Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of University Students’ Attitudes Towards Xenophobia

Yıl 2020, Cilt: 31 Sayı: 2, 500 - 523, 27.04.2020
https://doi.org/10.33417/tsh.641947

Öz

The main purpose of this study is to examine the role of various demographic variables in explaining the xenophobia levels of university students. The research was carried out within the framework of a relational screening model based on a quantitative research approach. The sample of the study consists of students studying in associate, undergraduate and graduate programs of a public university. The sample consisted of 653 volunteer students. While collecting the data, Xenophobia Scale and Personal Information Form were used as data collection tools. In the analysis of the data, t test and ANOVA test were used. At the end of the research, the average level of xenophobia of university students was found to be 3,92±1,22. A significant relationship was found between the xenophobic attitude of the students and the gender, the faculty in which they were educated, the geographical region where the family lived and the presence of foreign students in their class. Among female students, the level of xenophobia was significantly lower among those who studied in theology faculty, whose families lived in the Black Sea region, and those who had contact with international students. In the discussion section, the factors affecting students' attitudes towards xenophobia and causing significant differences between the participants were associated with the studies carried out at national and international level. In conclusion, a general evaluation was made about the research topic and its results. Besides, the suggestions were given to improve the attitudes of university students towards foreigners in a positive way or to keep the level of xenophobia at a low level.

