Objective: This study aims to explore the experiences and challenges of mothers raising children diagnosed with autism spectrum disorder (ASD). Method: The study employed a qualitative design, conducting semi-structured interviews with 20 mothers living in the Eastern Black Sea region of Türkiye. The data were analyzed using interpretative phenomenological analysis. Results: The findings indicate that mothers experienced complex emotions upon first encountering ASD and reorganized their daily lives to accommodate their children's needs. Additionally, the study highlights that mothers face various economic, social, and psychological challenges. They also expressed significant concerns regarding their children's education, social integration, and future security. Conclusion: The study reveals that the challenges associated with caring for children with ASD may negatively impact mothers' quality of life.
Amaç: Bu çalışma, otizm spektrum bozukluğu (OSB) tanısı almış çocuklara sahip annelerin deneyimlerini ve yaşadıkları zorlukları anlamayı amaçlamaktadır. Yöntem: Çalışma, Türkiye’nin Doğu Karadeniz bölgesinde yaşayan 20 anneyle yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla, nitel bir tasarım kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veriler, fenomenolojik analiz yöntemiyle incelenmiştir. Bulgular: Annelerin OSB ile ilk karşılaşma süreçlerinde karmaşık duygular yaşadığı ve günlük yaşamlarını çocuklarının ihtiyaçlarına göre yeniden yapılandırdıkları anlaşılmıştır. Ayrıca çalışma, annelerin ekonomik, sosyal ve psikolojik alanlarda çeşitli zorluklarla karşılaştıklarını göstermektedir. Annelerin, çocuklarının eğitimi, sosyal entegrasyonu ve gelecekteki güvenliği konularında önemli kaygılar taşıdığı belirlenmiştir. Sonuç: Çalışma, OSB’li çocukların bakımında karşılaşılan zorlukların annelerin yaşam kalitesini olumsuz yönde etkileyebileceğini ortaya koymaktadır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sosyal Hizmetler (Diğer) |
| Bölüm | Research Article |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 17 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 17 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 22 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 27 Mart 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 25 |