Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Hizmet Bölümü Öğrencilerinin Çocuk İstismarı ve İhmali Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi: Gümüşhane Üniversitesi Örneği

Yıl 2020, Cilt: 31 Sayı: 2, 368 - 388, 27.04.2020
https://doi.org/10.33417/tsh.643971

Öz

Sosyal hizmet mesleğinin problem alanlarından birisi olarak çocuk istismarı, kapsamlı inceleme ve acil kararlar gerektiren, koruyucu ve önleyici müdahaleleri, tedavi ve iyileştirmeyi, hukuki müdahaleyi içeren bir olgudur. Bu süreç içerisinde çocuk için en yararlı kararı verebilmek üzere sosyal çalışmacıların tüm bu alanlara ilişkin yeterli bilgi ve donanıma sahip olması gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Hizmet Bölümü öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmaline yönelik bilgi düzeylerini incelemektir. Mevcut çalışma betimsel tarama modeline uygun olarak gerçekleştirilmiştir. 2018-2019 eğitim öğretim güz döneminde Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Hizmet bölümünde öğrenimine devam eden ve çalışmaya katılmaya gönüllü 314 öğrenciye ulaşılmıştır. Araştırmanın verileri yüz yüze anket uygulama yöntemi ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin çocuk istismarı ve ihmali belirti ve risklerine yönelik ölçekten alınan toplam madde puan ortalaması ve diğer alt ölçeklerden elde edilen madde puan ortalamaları incelendiğinde öğrencilerde konuya ilişkin bilgi eksikliği olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca mevcut çalışma kapsamında yapılan analizler sonucunda, öğrencilerin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanımlama durumlarının cinsiyete ve gelir düzeyine dayalı olarak farklılık göstermediği; fakat öğrencilerin bilgi düzeylerinin yaşları ve ikamet ettikleri yere dayalı olarak anlamlı derecede farklılaştığı belirlenmiştir. Bulgular ilgili literatür ışığında tartışılmıştır. 

Kaynakça

  • Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Suç Ve Şiddetle Mücadele Uygulama Ve Araştırma Merkezi [ASUMA] ve Şiddeti Önleme ve Rehabilitasyon Merkezi [İMDAT]. (2018). Türkiye’de Çocuk İstismarı (Rapor No.2). URL: http://imdat.org/wp-content/uploads/2018/05/RAPOR-%C3%87OCUK-%C4%B0ST%C4%B0SMARI-tam.pdf 21 Ocak 2019’da erişildi.
  • Bahadır, V. (2018). Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Uzmanlık Öğrencilerinin Çocuk İstismarı Ve İhmali Hakkında Bilgi, Tutum Ve Farkındalık Düzeylerinin Değerlendirilmesi İle Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. (Tıpta uzmanlık tezi), Kocaeli Üniveritesi Tıp Fakültesi, Kocaeli.
  • Bruce, L. C., Heimberg, R.G., Goldin, P. R. & Gross, J.J. (2013). Childhood Maltreatment And Response To Cognitive Behavioral Therapy Among İndividuals With Social Anxiety Disorder. Depress Anxiety, 30, 662–669.
  • Clark, D. B., Thatcher, D. L. & Martin, C. S. (2010). Child Abuse And Other Traumatic Experiences, Alcohol Use Disorders And Health Problems İn Adolescence And Young Adulthood. J Pediatr Psychol, 35 (5), 499-510.
  • Dünya Sağlık Örgütü [World Health Organization] (2018). Child Maltreatment. http://www.who.int/mediacentre /factsheets/fs150/en / 21 Ocak 2019’da erişildi.
  • Fayez, M., Takash, M. H. & Al-Zboon, K. E. (2014). Combating Violence Against Children: Jordanian Pre-Service Early Childhood Teachers’ Perceptions Towards Child Abuse And Neglect. Early Child Development and Care, 184 (9-10), 1485-1498.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar-İlkeler-Teknikler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Finkelhor, D. & Korbin, J. (1988). Child Abuse As An İnternationa Lissue. Child Abuse and Neglect, 12, 3-23.
