Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Information Systems In Human Services Organizations’ Administration

Yıl 2005, Cilt: 16 Sayı: 1, 125 - 146, 15.04.2005

Öz

This paper comprehensively evaluates the effects of the information technology applications which appear within the theoretical framework of information society over human service agencies. The first part of the text comprises o f the conceptual framework about the sources of the concept “information” which is the basic element of the subject. The next part discusses the human service organizations within the dimension of "administration" since this is the area information technologies appear the most. The last part is constituted by the functions and implications of the computer based information technologies in human service administration. In this part General Directorate for Social Services and Child ProtectionAgency (SHÇEK) astheprimary service giver in social services in Turkey was taken as the case organization after an evaluation over the subject. The author’s approach is quite optimistic in this part in which the process of integrating computer based information systems in human service organizations is detailed over the case of SHÇEK. The paper argues that technological transformation will cause extremely useful developments within the perspective which extends from a series of structural organizational problems to professional methods and techniques in the field of implementation. 

Kaynakça

  • Aktan, C. C. ve Tunç, M. (1998) “Bilgi Toplumu ve Türkiye”, Yeni Türkiye, C.1, S.19, 118-133.
  • Barutçugil, I. (2002) Bilgi Yönetimi, İstanbul, Kariyer Yayınları, No.24.
  • Behan, K. and Holmes, D. (1990) Understanding Information Technology, New York: Prentice Hail, 2nd Edition.
  • Bensghir, T. K. (1996) Bilgi Teknolojileri ve Örgütsel Değişim, Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Çoban, H. (1997) Bilgi Toplumuna Planlı Geçiş, İstanbul: inkılâp Yayınevi.
  • Gates, B. (1999) Önümüzdeki Yol, Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Kongar, E. (2001) Küresel Terör ve Türkiye, Küreselleşme, Huntington, 11 Eylül, İstanbul: Remzi Yayınları.
  • Laudon, C. K. and Laudon, J. P. (2000) Management Information Systems - Organization and Technology İn the Networked Enterprise, 6th edition, New Jersey: Prentice Hall.
  • Lesley, R. ve Smith, G. (1997) “Developing and Implementing IS: A Case Study Analysis in Social Services”, Journal of information Technology, vol.12, 305-321.
  • Lucas, H. C. (1989) Computer Based Information Systems in Organization, New Jersey: Prentice Hall. Plato. (1973) Phaedrus and Letters VII and VIII, New York: Penguin Books.
  • Polanyi, K. (2003) Büyük Dönüşüm - Çağımızın Siyasal ve Ekonomik Kökenleri, Ayşe Buğra (Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları, No.667.
  • Postman, N. (2004) Teknopoli, Mustafa Emre Yılmaz (Çev.), İstanbul: Gelenek Yayınları, No.106.
  • Sarıhan, H. I. (1998) Rekabette Başarının Yolu - Teknoloji Yönetimi, İstanbul: Desnet Yayınları.
  • Schoech, D. (1987) “Information Systems: Agency”, İn Anne Minahan (Board of Ed.), Encyclopedia of Social Work, Eighteen Edition, vol.1., Silver Spring Maryland: National Association of Social Workers Press, 920-931.
  • Schoech, D. (1999) Human Services Technology: Understanding, Designing, and Implementing Computer and Internet Applications in the Social Services, Second Edition of Human Services Computing: Concepts and Applications, New York: The Haworth Press.

