The needs and challenges of COVID-19, which affect interpersonal relationships, social and economic activities, and the education sector, have affected academics as well as students. Conducted with 1029 students, the aim of this descriptive study based on general survey method is to research the views of social work students in formal education at Turkish universities on distance education and their resilience levels during the pandemic. Sociodemographic Information Form, the Effect of COVID-19 Pandemic on Distance Education Questionnaire and Resilience Attitude and Skill Scale were used as data collection tools in the study. T test, one-way analysis of variance (ANOVA) test and nonparametric tests were used in data analysis. As a result of the research, whilst the resilience levels of the participants were found to be above average, it was observed that students participating in distance education at home due to the pandemic experienced problems such as anxiety, stress, sleep and eating disorders, disorder and uncontrollableness, excessive time in digital environments, and domestic problems. The participants stated that internet access in distance education and the lack of tools such as tablets and computers negatively affected their participation in the courses, the information provided by the university and the lecturers was not clear and understandable enough, the theoretical and practical lessons were difficult, and they wanted to turn to face-to-face education for the upcoming academic year. In line with the research findings, social work departments are recommended to organize distance education workshops, establish a common digital sharing platform especially for the practice courses, and organize activities with rich content and allowing for interactive participation
COVID-19 Pandemic distance education social work students resilience
Kişilerarası ilişkileri, sosyal ve ekonomik etkinlikleri ve eğitim sektörünü etkileyen COVID-19 ile ortaya çıkan gereksinimler ve zorluklar akademisyenleri etkilediği gibi öğrencileri de derinden etkilemiştir. 1029 öğrencinin katıldığı bu genel tarama modeline dayalı betimsel çalışmanın amacı, Türkiye’deki üniversitelerde örgün öğrenim gören sosyal hizmet öğrencilerinin salgın sürecinde uzaktan eğitime ilişkin görüşleri ile psikolojik sağlamlık seviyelerinin araştırılmasıdır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Sosyodemografik Bilgi Formu, COVID-19 Salgınının Uzaktan Eğitime Etkisi Anketi ve Psikolojik Sağlamlık Tutum ve Beceri Ölçeği kullanılmıştır. Veri analizinde t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testi ve parametrik olmayan testler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; katılımcıların psikolojik sağlamlık düzeyleri ortalamanın üzerinde bulunmuş olsa da salgın nedeniyle ev ortamında uzaktan eğitime katılan öğrencilerin kaygı, stres, uyku ve yeme bozukluğu, düzensizlik ve kontrolsüzlük, dijital ortamlarda aşırı vakit geçirme, aile içi sorunlar gibi olumsuzluklar yaşadığı görülmüştür. Öğrenciler, uzaktan eğitimde internet erişiminin, tablet ve bilgisayar gibi teknolojik araçların olmayışının derse katılımlarını olumsuz etkilediğini; üniversitelerinin ve öğretim elemanlarının yapmış olduğu bilgilendirmelerin yeterli ve anlaşılır olmadığını; teorik ve uygulama derslerinin zorlaştığını, ileriki dönemlerde yüz yüze eğitim almak istediklerini belirtmişlerdir. Araştırma bulguları doğrultusunda sosyal hizmet bölümlerinin uzaktan eğitim çalıştayı düzenleyerek özellikle uygulama dersi için ortak dijital paylaşım platformu kurmaları, zengin içerikli ve interaktif katılımlı etkinlikler düzenlemeleri önerilmektedir.
COVID-19 Salgını uzaktan eğitim sosyal hizmet öğrencileri psikolojik sağlamlık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 32 Sayı: 3 |