Anne olmak kadınlar için
psikolojik, fizyolojik ve sosyolojik olmak üzere çok yönlü değişimleri içeren
ciddi bir yaşam olayıdır. Otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bir çocuğa anne
babalık etmek çoğu zaman anksiyete ve depresyon gibi mental sağlık sorunları
ile ilişkili görülür. Bu nedenle, araştırmacılar, eğitimciler veya
profesyoneller, OSB olan bireylerinin yanı sıra aile üyeleri üzerine de
yoğunlaşmıştır. Aileye özel ihtiyaçları olan bir çocuğun katılımı, stresli ve
zorlayıcı deneyimler getirebilir. Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların
annelerinin sosyal destek sistemleri hakkında sahip olunan bilginin oldukça
kısıtlı olduğu görülmektedir. Bu çalışmanın amacı iki yönlüdür: ilki kadınların
çocuklarına ilişkin bakışaçılarının ve sosyal destek sistemlerinin keşfedilmesi
ikinci olarak ise yaşam deneyimlerinin görünür kılınmasıdır. Bu amaçla çocuğu
otizm spektrum bozukluğu tanısı almış ve orta yaş grubundan ve düzenli bir işte
çalışmayan 11 kadın çalışma grubunu oluşturmuştur. Çalışma nitel araştırma
yöntemi kullanılarak yapılandırılmış, yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla
veri toplanmış ve içerik analizi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar iki ana
tema (annenin çocuğa bakış açısı ve sosyal destek sistemleri) içerisinde
yorumlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre kadınlar çoğunlukla sosyal desteğe
sahip değildirler ve zaman içerisinde eşleri, aileleri ve akranları ile
bağlarını kaybetmektedirler. Ayrıca çalışmaya katılan kadınların ilk yıllardan
başlayarak yalnızlaştıkları ve ihtiyaç duyduklarını ifade ettikleri duygusal yakınlığa
sahip olamadıkları görülmektedir. Çalışmada elde edilen bulgular ilgili
literatür göz önüne alınarak tartışılmıştır.
Parenting ASD mother autism spectrum disorder social support
Being a mother is defined as a serious life event in which women often
experience physical, psychological and sociological changes. Parenting a child
diagnosed with autism can be associated with a high risk of presenting mental
health problems such as anxiety and depression. Therefore, researchers,
educators or professionals have focused on family members, as well as ASD
individuals. Involvement of a child with special needs in the family can often
bring stressful and challenging experiences. The purpose of this study is
twofold; first, to explore their perspectives on children and social support
systems of women with children who have autism spectrum disorder (ASD) and
second, to unfold their life experiences. The
study was structured using qualitative research method. Qualitative
interviews were conducted with mothers of children diagnosed with ASD in
Ankara, Turkey. Interviews were
conducted with 11 middle age, unemployed Turkish mothers. Data
was collected through semi-structured interviews and content analysis was used.
The results are interpreted in two main themes (perspectives of mothers on their
children and social support). According
to the research findings, women mostly don’t have social support and they
gradually lose connection to their husbands and other family members or peers.
Finally, the findings obtained from the study were discussed in the light of
the relevant literature.
Parenting ASD mother autism spectrum disorder social support
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 30 Sayı: 2 |