Kaynakça

  • Allport, G. W. (1954). The nature of prejudice. Cambridge, MA: Addison-Wesley.
  • Ankaralı, H. vd. (2017). Üniversite öğrencilerinin Türkiye’deki Suriyeli sığınmacılara bakış açısı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(3), 122-132.
  • Arkonaç, S. A. (2016). İnsan insan içinde: Ana akım ve eleştirel sosyal psikoloji. İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Arslantürk, G. (2019). Sosyal medyada göçmen karşıtı tutumlar: Bütünleşik tehdit kuramı çerçevesinde bir inceleme. Psikoloji Araştırmaları, 4(7), 17-27.
  • Bauman, Z. (2013). Sosyolojik düşünmek (Çev: Abdullah Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bekhuis, H., Ruiter, S. & Coenders, M. (2013). Xenophobia among youngsters: The effect of inter-ethnic contact. European Sociological Review, 29(2), 229–242.
  • Castles, S., & Miller, M. J. (2008). Göçler çağı: Modern dünyada uluslararası göç hareketleri (çev. Bülent Uğur Bal, İbrahim Akbulut). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Cengiz, D. (2015). Zorunlu göçün mekânsal etkileri ve yerel halkın algısı: Kilis örneği. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(2), 101-122.
  • Chouliaraki, L. & Zaborowski, R. (2017). Voice and community in the 2015 refugee crisis: A content analysis of news coverage in eight European countries. International Communication Gazette, 79(6-7), 613-635.
  • Çiftçi, H. (2018). Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının Suriyeli sığınmacılara yönelik tutum, algı ve empatik eğilimlerinin analizi. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 7(3), 2232-2256.
  • Goldade, K. (2012). Xenophobia. S. M. Loue S. içinde, Encyclopedia of Immigrant Health (s. 1507-1508). New York: Springer.
  • Güngör, F. Ş. (2018). Zenofobi: Yabancı düşmanlığına felsefi bir yaklaşım. Ankara: Maarif Mektepleri.
  • Harcourt, W. (2009) Editorial: Racism, xenophobia and development. Development, 52(4), 441-444.
  • Hjerm, M. & Nagayoshi, K. (2011). The composition of the minority population as a threat: Can real economic and cultural threats explain xenophobia? International Sociology, 26(6), 815- 843.
  • Jolly, S. & DiGiusto, G. (2013). Xenophobia and immigrant contact: French public attitudes toward immigration. The Social Science Journal, 51(3), 464-473.
  • Kabaklı-Çimen, L. & Ersoy-Quadır, S. (2018). Üniversite öğrencilerinin Suriyeli sığınmacılarla ilgili tutumlarının sivil katılımları bağlamında incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 1251-1273.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kökel, Z. & Odabaşı, F. (2017). Uluslararası göç, iltica ve zenofobi. Toplum Bilimleri Dergisi, 11(21), 237-259.
  • Köse, A. M., Sunata, U. & Deniz, E. (2018). Sosyal baskınlık yönelimi ve empatinin Suriyeli sığınmacıların tehdit olarak algılanması ile ilişkileri: Çankaya ve Altındağ örnekleriyle bir yapısal eşitlik modeli. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18(40/2), 283-314.
  • Köşer Akçapar, Ş. (2012). Uluslararası göç alanında güvenlik algılamaları ve göçün insani boyutu, (içinde) Küreselleşme Çağında Göç (Ed. S. Gülfer Ihlamur-Öner & N. Aslı Şirin Öner), ss. 563-575. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mendez, J. G. (1983). Todorov, Colomb, Motecuhzoma et les autres. Liberté, Art & Politique. 25(3), 147.
  • Moore, S. (2017). Xenophobia in the American classroom: How is it affecting the students? Doctoral dissertation prepared under Florida Southern College.
  • Mwaba, K. & Kayitesi, M. (2014). South African university students’ life satisfaction and perceptions of African immigrants. Social Behaviour and Personality: An international journal, 42 (7), 1127-1132.
  • Nesdale, D. & Todd, P. (1993). Internationalising Australian universities: The intercultural contact issue. Journal of the Tertiary Education Administration, 15, 189-202.
  • Özmete, E., Yıldırım, H. & Duru, S. (2018). Yabancı düşmanlığı (zenofobi) ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18(40/2), 191-209.
  • Pettigrew, T. F. (1998). Intergroup contact theory. Annual Reviews of Psychology, 49, 65-85.
  • San Miguel, C., Miller, J. M., Kwak, D. H., Lee-Gonyea, J. A. & Gonyea, N. E. (2011). Xenophobia among Hispanic college students and implications for the criminal justice system. Journal of Contemporary Criminal Justice, 27(1), 95-109.
  • Schreiber, S. T. (2011). Internationalization at home? Exploring domestic students' perceptions of and interactions with international students at a large Midwestern research institution. University of Nebraska Educational Administration: Theses, Dissertations and Student Research.
  • Singh, J. R. (2013). Examining xenophobic practices amongst university students: A case study from Limpopo province. Alternation Special Edition, 7, 88-108.
  • Solakoğlu, Ö. & Gurbuz, S., (2015). Anti-immigrant attitudes in a developing country: Turkey, Turkish studies-international periodical for the languages. Literature and History of Turkish or Turkic, 771-792.
  • Svensson, A., & Edblad, R. (2015). The fear of ‘the others’: A comparative study of xenophobic attitudes between French and Swedish university students. Jönköping University School of Education and Communication.
  • TDK. (2019). Güncel Türkçe Sözlük. 09 20, 2019 tarihinde Türk Dil Kurumu Sözlükleri: https://sozluk.gov.tr adresinden alındı.
  • Todorov, T. (1982). La Conquête de l'Amérique: La Question de l'autre. Paris: Le Seuil.
  • UNHCR. (2019). Global trends forced displacement in 2018. Geneva, Switzerland: United Nations High Commissioner for Refugees.
  • Ünal, S. (2014). Türkiye’nin beklenmedik konukları: “Öteki” bağlamında yabancı göçmen ve mülteci deneyimi. Journal of World of Turks, 6(3), 65-89.
  • Van der Veer, K., Yakushko, O., Ommundsen, R. ve Higler, L. (2011). Cross-national measure of fear-based xenophobia: development of a cumulative scale. Psychological Reports, 109(1), 27-42.
  • Vaughan-Williams, N. (2015). Europe's border crisis: Biopolitical security and beyond. Oxford University Press.
  • Yakushko, O. (2018). Modern-day xenophobia: Critical historical and theoretical perspectives on the roots of anti-immigrant prejudice. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan.
  • Yılmaz, F. (2008). Avrupa'da ırkçılık ve yabancı düşmanlığı. Ankara: USAK Yayınları.
  • Yıldız-Yücel, S. (2017). Analiz: Avrupa’nın mültecilerle imtihanı. SETA Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı, Sayı: 221.

