Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Practice Courses from the Point of View of the Students of Hacettepe University School of Social Work

Yıl 2004, Cilt: 15 Sayı: 1, 27 - 46, 15.04.2004

Öz

The
curriculum of HU. School of Social IVork has been changed in line with the
generalist social work practice. Upon this change, the practice courses at the
above- mentioned school have been redesigned ac- cording to this new approach.
The aim of this research is to determine what the firstgroup of students who
attended and satisfactoriiy completed three practice courses (SHO 323 Field
IVork in Social Work Settings I, SHO 423 Field Work in Social IVork Settings
ll, SHO 424 Block Field IVork in Social IVork Settings) follo\ving the
curriculum change think about these courses. The results of the research show
that the actİvities carried out in the practice courses İn cjuestion do not ag-
ree with the descriptions of these courses. 

Kaynakça

  • Connovvay, R. S. ve Gentry M. E. (1988) Social Work Practice, Englevvood Cliffs, NJ, Prentice- Hail.
  • Cox, L. A. (2001) ,lBSW Students Favor Strengths/Empowerment-Based Generalist Practice", Families İn Society: The Journal of Contemporary Human Services, 82 (3).
  • Gibbs, P., Locke, B. ve Lohmann R. (1990) “Paradigm forthe Generalist-Advanced Generalist Continuum", Journal of Social Work Educatİon, 26 (3) 232-243.
  • Hartman, A. (1983) “Concentrations, Spe- cializations and Curriculum Design in MSW and BSW Programs", Journal of Educatİon for Social Work, 19 (2)16-25.
  • Johnson, H. A. , Kuder, L. C., VVellons, K. (1992) "Specialiations within a Generalist Social Work Curriculum'’, Journal of Geron tologicaf Social Work, 18 (3/4) 85-98
  • Kirst-Ashman, K. ve Hull, G. (1997) Generalist Pracîice with Organizations and Com- munities, Chicago: Nelson-Hall.
  • Leighninger, L. (1980) "The Generalist- Specialist Debate in Soda! Work", Social Service Review, 54 (1)1-12.
  • Miley, K. K., Q’ Melİa M. ve Du Bois B. (1996) Generalist Social Work Practice: An Empowerİng Approach, Allyn and Bacon.
  • Mumm, A M ., Olsen, L. J. ve Ailen D. (1998) “Familİes Affected by Substance Abuse: Implications for Generalist Social Work Practice”, Families in Society, 79 (4) 384-394.
  • Pincus, A. ve Mİnahan, A. (1973) Social Work Practice: Model and Method, Itasça, İL: F. E. Peacock.
  • Schatz, M S., Jenkins L. ve Sherafor B. (1990) “Milford Redefined; A Model of Ini- tial and Advanced Generalist Social Work’’, Journal of Social Work Education, 26 (3) 217-231.
  • Sheafor, W. B ve Landon, P. S. (1987) ‘'Generalist Perspective”, Encylopedia of Social Work (ed. A. Mİnahan), 18,h ed. , Silver Spring, MD; National Assocations of Social Workers, 660-669.
  • Wolk, J. L. ve VVertheimer, M. R. (1999) “Generalist Practice vs. Case Management: An Accreditation Contradiction”, Journal of Social Work Education, 35 (1).

HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ SOSYAL HİZMETLER YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜ İLE UYGULAMA DERSLERİ

Yıl 2004, Cilt: 15 Sayı: 1, 27 - 46, 15.04.2004

Öz

H.Ü.
Sosyal Hizmetler Yükse kokulu'nan müfredat programı genelci sosyal hizmet
yaklaşımı doğrultusunda değiştirilmiştir. Bu değişim ile birlikte, uygulama
dersleri de yeni yaklaşım doğrultusunda yeniden planlanmıştır. Bu araştırmada,
değişen müfredat programı sonrası üç uygulama dersini (SHO 323 Sosyal Hizmet
Ortamlarında Uygulama f, SHO 423 Sosyal Hizmet Ortamlarında Uygulama II ve SHO
424 Sosyal Hizmet Ortamlarında Blok uygulama) alıp tamamlayan ilk grubun bu
derslere ilişkin değerlendirmelerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma
bulgularına göre, anılan dersler içeriğinde gerçekleştirilen uygulamalar ile bu
derslerin kur tanımları uyuşmamaktadır. 

Kaynakça

  • Connovvay, R. S. ve Gentry M. E. (1988) Social Work Practice, Englevvood Cliffs, NJ, Prentice- Hail.
  • Cox, L. A. (2001) ,lBSW Students Favor Strengths/Empowerment-Based Generalist Practice", Families İn Society: The Journal of Contemporary Human Services, 82 (3).
  • Gibbs, P., Locke, B. ve Lohmann R. (1990) “Paradigm forthe Generalist-Advanced Generalist Continuum", Journal of Social Work Educatİon, 26 (3) 232-243.
  • Hartman, A. (1983) “Concentrations, Spe- cializations and Curriculum Design in MSW and BSW Programs", Journal of Educatİon for Social Work, 19 (2)16-25.
  • Johnson, H. A. , Kuder, L. C., VVellons, K. (1992) "Specialiations within a Generalist Social Work Curriculum'’, Journal of Geron tologicaf Social Work, 18 (3/4) 85-98
  • Kirst-Ashman, K. ve Hull, G. (1997) Generalist Pracîice with Organizations and Com- munities, Chicago: Nelson-Hall.
  • Leighninger, L. (1980) "The Generalist- Specialist Debate in Soda! Work", Social Service Review, 54 (1)1-12.
  • Miley, K. K., Q’ Melİa M. ve Du Bois B. (1996) Generalist Social Work Practice: An Empowerİng Approach, Allyn and Bacon.
  • Mumm, A M ., Olsen, L. J. ve Ailen D. (1998) “Familİes Affected by Substance Abuse: Implications for Generalist Social Work Practice”, Families in Society, 79 (4) 384-394.
  • Pincus, A. ve Mİnahan, A. (1973) Social Work Practice: Model and Method, Itasça, İL: F. E. Peacock.
  • Schatz, M S., Jenkins L. ve Sherafor B. (1990) “Milford Redefined; A Model of Ini- tial and Advanced Generalist Social Work’’, Journal of Social Work Education, 26 (3) 217-231.
  • Sheafor, W. B ve Landon, P. S. (1987) ‘'Generalist Perspective”, Encylopedia of Social Work (ed. A. Mİnahan), 18,h ed. , Silver Spring, MD; National Assocations of Social Workers, 660-669.
  • Wolk, J. L. ve VVertheimer, M. R. (1999) “Generalist Practice vs. Case Management: An Accreditation Contradiction”, Journal of Social Work Education, 35 (1).
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Şahin Bu kişi benim

Nurdan Duman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2004
Gönderilme Tarihi 15 Şubat 2004
Yayımlandığı Sayı Yıl 2004 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahin, F., & Duman, N. (2004). HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ SOSYAL HİZMETLER YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜ İLE UYGULAMA DERSLERİ. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 15(1), 27-46.