This
study has been planned to compare the social adjustment of children with and
without hearing impairment in the nine-seventeen age group and to identify the
factors that may be effective. A total of eighty children, consisting of fourty
children with hearing impairment attending 75. Yıl Special Education and
Rehabilitation Center and fourty children without hearing impairment attending
Sevgi Durağı Study and Education Center, were included into the study. “General
Information Form” and “Hacettepe Personality Inventory-Social Adjustment
Subscale” were used in the study. Two Way Variance Analysis, One Way Variance
Analysis, T-Test and Scheefe Test were used in data assessment. It has been
concluded in the study that there is meaningful difference in favor of children
without hearing impairment in social adjustment scores between children with
hearing impairment and without hearing impairment. It has been determined that
age of the child, condition of hearing impairment x mother’s education level
interaction and condition of hearing impairment x father’s education level
interaction resulted in a meaningful difference in mean scores related with
social adjustment in children with hearing impairment and with hearing.
Moreover, it has been determined also that hearing aid utilization and age of
starting education resulted in a meaningful difference in terms of social
adjustment scores.
Bu
araştırma işitme engelli ve işitme engeli olmayan dokuz-on yedi yaş grubundaki
çocukların sosyal uyumlarını karşılaştırmak ve etkili olabilecek etmenleri
belirlemek amacıyla planlanmıştır. Araştırmaya Ankara ilindeki 75. Yıl Özel
Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezine devam eden kırk işitme engelli çocuk ile
Sevgi Durağı Etüt Eğitim Merkezi’ne devam eden işitme engeli olmayan kırk çocuk
olmak üzere toplam seksen çocuk dahil edilmiştir. Araştırmada “Genel Bilgi
Formu” ile “Hacettepe Kişilik Envanteri-Sosyal Uyum Alt Ölçeği” kullanılmıştır.
Verilerin değerlendirilmesinde Çift Yönlü Varyans Analizi, Tek Yönlü Varyans
Analizi, T-testi ve Scheefe Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; işitme
engelli ve işitme engeli olmayan çocukların sosyal uyum puanları arasında
işitme engeli olmayan çocuklar lehine anlamlı bir farklılık olduğu
saptanmıştır. İşitme engelli ve işitme engeli olmayan çocuğun yaşı, işitme
engeli olma durumu x anne öğrenim düzeyi interaksiyonu ve işitme engeli olma
durumu x baba öğrenim düzeyi interaksiyonunun sosyal uyuma ilişkin puan ortalamalarında
anlamlı bir farklılığa neden olduğu saptanmıştır. Ayrıca işitme engeli olan
çocukların cihaz kullanma durumunun ve eğitime başlama yaşının sosyal uyuma
ilişkin puanlarında anlamlı bir farklılık yarattığı belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2010 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 21 Sayı: 1 |