti, L. (2019). Research practicum: An experiential model for social work research. Sage Open, 9(2), 1-11.
  • Williamson, S., Hostetter, C., Byers, K. ve Huggins, P. (2010). I found myself at this practicum: Student reflections on field education. Advances in Social Work, 11(2), 235-247.
  • YÖK. (2020). Basın açıklaması. Erişim Tarihi: 14.12.2020, https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/YKS%20Ertelenmesi%20Bas%C4%B1n%20A%C3%A7%C4%B1klamas%C4%B1.aspx
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sultan Kiremitci 0000-0002-7316-6648

Sinan Akçay 0000-0001-9485-5891

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 20 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Kiremitci, S., & Akçay, S. (2021). COVID-19 Pandemi Sürecinde Alan Uygulaması Yapmak: Bir Odak Grup Çalışması. Toplum Ve Sosyal Hizmet, Covid-19 Özel Sayı Cilt 1, 161-181. https://doi.org/10.33417/tsh.985522