Bu araştırmanın amacı, özel yetenekli öğrencilerin tarih dersine ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın örneklemini Kaman Bilim ve Sanat Merkezi ve Van Yusuf Gökçenay Bilim ve Sanat Merkezi’nde öğrenimine devam eden (11-18) yaş aralığındaki Bireysel Yetenekleri Fark Ettirme (BYF), Özel Yetenekleri Geliştirme (ÖYG), Proje Üretimi ve Yönetimi gurubu toplam 78 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgu bilim) yöntemi kullanılarak gerekli verilere ulaşılmış daha sonra veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın verileri, öğrencilerin tarih dersine ilişkin algılarını ortaya çıkarmak için geliştirilen “Tarih dersi… gibidir/benzemektedir; çünkü…” form ile elde edilmiştir. Bulgulara göre öğrencilerin tarih dersine ilişkin 48 farklı metafor ürettikleri görülmüştür. Tarih dersine yönelik öğrencilerin en fazla geliştirdikleri metaforlar; “Kitap” (f:7), “Çınar ağacı” (f:5), “Ezberleme” (f:4), “Zaman” (f:4), “Müze” (f:4), “Geçmiş” (f:3), “Su” (f:2), “Babaanne” (f:2), “Mağara” (f:2), “Filiz” (f:2), ve “Yapboz” (f:1) şeklinde sıralanmaktadır. Üretilen 48 adet metafor benzer özelliklerine göre 6 farklı kategoride toplanmıştır. Kategoriler ise sıklık olarak “Geçmişin aynası olarak tarih” (30,76), “Kıssadan hisse alınacak tarih” (21,79),“Değişim ve süreklilik bağlamında tarih” (15,38), “Geçmişten geleceğe uzanan köprü olarak tarih” (19,51), “Rehber ve yol gösterici olarak tarih” (11,53) ve “Sıkıcı bir ders olarak tarih” (11,53) şeklindedir.
Tarih Dersi Metafor Bilim ve Sanat Merkezi Özel Yetenekli Öğrenci
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2 |