Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yıldırım Beyazıd'ın Esareti ve İntiharı

Yıl 1937, Cilt: 1 Sayı: 2, 591 - 603, 20.04.1937

Öz

Yıldırım Beyazıt’ın Timur`a esir düştükten sonra demir kafese konduğu hakkındaki meşhur rivayet, Osmanlı tarihine dair neşriyatta bulunan birtakım Avrupa tarihçilerinden sonra, iptida E. Gibb on [Histoire de la decadenee et de la chute de l'Empire romain, trad. M. F. Guizo t, Paris 1819, Tome XII, P. 362 - 369] ve sonra da Hammer [Histoire de l'Empire ottoman, trad. J J. Heller, Paris 1835, Vol. H, P. 97-101 ; türkçe terciimesi, C. II, S. 69-72 1 tarafından oldukça metodik bir şekilde tetkik edilmiştir. Onun fikrine göre, ne Duca s, Chalcond y 1 gibi Bizans kaynakları, ne bu vakaların şahidi olan Sc h iltb e rge r, ne de Timur'a ait muasır membalardan istifade ederek Zafername'sini yazan Şerefed din Yezd i, bu kafes rivayetinden bahsetmezler ; ibn Hacer ve İbn Şahın e gibi muasır Arap tarihçilerinde de bu rivayet yoktur; L ü. r 1, Cenübi gibi muahhar umumi tarihlerle onlardan iktibas etmiş eserlerde de böyle bir rivayete tesadüf edilmez ; Sa'deddin, Zafername sahibinin bu rivayeti kaydetmemesini en büyük bir delil gibi kullanarak, kafes rivayetinden bahseden bazı Türkçe tarih müelliflerini şiddetle tenkit eder; ve onların, «tahtırevan ile kafesi birbirinden ayıramıyacak kadar» idraksiz olduklarını söyler; demir kafes rivayetini sarih surette kaydedenler, Phr anz es, İbn Arab şâh'tır ; Osmanlı vakayinamelerinden Aşık paşazü'd e, Ankara harbinde Beyazıt’ın maiyetinde bulunan bir solaktan naklen, esir Padişah'ın tıpkı bir kafes gibi ve iki atın ortasına konulmuş bir tahtırevan ile götürüldüğünü söyler; Neşri de aynı rivayeti tekrar eder. İşte, bütün bu kaynaklara müracaat etmiş olan Hammer, Osmanlı vakayinamelerindeki «kafes gibi tahtırevan» ifadesinin — İ bn Arab süh'taki demir kafes rivayetinin tesiriyle — yanlış tefsir edildiğini ve itimada lâyık olmayan birtakım Osmanlı müverrihlerindeki demir kafes rivayetinin bundan doğduğunu söyler; ve büyük tarihçi Gibbon'un zıddına olarak, bunun sadece bir efsane olduğuna hükmeder

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Osmanlı Kültür ve Sanatı, Osmanlı Merkez Teşkilatı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fuad Köprülü Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 1937
Yayımlandığı Sayı Yıl 1937 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Köprülü, F. (1937). Yıldırım Beyazıd’ın Esareti ve İntiharı. BELLETEN, 1(2), 591-603. https://doi.org/10.37879/ttkbelleten.1432617
AMA Köprülü F. Yıldırım Beyazıd’ın Esareti ve İntiharı. TTK BELLETEN. Nisan 1937;1(2):591-603. doi:10.37879/ttkbelleten.1432617
Chicago Köprülü, Fuad. “Yıldırım Beyazıd’ın Esareti Ve İntiharı”. BELLETEN 1, sy. 2 (Nisan 1937): 591-603. https://doi.org/10.37879/ttkbelleten.1432617.
EndNote Köprülü F (01 Nisan 1937) Yıldırım Beyazıd’ın Esareti ve İntiharı. BELLETEN 1 2 591–603.
IEEE F. Köprülü, “Yıldırım Beyazıd’ın Esareti ve İntiharı”, TTK BELLETEN, c. 1, sy. 2, ss. 591–603, 1937, doi: 10.37879/ttkbelleten.1432617.
ISNAD Köprülü, Fuad. “Yıldırım Beyazıd’ın Esareti Ve İntiharı”. BELLETEN 1/2 (Nisan 1937), 591-603. https://doi.org/10.37879/ttkbelleten.1432617.
JAMA Köprülü F. Yıldırım Beyazıd’ın Esareti ve İntiharı. TTK BELLETEN. 1937;1:591–603.
MLA Köprülü, Fuad. “Yıldırım Beyazıd’ın Esareti Ve İntiharı”. BELLETEN, c. 1, sy. 2, 1937, ss. 591-03, doi:10.37879/ttkbelleten.1432617.
Vancouver Köprülü F. Yıldırım Beyazıd’ın Esareti ve İntiharı. TTK BELLETEN. 1937;1(2):591-603.