  • Güreşçi, E. (2012). Türkiye’de Kırsal Göçün Aile Üzerine Etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (17), 150-161.
  • Jain, A. M. (1999). Emergency Department Evaluation Of Child Abuse. Emergency Medicine Clinics of North America, 17 (3), 575-593.
  • Keskin, B. E. (2016). Kentleşme Sürecinde Ailenin Değişimi: Bursa’da Bir Alan Araştırması. Paradoks Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 12 (Özel Sayı), 158-189.
  • Kürklü, A. (2011). Öğretmenlerin Çocuk İstismarı Ve İhmaline Yönelik Farkındalık Düzeyleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Afyon Kocatepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • Lubin, H., Johnson, D. R. & Southwick, S. M. (1996). Impact Of Child Abuse On Adulth Psychopathology: A Case Report. Dissociation,9 (2), 134-139.
  • Norman, R. E., Byambaa, M., De, R., Butchart, A., Scott, J. & Vos, T. (2012). The Long-Term Consequences Of Child Physical Abuse, Emotional Abuse And Neglect: A Systematic Review And Meta-Analysis. Plos Medicine, 9 (11), 1-31.
  • Pala, B. (2011). Geleceğin Öğretmenlerinin Çocuk İstismarı Ve İhmali Konusunda Bilgi Ve Farkındalık Düzeyleri. (Yayınlanmış Tıpta Uzmanlık Tezi), Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi, Eskişehir.
  • Paslı, F. (2017). Çocuk İstismarına Sosyal Hizmet Yaklaşımı. Türkiye Klinikleri J Child Psychiatry-Special Topics, 3 (3), 209-222
  • Polat, O. (2007). Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı: Tanımlar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Proctor, E. K. (2002). Decision Making İn Social Work Practice. Social Work Research, 26 (1), 3-6. https://doi.org/10.1093/swr/26.1.3
  • Sağır, M.,& Gözler, A. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Çocuk İstismarı Ve İhmaline Yönelik Görüşleri Ve Farkındalık Düzeyleri. Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi, 3(5), 67-101.
  • Sesar, K., Simic, N. & Barisic, M. (2010). Multi-Type Childhood Abuse, Strategies Of Coping And Psychological Adaptations in Young Adults. Croat Med J, 51, 406-416.
  • Taş, A. (2017). Hacettepe Üniversitesi Öğrencilerinin Çocuk İhmal Ve İstismarı Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Hizmet Anabilim Dalı, Ankara.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). USA: Pearson
  • Türkiye İstatistik Kurumu [TÜİK]. (2015). Güvenlik Birimine Gelen veya Getirilen Çocuklar, URL: http://www. tuik. gov. tr/PreHaberBultenleri. do?id=21544, 12 Eylül 2018’de erişildi.
  • United Nations International Children’s Emergency Fund [UNICEF] (2016). The State Of The World’s Children 2016. A Fair Chance For Every Child. URL: https://www.unicef.org/ publications/files/UNICEF_SOWC_2016.pdf 21 Ocak 2019’da erişildi
  • Uysal, A. (1998). Çocuk İstismarı ve İhmalinin Belirti ve Risklerini Tanılamada Hemşire ve Ebelerin Bilgi Düzeylerinin Saptanması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yaman, F.H. (2018). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Ve Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuk İstismarına Yönelik Farkındalıklarının Belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilimdalı Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümü, Kastamonu.
  • Yenibaş, R. & Şirin, A. (2007). Ailede Çocuğun İstismarı Ve Umutsuzluk. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Investigation of the Knowledge Level of Social Work Students about Child Abuse and Neglect: The Case of Gumushane University

