Toplumsal
katılım gençlerin yaşamında insanlarla ve toplumla olan etkileşimi sağlaması ve
kolaylaştırması açısından önemli bir role sahiptir. Bu karışık desenli kesitsel
çalışma, gençlerin katılımlarını yaş ve cinsiyete göre incelemek ve anne ve
babanın bu katılım üzerindeki etkisini belirlemek üzere yapılmıştır. Bu amaçla
16-26 yaş aralığındaki 278 gence anket uygulanmıştır. Anket çalışmasından
sonra, farklı cinsiyetleri ve yaş aralıklarını temsilen seçilen gençlerin anne
ve babalarıyla 6 anne ve 6 baba olmak üzere toplamda 12 görüşme yapılmıştır. Analizler,
gençlerin katılımında yaşın, cinsiyete oranla daha önemli bir etmen
olabileceğini göstermektedir. Katılıma ilişkin anne ve babayla olan paylaşıma
bakıldığında cinsiyet ve yaş farkı olmaksızın gençlerin katılım konularında babayı
anneden daha bilgili ve yetkili gördükleri ortaya çıkmıştır. Bu bulgularla
tematik analiz sonrasında anne ve babalarla olan görüşmelerden elde edilen
bulgular birleştirildiğinde, anne ve babalarla olan paylaşımın gençlerin yaşam
sorunlarının farklılaşması dolayısıyla yaşla beraber değiştiği görülmüştür.
Annenin katılım konusuna yaklaşımı gencin yaşadığı sorunların çözümüyle
ilişkili olarak değişirken, babanın gençlerin katılımından beklentisi daha çok
kendi ailesine ve ülkesine yararlı olmaları yönündedir. Bu durumun sosyo-kültürel
ve tarihsel etmenlerden kaynaklandığı düşünülmektedir.
Social
participation plays an important role in young people’s lives as it ensures and facilitates their interaction with people
and society. Participation shows how much a society is developed.
It also has a great positive impact on an
individual’s life (Sherrod, 2007). This mixed designed cross-sectional study aims to understand the effect of
mother and father roles on social participation, as parents seem to be the main source of influence on the daily life of young people.
For this purpose a questionnaire was used to measure different factors that
could affect young people's
social participation. 278 people, aged between 16 and 26 (cross section age
profiles are determined as 16-19; 20-22; 23-26 year-olds), participated in the study. Later on, 12 individual
interviews were performed with 6 mothers and 6 fathers, representing genders
and age range. Independent
samples t-test, one way ANOVA and descriptive statistics were used in SPSS 17.
packet program to analyze the data. As result, age variance has been found
statistically significant in most of the sub dimensions that relate to social participation while gender
has been found less important.
Moreover, it was revealed that
irrespective of age and
gender of the young people,
fathers were seen as more
sophisticated and competent compared
to mothers with regard to sharing about
participation. These findings have integrated with the findings that were obtained from the thematic analyses of interviews with mothers and
fathers. However, it has been observed
that sharing with parents about participation changes as young people’s
problems change with age. While a mother approaches her child’s participation to seek a
solution for his/her problems, a father expects to see benefits by
his child’s participation in terms of
family and country. This result is thought to be caused by cultural structure, and thus is found to be quite different from Western literature that refers
parents’ equal roles in respect to source of influence.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Haziran 2016 |
Gönderilme Tarihi | 24 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 27 Sayı: 1 |