The
purpose of this research is to delineate the styles of coping of social work
undergraduate students comparatively with regards to their sociodemographic
characteristics and some problems they have encountered. A total of 363 students
participated in the study. Female and male students were represented almost
equally. The essential findings of the research are as follows: It was thought
that the students have middle and low socioeconomic levels; a great number of
them used problem-focused and positive coping styles in stressful situations.
The use of emotionfocused or negative coping styles decreased more, depending
on increased age and education level. Financial problems were the most
important problems of students. The results of the research strengthened the
assumption that social work education improves the student’s ability to cope.
Bu
araştırmanın amacı, sosyal hizmet lisans öğrencilerinin stresle başetme
tarzlarının, öğrencilerin sosyo-demografik özellikleriyle ve ifade ettikleri
bazı sorunlarla karşılaştırmalı olarak belirlenmesidir. Çalışmaya 363 öğrenci
katılmıştır. Kadın ve erkek öğrenciler birbirine yakın oranda temsil
edilmiştir. Araştırmanın temel bulguları şöyle sıralanmaktadır: Öğrencilerin
orta ve alt sosyo-ekonomik düzeyde olduğu düşünülmüştür; büyük çoğunluğu
stresli durumlar karşısında en çok sorun odaklı ve olumlu başetme tarzları
kullanmaktadırlar. Yaşın ve öğrenim görülen yılın artışıyla duygu odaklı ya da
olumsuz başetme tarzlarının kullanımının daha çok azaldığı görülmüştür.
Öğrencilerin sorunlarının başında ekonomik sorunlar yer almıştır. Araştırmanın
sonuçları, sosyal hizmet eğitiminin öğrencinin başetme yeteneğini artırdığına
ilişkin varsayımı güçlendirmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2010 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 21 Sayı: 2 |