Bu araştırmada, ebeveynlerin çocuk hakları konusundaki
tutumları ile ilköğretim öğrencilerinin ahlaki olgunlukları arasındaki
ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu, İzmir İli, Karşıyaka
İlçesi’nde alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeyleri temsil eden 7 devlet
ilköğretim okulu ile özel ilköğretim okulunu temsil eden bir okulun 7. sınıf
öğrencileri ve bu öğrencilerin ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama
aracı olarak, Yurtsever (2009) tarafından geliştirilen, ‘Çocuk
Haklarına İlişkin Ebeveyn Tutum Ölçeği’ ile Dilmaç (1999) tarafından
geliştirilen ‘Ahlaki Olgunluk Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırma verilerini çözümlemede, Kruskal Wallis ve
Mann-Whitney U testi ile Spearman’s Rho Analizi kullanılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre; ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin ahlaki olgunlakları
cinsiyetlere göre karşılaştırıldığında sevgi boyutunda; okulların
sosyo-ekonomik düzeyine göre karşılaştırıldığında, iç huzur, şiddetten kaçınma
davranışı ve doğru davranış boyutlarında farklılaşmaktadır. İlköğretim
öğrencilerinin ahlaki olgunlukları ile ebeveynlerin çocuk hakları tutumları
arasında çeşitli alt boyutlarda, doğrusal yönlü, zayıf ilişkiler bulunmaktadır.
Bu ilişkiler, öğrencilerin öğrenim gördüğü okulun
sosyo-ekonomik düzeyine göre farklılık göstermektedir.
This study aims at finding out the attitudes of
parents toward children’s rights and examining the link between moral maturity
of primary level students. The participants of the study consist of 7 state
primary schools representing lower, middle and upper socio-economic levels in
Karşiyaka District of İzmir province and seventh-grade students representing a
private primary school and their parents. As data collection tools, ‘Parent
Attitude Scale on Children Rights’ developed by Yurtsever and Oktay (2009) and
‘Moral Maturity Scale’ developed by Dilmac (1999) are used. To analyze the
data, Kruskal Wallis and Mann-Whitney U test, Spearman’s Rho Analysis are
utilized. According to the results of the study, moral maturity of
seventh-grade students based on gender differs in terms of love; once based on
the socio-economic levels of schools, it differs in terms of inner peace,
violence avoidance and righteous behaviors. There are vertical, weak
relationships between moral maturity and the attitudes of parents toward
children’s rights, even if they differ in various sub dimensions. The
relationship between the moral maturity of children and the attitudes of
parents toward children’s rights differs, based on the socio-economic level of
the school where students are educated.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Haziran 2016 |
Gönderilme Tarihi | 18 Eylül 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 27 Sayı: 1 |