Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Awareness Research On Renewable Energy Sources

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 387 - 397, 31.12.2020

Öz

This research was conducted to evaluate students' attitudes towards renewable energy sources in terms of different variables. The increasing importance of renewable energy sources in global and national energy policies and the frequent coverage of global climate change, environmental pollution and renewable energies in the media formed the motivation of the research. 303 students that studying at Karabük University Faculty of Letters participated in the study in the 2019-2020 academic year. In this research, in which scanning model was applied, "Renewable Energy Sources Attitude Scale" developed by Morgil, Seçken, Oskay and Yücel (2006) was used as data collection tool. Frequency, percentage values, arithmetic mean, independent samples t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used to analyze the data. In the study, it was concluded that the attitudes of the students of the Faculty of Letters towards renewable energy sources were generally positive. In addition, it was determined that the students of the Faculty of Letters have awareness about renewable energy sources. On the other hand, it was found that there is no difference in the attitudes of the students of the Department of Geography compared to the other departments, and even they have a lower value than the departments of English Language and Literature with Turkish Language and Literature. In addition, it was concluded that the attitude levels of the students of the Faculty of Letters who participated in the study did not differ significantly according to the variables of gender, department and program type.

Kaynakça

  • Aydın, F. ve Kocalar, A. O. (2014). The attitudes of the students of geography department toward renewable energy sources. J. Int. Environmental Application Science, Issue: 9, p. 389-397.
  • Bilen. K., Özel, M. ve Sürücü. A. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yenilenebilir enerjiye yönelik tutumları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 36, s. 101-112.
  • British Petroleum (BP) (2019). BP Energy Outlook. London: BP Publication.
  • Çakırlar Altuntaş, E., and Turan, S. L. (2018). Awareness of secondary school students about renewable energy sources. Renewable Energy, Volume: 116, p. 741-748.
  • Çakırlar, E. (2015) Ortaöğretim Öğrencilerinin Yenilenebilir Enerji Kaynakları Konusundaki Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Çelikler. D. ve Kara. F. (2011). İlköğretim matematik ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji konusundaki farkındalıkları. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 27-29 April, İstanbul.
  • Çolak. K., Kaymakcı. S., Akpınar, M (2012). Sosyal bilgiler öğretim programında. ders kitaplarında ve öğretmen adaylarının görüşlerinde yenilenebilir enerji kaynaklarının yeri. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, 20-22 Nisan, İstanbul.
  • Doğanay, H. ve Coşkun, O. (2017) Enerji Kaynakları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • International Renewable Energy Agency (IRENA) (2020). Trends in renewable energy. [https://public.tableau.com/views/IRENARETimeSeries/Charts?:embed=y&:showVizHome=no&publish=yes&:toolbar=no] adresinden 05.07.2020 tarihinde erişildi.
  • International Energy Agency (IEA). Renewables information: overview. [https://www.iea.org/reports/renewables-information-overview] adresinden 18.08.2020 tarihinde erişildi.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Montgomery, S.L. (2014). Küresel Enerjiye Yön Veren Güçler. (çev. E.G. Şenol), Ankara: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) Yayını.
  • Morgil, İ., Seçken, N., Yücel, A. S., Öskay, Ö.Ö., Yavuz, S., Ural, E. (2006). Developing a renewable energy awareness scale for pre-service chemistry teachers. Turkish Online Journal of Distance Education, Vol: 7, Issue: 1, p. 63-74.
  • Oral, M. (2020). Gücün Coğrafi Bağlamı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Reetz, M.R., Arlt, D., Wolling, J., Bräuer (2019). Explaining the media's framing of renewable energies: an international comparison. Frontiers in Environmental Science, [https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fenvs.2019.00119/full#B44] adresinden 18.08.2020 tarihinde erişildi.
  • Van Dael, M., Lizin, S., Swinnen, G., Van Passel, S. (2017). Young people’s acceptance of bioenergy and the influence of attitude strength on information provision. Renewable Energy, Volume: 107, p. 417-430.
  • Yergin, D. (2014). Enerjinin Geleceği (İklim Değişikliği, Yeni Enerjiler, Geleceğin Dünyası). (çev. Ü. Şensoy). İstanbul: Optimist Yayınları.

Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına İlişkin Bir Farkındalık Araştırması

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 387 - 397, 31.12.2020

Öz

Bu araştırma, öğrencilerin yenilenebilir enerji kaynaklarına ilişkin tutumlarının farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Küresel ve ulusal enerji politikaları içinde yenilenebilir enerji kaynaklarının öneminin artması ve medyada küresel iklim değişimi, çevre kirliliği ile yenilenebilir enerjilere dair sıklıkla haberlerin yer alması araştırmanın motivasyonunu oluşturmuştur. Araştırmaya 2019-2020 öğretim yılında Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesinde öğrenim gören 303 öğrenci katılmıştır. Tarama modelinin uygulandığı bu araştırmada, veri toplama aracı olarak Morgil, Seçken, Oskay ve Yücel (2006) tarafından geliştirilen “Yenilenebilir Enerji Kaynakları Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde değerleri, aritmetik ortalama, bağımsız örneklemler t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmada Edebiyat Fakültesi öğrencilerinin yenilenebilir enerji kaynaklarına ilişkin tutumlarının genel itibariyle olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca Edebiyat Fakültesi öğrencilerinin yenilenebilir enerji kaynakları hakkında farkındalıklarının da olduğu belirlenmiştir. Coğrafya Bölümü öğrencilerinin ise konuya dair tutumlarında diğer bölümlere kıyasla bir farkının olmadığı hatta İngiliz Dili ve Edebiyatı ile Türk Dili Edebiyatı bölümlerine göre daha düşük bir değere sahip oldukları bulgusuna ulaşılmıştır. Bunun yanında çalışmaya katılan Edebiyat Fakültesi öğrencilerinin yenilenebilir enerji kaynaklarına ilişkin tutum düzeylerinin, cinsiyet, bölüm ve program türü değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aydın, F. ve Kocalar, A. O. (2014). The attitudes of the students of geography department toward renewable energy sources. J. Int. Environmental Application Science, Issue: 9, p. 389-397.
  • Bilen. K., Özel, M. ve Sürücü. A. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yenilenebilir enerjiye yönelik tutumları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 36, s. 101-112.
  • British Petroleum (BP) (2019). BP Energy Outlook. London: BP Publication.
  • Çakırlar Altuntaş, E., and Turan, S. L. (2018). Awareness of secondary school students about renewable energy sources. Renewable Energy, Volume: 116, p. 741-748.
  • Çakırlar, E. (2015) Ortaöğretim Öğrencilerinin Yenilenebilir Enerji Kaynakları Konusundaki Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Çelikler. D. ve Kara. F. (2011). İlköğretim matematik ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji konusundaki farkındalıkları. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 27-29 April, İstanbul.
  • Çolak. K., Kaymakcı. S., Akpınar, M (2012). Sosyal bilgiler öğretim programında. ders kitaplarında ve öğretmen adaylarının görüşlerinde yenilenebilir enerji kaynaklarının yeri. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, 20-22 Nisan, İstanbul.
  • Doğanay, H. ve Coşkun, O. (2017) Enerji Kaynakları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • International Renewable Energy Agency (IRENA) (2020). Trends in renewable energy. [https://public.tableau.com/views/IRENARETimeSeries/Charts?:embed=y&:showVizHome=no&publish=yes&:toolbar=no] adresinden 05.07.2020 tarihinde erişildi.
  • International Energy Agency (IEA). Renewables information: overview. [https://www.iea.org/reports/renewables-information-overview] adresinden 18.08.2020 tarihinde erişildi.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Montgomery, S.L. (2014). Küresel Enerjiye Yön Veren Güçler. (çev. E.G. Şenol), Ankara: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) Yayını.
  • Morgil, İ., Seçken, N., Yücel, A. S., Öskay, Ö.Ö., Yavuz, S., Ural, E. (2006). Developing a renewable energy awareness scale for pre-service chemistry teachers. Turkish Online Journal of Distance Education, Vol: 7, Issue: 1, p. 63-74.
  • Oral, M. (2020). Gücün Coğrafi Bağlamı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Reetz, M.R., Arlt, D., Wolling, J., Bräuer (2019). Explaining the media's framing of renewable energies: an international comparison. Frontiers in Environmental Science, [https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fenvs.2019.00119/full#B44] adresinden 18.08.2020 tarihinde erişildi.
  • Van Dael, M., Lizin, S., Swinnen, G., Van Passel, S. (2017). Young people’s acceptance of bioenergy and the influence of attitude strength on information provision. Renewable Energy, Volume: 107, p. 417-430.
  • Yergin, D. (2014). Enerjinin Geleceği (İklim Değişikliği, Yeni Enerjiler, Geleceğin Dünyası). (çev. Ü. Şensoy). İstanbul: Optimist Yayınları.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beşeri Coğrafya
Bölüm Research Article
Yazarlar

Muhammed Oral

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Oral, M. (2020). Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına İlişkin Bir Farkındalık Araştırması. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 387-397.