This study is planned to examine the perception of
family environment of 12- 13 year-old children who live with the'ır
grandparents; to identify the effectualfactors on these children, to determine
whether family perception of children differed in some variables. The study is
aimed at findi ng ou t w h et her there are any significant differences among
several variables like gender, order ofb'ırth, number ofsibiıngs living in
extended and nucleus families, and theperiod of living with grandparent in the
extended families. This research is conducted through the 12-13 year-old
primary school children chosen as representatives of the low socio-economic
slum areas of Ankara. By looking at the results of this research, it is
concluded that there are significant differences in the perception of family
environment between children living in extended and nucleus families when
considered with respect to the sub-dimension of family evaluation scale and the
total nunıber of scores. It is also concluded that there are a considerable
number of differences of perception with regard to the variables of different
genders of children, orderofbirth, number ofsiblings as well as with regards to
the sub-dimension of family evaluation scale. Furthermore, the results show
(hat the nıtmber of siblings have a meaningful impact on the total score of
family evaluation system. Finally, among the children living in the
extendedfamilies, a significant difference is detected between the variable of
the oldest member of the family and the family evaluation scale's sub-scores.
Bu araştırma büyük anne ve babası ile birlikte
yaşayan !2-!3 yaş grubu çocukların aile ortamını algılamalarını belirlemek,
etkili olabilecek etmenleri ortaya koymak, aileleri algılamalarının bazı
değişkenlere göre farklılık yaratıp yaratmadığım saptamak amacıyla
planlanmıştır. Araştırmada, geniş ailede ve çekirdek ailede yaşayan çocuklarda
cinsiyet, doğum sırası, kardeş sayısı, geniş ailede yaşayan çocuklarda ise;
çocuğun birlikte yaşadığı büyük ebeveynin kim olduğu, büyük ebeveynle yaşama
süresi gibi değişkenlerin çocukların ailelerini algılamalarında farklılık
yaratıp yaratmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, Ankara il merkezinde
bulunan alt sosyo-ekonomik düzeyi temsil eden semtlerden seçilen ilköğretim
okullarına devam eden 12-13 yaş grubu çocuklar üzerinde yürütülmüştür.
Araştırma sonucunda geniş ve çekirdek ailede yaşayan çocuklar arasında aile
değerlendirme ölçeği alt boyutları ve toplam puan açısından önemli
farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Çocukların cinsiyeti, doğum sırası, kardeş
sayısı değişkenleriyle, aile değerlendirme ölçeği alt boyutları açısından önemli
farklılıklar saptanmıştır. Kardeş sayısı değişkeni açısından aile
değerlendirme toplam puanı üzerinde önemli fark yarattığı belirlenmiştir. Geniş
ailede yaşayan çocuklarda ise, birlikte yaşadığı büyük ebeveynin kim olduğu
değişkeni İle aile değerlendirme ölçeği alt puanları açısından önemli farklılık
yarattığı sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2004 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2004 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Cilt: 15 Sayı: 2 |