Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Anne Babanın Kabullenici Tutumunun Okul Öncesi Kurumlarına Devam Eden 4-6 Yaş Çocukların Akademik Benlik Saygısına Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 108 - 116, 31.12.2020

Öz

Bu araştırmada okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların ebeveynlerinin kabullenici ve reddedici tutumlarının çocuklarının akademik benlik saygısına olan etkisi incelenmiştir. Ayrıca özel ve devlet okul öncesi eğitim kurumlarında okuyan bu çocuklar arasında akademik benlik saygısı açısından anlamlı bir farkın olup olmadığı araştırılmıştır. Bununla beraber özel okul ile devlet okulu ebeveynlerinin çocuklarına karşı kabullenici ve reddedici tutumları karşılaştırılmıştır. Yapılan araştırmada bu öğrencilerin ebeveynlerine Rohner’in Ebeveyn Kabul-Ret Ölçeği/ Kısa Formu (Parent PARQ/ Short Form) uygulanırken; öğretmenleri ise bu öğrenciler için Akademik Benlik Saygısı Ölçeği (ABSÖ)’ni doldurmuştur. Araştırma sonucunda ebeveynlerin reddedici tutumunun çocuğunun akademik benlik saygısını olumsuz yönde etkilediği bulunurken; kabullenici tutumunun ise olumlu yönde etkilediği bulunmuştur. Ayrıca özel okulda eğitim gören öğrencilerin akademik benlik saygısı değerleri, devlet okullarında eğitim gören öğrencilerin akademik benlik saygısı değerinden daha yüksek çıkmıştır. Özel okulu velilerinin PARQ değerleri ile devlet okulu velilerinin PARQ değerlerin arasında sayısal farklılıklar izlenmiştir.

Kaynakça

  • Büyükkaragöz, S. (1990). Okula uyumsuzluk ve başarısızlıkta ailenin rolü. Eğitim ve Bilim, 14 (78), 29-33.
  • Cevher, F. ve Buluş, M. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarında akademik benlik saygısı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 28-39.
  • Eccles, J. S., ve Harold, R. D. (1993). Parent-school involvement during early adolescent years. Teachers College Record, 94, 568-587.
  • Kandır, A. (2001). Çocuk gelişiminde okulöncesi eğitim kurumlarının yeri ve önemi. Erişim tarihi:08.08. 2016, http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/151/kandir.htm.
  • Karasar, N. (2015), Bilimsel araştırma yöntemi (28.Baskı) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kenç, M. F. ve Oktay, B. (2002). Akademik benlik kavramı ve akademik başarı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 27 (124), 71-79.
  • Ogelman, G. H. ve Çabuk, U. F. (2013). 5 yaş çocuklarının sosyal konumlarının anne babalarının kabul red düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (18), 23-45.
  • Önder, Alev ve Gülay, Hülya (2007a). Annelerin kabul red düzeyi ile çocuklarının empati becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (22), 23-30.
  • Önder, Alev ve Gülay, Hülya (2007b). Ebeveyn kabul- red teorisi ve bireyin gelişimi açısından önemi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakultesi Dergisi, 21, 20-28.
  • Rohner, R. P. (2005a). Parental acceptance-rejection questionnaire (parq): Test manual. In R. P. Rohner & A. Khaleque (Eds.) Handbook for the Study of Parental Acceptance and Rejection, 4th edition (43-106). Storrs, CT: Rohner Research Publications.
  • Rohner, R. P., Khaleque, A. ve Cournoyer, D. E. (2005b), Parental acceptance-rejection: theory, methods, cross-cultural evidence, and ımplications. Ethos, 33, 299–334.
  • Sarıtaş, D. ve Gençöz, T. (2013). Anne ret algısı ile psikolojik sorunlar arasındaki ilişkide erken dönem uyumsuz şemaların aracı rolü. Türk Psikiyatri Dergisi, 24, 1-8.
  • Subaşı, G. (2000). Verimli ders çalışma alışkanlıkları eğitiminin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma alışkanlıklarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 25 (117), 50-56.
  • Yıldırım, C. (1966). Eğitimde Araştırma Metotları (1.Baskı). Ankara: Akyıldız Matbaası