Üniversite Öğrencilerinin Yabancı Düşmanlığıyla İlgili Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 31 Sayı: 2, 500 - 523, 27.04.2020
https://doi.org/10.33417/tsh.641947

Öz

Bu araştırmanın amacı; üniversite öğrencilerinin yabancı düşmanlığı düzeylerinin açıklanmasında çeşitli demografik değişkenlerin rolünün incelenmesidir. Araştırma nicel araştırma yaklaşımına dayalı ilişkisel tarama modeli çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini bir devlet üniversitesinin önlisans, lisans ve lisansüstü programlarında öğrenim gören ve seçkisiz olarak belirlenen 653 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Yabancı Düşmanlığı (Zenofobi) Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde t testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; üniversite öğrencilerinin yabancı düşmanlığı düzeyi ortalaması 3,92±1,22 bulunmuştur. Öğrencilerin yabancı düşmanlığı tutumuyla cinsiyet, öğrenim görülen fakülte, ailenin yaşadığı coğrafi bölge ve bölümünde ya da sınıfında yabancı öğrenci bulunma durumu arasında anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir. Kadın öğrencilerin, ilahiyat fakültesinde öğrenim görenlerin, ailesi Karadeniz bölgesinde yaşayanların ve yabancı uyruklu öğrenciyle teması olanların yabancı düşmanlığı düzeylerinin anlamlı ölçüde düşük olduğu görülmüştür. Öğrencilerin yabancı düşmanlığına yönelik tutumlarına etki eden ve katılımcılar arasında anlamlı farkların oluşmasına neden olan faktörler ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen çalışmalarla ilişkilendirilerek tartışılmıştır. Sonuç bölümünde genel bir değerlendirme yapılarak, üniversite öğrencilerinin yabancılara yönelik tutumlarını olumlu yönde geliştirebilecek veya yabancı düşmanlığı düzeyini düşük seviyede tutabilecek önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Allport, G. W. (1954). The nature of prejudice. Cambridge, MA: Addison-Wesley.
  • Ankaralı, H. vd. (2017). Üniversite öğrencilerinin Türkiye’deki Suriyeli sığınmacılara bakış açısı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(3), 122-132.
  • Arkonaç, S. A. (2016). İnsan insan içinde: Ana akım ve eleştirel sosyal psikoloji. İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Arslantürk, G. (2019). Sosyal medyada göçmen karşıtı tutumlar: Bütünleşik tehdit kuramı çerçevesinde bir inceleme. Psikoloji Araştırmaları, 4(7), 17-27.
  • Bauman, Z. (2013). Sosyolojik düşünmek (Çev: Abdullah Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bekhuis, H., Ruiter, S. & Coenders, M. (2013). Xenophobia among youngsters: The effect of inter-ethnic contact. European Sociological Review, 29(2), 229–242.
  • Castles, S., & Miller, M. J. (2008). Göçler çağı: Modern dünyada uluslararası göç hareketleri (çev. Bülent Uğur Bal, İbrahim Akbulut). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Cengiz, D. (2015). Zorunlu göçün mekânsal etkileri ve yerel halkın algısı: Kilis örneği. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(2), 101-122.
  • Chouliaraki, L. & Zaborowski, R. (2017). Voice and community in the 2015 refugee crisis: A content analysis of news coverage in eight European countries. International Communication Gazette, 79(6-7), 613-635.
  • Çiftçi, H. (2018). Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının Suriyeli sığınmacılara yönelik tutum, algı ve empatik eğilimlerinin analizi. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 7(3), 2232-2256.
  • Goldade, K. (2012). Xenophobia. S. M. Loue S. içinde, Encyclopedia of Immigrant Health (s. 1507-1508). New York: Springer.
  • Güngör, F. Ş. (2018). Zenofobi: Yabancı düşmanlığına felsefi bir yaklaşım. Ankara: Maarif Mektepleri.
  • Harcourt, W. (2009) Editorial: Racism, xenophobia and development. Development, 52(4), 441-444.
  • Hjerm, M. & Nagayoshi, K. (2011). The composition of the minority population as a threat: Can real economic and cultural threats explain xenophobia? International Sociology, 26(6), 815- 843.
  • Jolly, S. & DiGiusto, G. (2013). Xenophobia and immigrant contact: French public attitudes toward immigration. The Social Science Journal, 51(3), 464-473.
  • Kabaklı-Çimen, L. & Ersoy-Quadır, S. (2018). Üniversite öğrencilerinin Suriyeli sığınmacılarla ilgili tutumlarının sivil katılımları bağlamında incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 1251-1273.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kökel, Z. & Odabaşı, F. (2017). Uluslararası göç, iltica ve zenofobi. Toplum Bilimleri Dergisi, 11(21), 237-259.