İNSANİ HİZMET ÖRGÜTLERİNİN YÖNETİMİNDE BİLİŞİM SİSTEMLERİ

Yıl 2005, Cilt: 16 Sayı: 1, 125 - 146, 15.04.2005

Öz

Bu çalışmada, bilgi toplumu teorik çerçeve­sinde ifadesini bulan bilişim teknolojileri uygulamalarının insani hizmet örgütlerindeki etkileri üzerine geniş ölçekte bir değerlen­dirme yapılmaktadır. Ele alman konunun te­mel öğesi olan “bilişim’’ kavramının kay­naklarına ilişkin kavramsal çerçeve metnin ilk bölümünü oluşturmakladır. Devam eden bölümde, bilişim teknolojileri uygulamaları­nın büyük ölçüde gerçekleştiği alan olması bakımından "yönetim” boyutuyla insani hiz­met örgütleri üzerinde durulmaktadır. Bilgi­sayar tabanlı bilişim sistemlerinin insani hizmet yönetimindeki fonksiyonları ve doğurguları çalışmanın son bölümünü oluştur­maktadır. Bu bölümde konu üzerinde yapılan değerlendirmede Türkiye’de sosyal hizmet­lerin sunumundan birincil düzeyde sorumlu olan Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu (SHÇEK) örnek örgütlenme olarak ele alınmıştır. SHÇEK örneği üzerinden in­sani hizmet örgütlerine bilgisayar tabanlı bi­lişim sistemlerinin entegre edilmesi süreci­nin ayrıntılandırıldığı bu bölümde yazarın yaklaşımı oldukça iyimserdir. Metinde tek­nolojik dönüşümün örgütün bir dizi yapısal sorunlarından, uygulama sahasındaki mes­leki yöntem ve tekniklere uzanan perspektif­te son derece yararlı gelişmeler yaşanacağı iddiası savunulmaktadır. 

Kaynakça

  • Aktan, C. C. ve Tunç, M. (1998) “Bilgi Toplumu ve Türkiye”, Yeni Türkiye, C.1, S.19, 118-133.
  • Barutçugil, I. (2002) Bilgi Yönetimi, İstanbul, Kariyer Yayınları, No.24.
  • Behan, K. and Holmes, D. (1990) Understanding Information Technology, New York: Prentice Hail, 2nd Edition.
  • Bensghir, T. K. (1996) Bilgi Teknolojileri ve Örgütsel Değişim, Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Çoban, H. (1997) Bilgi Toplumuna Planlı Geçiş, İstanbul: inkılâp Yayınevi.
  • Gates, B. (1999) Önümüzdeki Yol, Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Kongar, E. (2001) Küresel Terör ve Türkiye, Küreselleşme, Huntington, 11 Eylül, İstanbul: Remzi Yayınları.
  • Laudon, C. K. and Laudon, J. P. (2000) Management Information Systems - Organization and Technology İn the Networked Enterprise, 6th edition, New Jersey: Prentice Hall.
  • Lesley, R. ve Smith, G. (1997) “Developing and Implementing IS: A Case Study Analysis in Social Services”, Journal of information Technology, vol.12, 305-321.
  • Lucas, H. C. (1989) Computer Based Information Systems in Organization, New Jersey: Prentice Hall. Plato. (1973) Phaedrus and Letters VII and VIII, New York: Penguin Books.
  • Polanyi, K. (2003) Büyük Dönüşüm - Çağımızın Siyasal ve Ekonomik Kökenleri, Ayşe Buğra (Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları, No.667.
  • Postman, N. (2004) Teknopoli, Mustafa Emre Yılmaz (Çev.), İstanbul: Gelenek Yayınları, No.106.
  • Sarıhan, H. I. (1998) Rekabette Başarının Yolu - Teknoloji Yönetimi, İstanbul: Desnet Yayınları.
  • Schoech, D. (1987) “Information Systems: Agency”, İn Anne Minahan (Board of Ed.), Encyclopedia of Social Work, Eighteen Edition, vol.1., Silver Spring Maryland: National Association of Social Workers Press, 920-931.
  • Schoech, D. (1999) Human Services Technology: Understanding, Designing, and Implementing Computer and Internet Applications in the Social Services, Second Edition of Human Services Computing: Concepts and Applications, New York: The Haworth Press.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tarık Tuncay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2005
Gönderilme Tarihi 15 Şubat 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tuncay, T. (2005). İNSANİ HİZMET ÖRGÜTLERİNİN YÖNETİMİNDE BİLİŞİM SİSTEMLERİ. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 16(1), 125-146.