In this study,
the empathetic tendency levels of the staff working at nursery schools and orphanage
have been examined. The sampling of the research consists of 243 staff members
who work at 11 nursery schools and 8 orphanages situated in the provinces Diyarbakır,
Adıyaman, Gaziantep and Şanlıurfa from Southeast Anatolia; Van, Elazığ, Bingöl
and Malatya from Eastern Anatolia. The empathetic tendency levels of the staff
working at the nursery schools and orphanages have been measured with
"Empathetic Tendency Scale" developed by Dökmen (1988) and information
about their different personal characteristics has been obtained by using
"Personal Information Form". As a consequence of the data analysis,
it has been found out that there is a significant difference in the empathetic
tendency levels of the staff working at the nursery schools and orphanages
regarding their sex, education level, self-perception style and the salary they
get. Furthermore, it has been revealed that there is no any remarkable difference
in the empathetic tendency levels of the mentioned staff members considering
the institution they work at, age, marital status and whether they have
children or not.
Empathy empathetic tendency empathetic skill nursery school orphanage
Bu araştırmada çocuk yuvaları ve yetiştirme
yurtlarında çalışan personelin empatik eğilim düzeyleri incelenmiştir. Araştırmanın
örneklemi, Güneydoğu Anadolu Bölgesinden Diyarbakır, Adıyaman, Gaziantep ve
Şanlıurfa; Doğu Anadolu Bölgesinden Van, Elazığ, Bingöl ve Malatya illerinde
bulunan 11çocukyuvası ve 8 yetiştirme yurdunda çalışan 243 personelden
oluşmuştur. Araştırmada çocuk yuvaları ve yetiştirme yurtlarında çalışan personelin
empatik eğilim düzeyi Dökmen (1988) tarafından geliştirilen "Empatik
Eğilim Ölçeği" ile çeşitli kişisel niteliklerine ilişkin bilgiler ise
"Kişisel Bilgi Formu" ile elde edilmiştir. Verilerin analizi
sonucunda çocuk yuvaları ve yetiştirme yurtlarında çalışan personelin cinsiyet,
eğitim düzeyi, kendini algılama biçimi ve aldıkları maaşa göre empatik eğilim
düzeylerinde anlamlı fark bulunmuştur. Ayrıca, çocuk yuvaları ve yetiştirme
yurtlarında çalışan personelin çalıştıkları kurum, yaş, medeni durum ve çocuk
sahibi olup-olmamalarına göre empatik eğilim düzeylerinde anlamlı bir fark
bulunmamıştır
Empati empatik eğilim empatik beceri çocuk yuvaları yetiştirme yurtları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2012 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 23 Sayı: 1 |