Yıl 2020, Cilt: 31 Sayı: 2, 368 - 388, 27.04.2020
https://doi.org/10.33417/tsh.643971

Öz

As one of the problem areas of the profession of Social Work, child abuse is a case that requires comprehensive review and urgent decisions, including preventive interventions, treatment and rehabilitation, legal intervention. In order to make the most beneficial decision for the child in this process, social workers must have adequate knowledge and equipment in all these areas. The aim of this study is to investigate the level of information about child abuse and neglect of students in the Department of Social Work of Gümüşhane University. The study was conducted in accordance with the descriptive survey model of quantitative research methods. A total of 314 students were educated in the Department of Social Work of Gümüşhane University during the 2018-2019 academic year. Survey data were collected by face-to-face survey method. As a result of the research, the total score average of the students was taken from the scale for child abuse and neglect symptoms and risks determined and the mean scores obtained from other sub-scales indicate that there is a deficit about the subject. Also, it was found that students’ information level about diagnosing the signs and risks of child abuse and neglect, did not differ according to sex and income level; but it was determined that students' information level differ significantly based on their age and place of residence. The findings are discussed in the light of literature information.

Kaynakça

  • Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Suç Ve Şiddetle Mücadele Uygulama Ve Araştırma Merkezi [ASUMA] ve Şiddeti Önleme ve Rehabilitasyon Merkezi [İMDAT]. (2018). Türkiye’de Çocuk İstismarı (Rapor No.2). URL: http://imdat.org/wp-content/uploads/2018/05/RAPOR-%C3%87OCUK-%C4%B0ST%C4%B0SMARI-tam.pdf 21 Ocak 2019’da erişildi.
  • Bahadır, V. (2018). Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Uzmanlık Öğrencilerinin Çocuk İstismarı Ve İhmali Hakkında Bilgi, Tutum Ve Farkındalık Düzeylerinin Değerlendirilmesi İle Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. (Tıpta uzmanlık tezi), Kocaeli Üniveritesi Tıp Fakültesi, Kocaeli.
  • Bruce, L. C., Heimberg, R.G., Goldin, P. R. & Gross, J.J. (2013). Childhood Maltreatment And Response To Cognitive Behavioral Therapy Among İndividuals With Social Anxiety Disorder. Depress Anxiety, 30, 662–669.
  • Clark, D. B., Thatcher, D. L. & Martin, C. S. (2010). Child Abuse And Other Traumatic Experiences, Alcohol Use Disorders And Health Problems İn Adolescence And Young Adulthood. J Pediatr Psychol, 35 (5), 499-510.
  • Dünya Sağlık Örgütü [World Health Organization] (2018). Child Maltreatment. http://www.who.int/mediacentre /factsheets/fs150/en / 21 Ocak 2019’da erişildi.
  • Fayez, M., Takash, M. H. & Al-Zboon, K. E. (2014). Combating Violence Against Children: Jordanian Pre-Service Early Childhood Teachers’ Perceptions Towards Child Abuse And Neglect. Early Child Development and Care, 184 (9-10), 1485-1498.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar-İlkeler-Teknikler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Finkelhor, D. & Korbin, J. (1988). Child Abuse As An İnternationa Lissue. Child Abuse and Neglect, 12, 3-23.
  • Güreşçi, E. (2012). Türkiye’de Kırsal Göçün Aile Üzerine Etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (17), 150-161.
  • Jain, A. M. (1999). Emergency Department Evaluation Of Child Abuse. Emergency Medicine Clinics of North America, 17 (3), 575-593.
  • Keskin, B. E. (2016). Kentleşme Sürecinde Ailenin Değişimi: Bursa’da Bir Alan Araştırması. Paradoks Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 12 (Özel Sayı), 158-189.
  • Kürklü, A. (2011). Öğretmenlerin Çocuk İstismarı Ve İhmaline Yönelik Farkındalık Düzeyleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Afyon Kocatepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • Lubin, H., Johnson, D. R. & Southwick, S. M. (1996). Impact Of Child Abuse On Adulth Psychopathology: A Case Report. Dissociation,9 (2), 134-139.
  • Norman, R. E., Byambaa, M., De, R., Butchart, A., Scott, J. & Vos, T. (2012). The Long-Term Consequences Of Child Physical Abuse, Emotional Abuse And Neglect: A Systematic Review And Meta-Analysis. Plos Medicine, 9 (11), 1-31.
  • Pala, B. (2011). Geleceğin Öğretmenlerinin Çocuk İstismarı Ve İhmali Konusunda Bilgi Ve Farkındalık Düzeyleri. (Yayınlanmış Tıpta Uzmanlık Tezi), Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi, Eskişehir.
  • Paslı, F. (2017). Çocuk İstismarına Sosyal Hizmet Yaklaşımı. Türkiye Klinikleri J Child Psychiatry-Special Topics, 3 (3), 209-222
  • Polat, O. (2007). Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı: Tanımlar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Proctor, E. K. (2002). Decision Making İn Social Work Practice. Social Work Research, 26 (1), 3-6. https://doi.org/10.1093/swr/26.1.3
  • Sağır, M.,& Gözler, A. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Çocuk İstismarı Ve İhmaline Yönelik Görüşleri Ve Farkındalık Düzeyleri. Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi, 3(5), 67-101.
  • Sesar, K., Simic, N. & Barisic, M. (2010). Multi-Type Childhood Abuse, Strategies Of Coping And Psychological Adaptations in Young Adults. Croat Med J, 51, 406-416.
  • Taş, A. (2017). Hacettepe Üniversitesi Öğrencilerinin Çocuk İhmal Ve İstismarı Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Hizmet Anabilim Dalı, Ankara.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). USA: Pearson
  • Türkiye İstatistik Kurumu [TÜİK]. (2015). Güvenlik Birimine Gelen veya Getirilen Çocuklar, URL: http://www. tuik. gov. tr/PreHaberBultenleri. do?id=21544, 12 Eylül 2018’de erişildi.
  • United Nations International Children’s Emergency Fund [UNICEF] (2016). The State Of The World’s Children 2016. A Fair Chance For Every Child. URL: https://www.unicef.org/ publications/files/UNICEF_SOWC_2016.pdf 21 Ocak 2019’da erişildi
  • Uysal, A. (1998). Çocuk İstismarı ve İhmalinin Belirti ve Risklerini Tanılamada Hemşire ve Ebelerin Bilgi Düzeylerinin Saptanması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yaman, F.H. (2018). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Ve Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuk İstismarına Yönelik Farkındalıklarının Belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilimdalı Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümü, Kastamonu.
  • Yenibaş, R. & Şirin, A. (2007). Ailede Çocuğun İstismarı Ve Umutsuzluk. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğba Türkkan 0000-0002-3955-6597

Ahmet Burhan Çakıcı 0000-0003-4848-3278

Kenan Bülbül 0000-0002-7527-6082

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 7 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 31 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Türkkan, T., Çakıcı, A. B., & Bülbül, K. (2020). Sosyal Hizmet Bölümü Öğrencilerinin Çocuk İstismarı ve İhmali Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi: Gümüşhane Üniversitesi Örneği. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 31(2), 368-388. https://doi.org/10.33417/tsh.643971