Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kaynaştırma ve Matematik Öğretimi Hakkındaki Öğretmen Görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 345 - 358, 31.12.2021

Öz

Araştırmanın amacı sınıfında kaynaştırma öğrencisi bulunan sınıf öğretmenlerinin Matematik dersi ve öğretimi ile ilgili görüşlerini belirlemektir. Araştırma sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitiminde Matematik öğretiminde karşılaştıkları sorunları, olumsuz durumları, Matematik dersiyle ilgili tutumlarını ve önerilerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmaya 2018- 2019 Eğitim-Öğretim yılı bahar döneminde Mersin İlinin Mut İlçesi’nde görev yapan ve sınıflarında kaynaştırma öğrencisi bulunan gönüllü on sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yönteminden yararlanılmış ve araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanarak, betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında kaynaştırma eğitimi verilen sınıflarda Matematik dersi ve öğretimi ile Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı oluşturulması ve uygulanması sürecinde sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları güçlükler belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulardan on iki tema oluşturulmuş ve bulgular analiz edilerek öğretmen görüşlerine yer verilmiştir. Araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencileri için Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı hazırlarken öğrenci seviyesine uygun kazanımlarına yer verdiklerini ifade etmişlerdir. Araştırma bulgularına göre sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitiminde Matematik öğretiminde zorluk yaşadıkları, kaynaştırma öğrencisini matematik dersine dahil etmekte zorlandıklarını ve aile işbirliğinin önemini vurguladıkları ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akçamete, G., Yıldırım Doğru, S. (2018). Özel Eğitim ve Kaynaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Anılan, H., Kayacan, G. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin Gözüyle Kaynaştırma Eğitimi Gerçeği. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 74-90.
  • Baykul, Y. (2006). İlköğretimde Matematik Öğretimi (9. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012).Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Camadan, F. (2012). Sınıf Öğretmenleri ve Sınıf Öğretmenleri Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine ve BEP Hazırlamaya İlişkin Özyeterliklerinin Belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 11(39): 128-138.
  • Cavkaytar, A., Ersan, D. T. (2018). Özel Eğitim ve Kaynaştırma. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Demir, M. K., Açar,S. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Düşünceleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 30(3): 749-770.
  • Dikmen, İ. H. (2015). İlköğretimde Kaynaştırma. Ankara: Pegem Akademi.
  • Fiscus, E. D., Mandell, C.J. (2002). Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının Geliştirilmesi. (Çev. Akçamete, G. ve diğerleri) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gök, G., Erbaş, D. (2011). Okulöncesi Eğitimi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Görüşleri ve Önerileri. İnternational Journal of Early Childhood Special Education. 3(1): 66-87.
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2016). Öğretmen Adaylarının Özel Eğitim ve Kaynaştırma Eğitiminde Matematik Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 7(1): 119-158.
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M., Akar, Ü., Şen, H. (2015). Kaynaştırma Eğitimi Süreci: Sınıf İçi Matematik Uygulamaları. Milli Eğitim Dergisi. 207: 169-188.
  • Hasanoğlu, G. (2013). Birleştirilmiş Sınıflardaki Kaynaştırma Eğitiminde Yaşanan Sorunlara İlişkin Görüşler. (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kargın, T. (2004). Kaynaştırma: Tanımı, Gelişimi ve İlkeleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 5 (2): 1-13
  • Öncül, N. (2003). Kaynaştırma Uygulaması Yapılan İlköğretim Okuluna Devam Eden Zihinsel Özürlü Öğrencinin Bulunduğu Sınıfta Normal Çocuk Annelerinin Kaynaştırma Uygulamasına İlişkin Görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Saraç, T., Çolak, A. (2012). Kaynaştırma Uygulamaları Sürecinde İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Görüş ve Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8(1): 13-28.
  • Sarıkaya,E., Uzuner, Y. (2013). İşitme Engelli Çocukların Okuma-Yazma Öğrenmelerine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi. 1(1): 31-61.
  • Sucuoğlu, B. ve Kargın, T. (2006). İlköğretimde Kaynaştırma Uygulamaları: Yaklaşımlar, Yöntemler, Teknikler. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Vural, M., Yıkmış, A. (2008). Kaynaştırma Sınıfı Öğretmenlerinin Öğretimin Uyarlanmasına İlişkin Yaptıkları Çalışmaların Belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8(2): 141-159.
  • Yıkmış, A. (2012). Etkileşime Dayalı Matematik Öğretimi (4. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sultan Kuş 0000-0003-2316-4713

Yasin Gökbulut 0000-0001-8554-1102

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kuş, S., & Gökbulut, Y. (2021). Kaynaştırma ve Matematik Öğretimi Hakkındaki Öğretmen Görüşleri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 6(2), 345-358.