  • Köse, A. M., Sunata, U. & Deniz, E. (2018). Sosyal baskınlık yönelimi ve empatinin Suriyeli sığınmacıların tehdit olarak algılanması ile ilişkileri: Çankaya ve Altındağ örnekleriyle bir yapısal eşitlik modeli. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18(40/2), 283-314.
  • Köşer Akçapar, Ş. (2012). Uluslararası göç alanında güvenlik algılamaları ve göçün insani boyutu, (içinde) Küreselleşme Çağında Göç (Ed. S. Gülfer Ihlamur-Öner & N. Aslı Şirin Öner), ss. 563-575. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mendez, J. G. (1983). Todorov, Colomb, Motecuhzoma et les autres. Liberté, Art & Politique. 25(3), 147.
  • Moore, S. (2017). Xenophobia in the American classroom: How is it affecting the students? Doctoral dissertation prepared under Florida Southern College.
  • Mwaba, K. & Kayitesi, M. (2014). South African university students’ life satisfaction and perceptions of African immigrants. Social Behaviour and Personality: An international journal, 42 (7), 1127-1132.
  • Nesdale, D. & Todd, P. (1993). Internationalising Australian universities: The intercultural contact issue. Journal of the Tertiary Education Administration, 15, 189-202.
  • Özmete, E., Yıldırım, H. & Duru, S. (2018). Yabancı düşmanlığı (zenofobi) ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18(40/2), 191-209.
  • Pettigrew, T. F. (1998). Intergroup contact theory. Annual Reviews of Psychology, 49, 65-85.
  • San Miguel, C., Miller, J. M., Kwak, D. H., Lee-Gonyea, J. A. & Gonyea, N. E. (2011). Xenophobia among Hispanic college students and implications for the criminal justice system. Journal of Contemporary Criminal Justice, 27(1), 95-109.
  • Schreiber, S. T. (2011). Internationalization at home? Exploring domestic students' perceptions of and interactions with international students at a large Midwestern research institution. University of Nebraska Educational Administration: Theses, Dissertations and Student Research.
  • Singh, J. R. (2013). Examining xenophobic practices amongst university students: A case study from Limpopo province. Alternation Special Edition, 7, 88-108.
  • Solakoğlu, Ö. & Gurbuz, S., (2015). Anti-immigrant attitudes in a developing country: Turkey, Turkish studies-international periodical for the languages. Literature and History of Turkish or Turkic, 771-792.
  • Svensson, A., & Edblad, R. (2015). The fear of ‘the others’: A comparative study of xenophobic attitudes between French and Swedish university students. Jönköping University School of Education and Communication.
  • TDK. (2019). Güncel Türkçe Sözlük. 09 20, 2019 tarihinde Türk Dil Kurumu Sözlükleri: https://sozluk.gov.tr adresinden alındı.
  • Todorov, T. (1982). La Conquête de l'Amérique: La Question de l'autre. Paris: Le Seuil.
  • UNHCR. (2019). Global trends forced displacement in 2018. Geneva, Switzerland: United Nations High Commissioner for Refugees.
  • Ünal, S. (2014). Türkiye’nin beklenmedik konukları: “Öteki” bağlamında yabancı göçmen ve mülteci deneyimi. Journal of World of Turks, 6(3), 65-89.
  • Van der Veer, K., Yakushko, O., Ommundsen, R. ve Higler, L. (2011). Cross-national measure of fear-based xenophobia: development of a cumulative scale. Psychological Reports, 109(1), 27-42.
  • Vaughan-Williams, N. (2015). Europe's border crisis: Biopolitical security and beyond. Oxford University Press.
  • Yakushko, O. (2018). Modern-day xenophobia: Critical historical and theoretical perspectives on the roots of anti-immigrant prejudice. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan.
  • Yılmaz, F. (2008). Avrupa'da ırkçılık ve yabancı düşmanlığı. Ankara: USAK Yayınları.
  • Yıldız-Yücel, S. (2017). Analiz: Avrupa’nın mültecilerle imtihanı. SETA Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı, Sayı: 221.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeki Karataş 0000-0002-5822-2904

Bekir Güzel 0000-0002-0795-0768

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 3 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 31 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karataş, Z., & Güzel, B. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Yabancı Düşmanlığıyla İlgili Tutumlarının İncelenmesi. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 31(2), 500-523. https://doi.org/10.33417/tsh.641947

Cited By