Analysing Parent Acceptance Attitude Effect On 4-6 Years-Old Children’s Academic Self-Esteem Who Are Continuing Preschool Institutions

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 108 - 116, 31.12.2020

Öz

This research is conducted to review parents’ acceptance and rejection attitude effects on their children’s academic self-esteem who are continuing preschool institutions. Also if there is a meaningful difference between these children who are in private and public preschool institutions according to academic self-esteem or not. In addition, private and public school parents’ acceptance and rejection attitudes towards their children are compared. In this research, while Rohner’s Parent Acceptance Rejection Questionnaire/ Short Form (Parent PARQ/ Short Form) is conducted to these children’s parents; their teachers filled in Academic Self-Esteem Scale for the children. As a result of the research, it was founded that while parents’ rejection attitude affected the child’s academic self-esteem negatively; acceptance attitude effects are found positive. Moreover, students’ who are being educated in private schools, academic self-esteem values were founded more than the students’ values being educated in public schools. Statistical differences are observed between the PARQ values of public school parents and private school parents.

Kaynakça

  • Büyükkaragöz, S. (1990). Okula uyumsuzluk ve başarısızlıkta ailenin rolü. Eğitim ve Bilim, 14 (78), 29-33.
  • Cevher, F. ve Buluş, M. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarında akademik benlik saygısı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 28-39.
  • Eccles, J. S., ve Harold, R. D. (1993). Parent-school involvement during early adolescent years. Teachers College Record, 94, 568-587.
  • Kandır, A. (2001). Çocuk gelişiminde okulöncesi eğitim kurumlarının yeri ve önemi. Erişim tarihi:08.08. 2016, http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/151/kandir.htm.
  • Karasar, N. (2015), Bilimsel araştırma yöntemi (28.Baskı) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kenç, M. F. ve Oktay, B. (2002). Akademik benlik kavramı ve akademik başarı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 27 (124), 71-79.
  • Ogelman, G. H. ve Çabuk, U. F. (2013). 5 yaş çocuklarının sosyal konumlarının anne babalarının kabul red düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (18), 23-45.
  • Önder, Alev ve Gülay, Hülya (2007a). Annelerin kabul red düzeyi ile çocuklarının empati becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (22), 23-30.
  • Önder, Alev ve Gülay, Hülya (2007b). Ebeveyn kabul- red teorisi ve bireyin gelişimi açısından önemi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakultesi Dergisi, 21, 20-28.
  • Rohner, R. P. (2005a). Parental acceptance-rejection questionnaire (parq): Test manual. In R. P. Rohner & A. Khaleque (Eds.) Handbook for the Study of Parental Acceptance and Rejection, 4th edition (43-106). Storrs, CT: Rohner Research Publications.
  • Rohner, R. P., Khaleque, A. ve Cournoyer, D. E. (2005b), Parental acceptance-rejection: theory, methods, cross-cultural evidence, and ımplications. Ethos, 33, 299–334.
  • Sarıtaş, D. ve Gençöz, T. (2013). Anne ret algısı ile psikolojik sorunlar arasındaki ilişkide erken dönem uyumsuz şemaların aracı rolü. Türk Psikiyatri Dergisi, 24, 1-8.
  • Subaşı, G. (2000). Verimli ders çalışma alışkanlıkları eğitiminin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma alışkanlıklarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 25 (117), 50-56.
  • Yıldırım, C. (1966). Eğitimde Araştırma Metotları (1.Baskı). Ankara: Akyıldız Matbaası
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri, Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Gamze Dilara Renklibay

Onur Köksal

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Renklibay, G. D., & Köksal, O. (2020). Analysing Parent Acceptance Attitude Effect On 4-6 Years-Old Children’s Academic Self-Esteem Who Are Continuing Preschool Institutions. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 108-116.