Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Social Studies and Mind Maps

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 189 - 204, 28.05.2022

Öz

It is known that in the classrooms where the teacher is active and the students are passive, the efficiency obtained from the lessons is low and the gains are not achieved by the students at a sufficient level. One of the ways to activate students in the lessons is to enable them to make various visual materials in the classroom. Mind maps are one of the visual materials used in the lessons. Mind maps are effective materials in terms of both gaining different note-taking skills and better understanding of the subjects. Mind map making is important because it includes cognitive, affective and behavioral elements. Along with the teacher's presentation of mind map examples in the lessons, organizing activities for students to create mind maps can make the lesson more productive. From this point of view, mind mapping activities were carried out with social studies prospective teachers. The aim of this study is to present examples of mind maps that can be used in social studies course according to the gains. In the study, social studies prospective teachers created mind maps in line with the gains they chose. Thus, prospective teachers experienced the mind map creation process themselves.

Kaynakça

  • Akay, C. (2013). Ortaokul öğrencilerinin yaparak-yaşayarak öğrenme temelli TÜBİTAK 4004 bilim okulu projesi sonrası bilim kavramına yönelik görüşleri. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 9(2), 326-338.
  • Akbaba, B. & Öztürk, F. & Adalar, H. & Ekiçi, M. (2019). Öğrenme ve öğretme aracı olarak infografiktasarimi. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 4(1), 38-52.
  • Akoun, A. & Pailleau, I. (2014). Pozitif pedagoji ile öğrenmek (Çev. D. Dalgakıran). İstanbul: Pegasus Yayınları.
  • Başaran, B. I. (2004). Etkili öğrenme ve çoklu zekâ kuramı: Bir inceleme. Ege Eğitim Dergisi, 5(1). 7-15.
  • Beel, J. & Langer, S. (2011). An exploratory analysis of mind maps. In Proceedings of the 11th ACM symposium on Document engineering (pp. 81-84).
  • Budd, J. W. (2004) Mind maps as classroom exercises, The Journal of Economic Education, 35(1), 35-46, Doi: 10.3200/JECE.35.1.35-46
  • Buran, A. & Filyukov, A. (2015). Mind mapping technique in language learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 206, 215-218.
  • Buzan, T. & Buzan, B. (2002). How to mind map. London: Thorsons.
  • Davies, M. (2011). Concept mapping, mind mapping and argument mapping: what are the differences and do they matter?. Higher education, 62(3), 279-301. Doi:10.1007/s10734-010-9387-6
  • Duru, S. (2014). Yapılandırmacı ve geleneksel öğrenme ortamlarının öğretmen adaylarının eğitim inançları üzerine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 15-28
  • Edwards, S. & Cooper, N. (2010). Mind mapping as a teaching resource. The clinical teacher, 7(4), 236-239.
  • Erdem, A. (2017). Mind Maps as a lifelong learning tool. Universal Journal of Educational Research, 5(12A), 1-7. Doi: 10.13189/ujer.2017.051301
  • Erten, P. (2020). Otantik öğrenme. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi/Journal of Information and Communication Technologies, 2(1), 17-30.
  • Eşmekaya, F. (2019). Zihin haritası tekniğinin sosyal bilgiler öğretiminde kullanılmasının akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gök, F. & Doğaç, E. (2020). Yaparak yaşayarak öğrenme yönteminin 5. sınıf öğrencilerinin astronomiye karşı tutumlarına ve fen öğrenme motivasyonlarına etkisi. Türkiye Eğitim Dergisi, 5(2), 285-301.
  • Gültekin, M. & Karadağ, R. & Yılmaz, F. (2007). Yapılandırmacılık ve öğretim uygulamalarına yansımaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 503-528.
  • Gürel, E. & Tat, M. (2010). Çoklu zekâ kuramı: Tekli zekâ anlayışından çoklu zekâ yaklaşımına. Journal of International Social Research, 3(11). 336-356
  • Jones, B. D. & Ruff, C. & Snyder, J. D. & Petrich, B. & Koonce C. (2012) The Effects of Mind Mapping Activities on Students' Motivation. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 6(1), 1-21.
  • Karadeniz, O. & Tangülü, Z. & Faiz, M. (2013). Ortaokul 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde zihin haritalama tekniğinin kullanılmasının öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 131-142
  • Kartal, A. (2011). Zihin haritalama tekniğinin sosyal bilgiler dersinde öğrenci başarısı, tutumu ve kalıcılığına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Rize Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kartal, A. & Turan, İ. (2015). Zihin haritalama tekniğinin sosyal bilgiler dersinde öğrenci başarısı, tutumu ve kalıcılığına etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, 33, 443-454. Doi:10.9761/JASSS2827
  • Maltepe, S. & Gültekin, H. (2017). Zihin haritası tekniğinin ortaokul öğrencilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerilerine etkisi. HAYEF: Journal of Education, 14(2), 79‒92. http://dx.doi.org/10.26650/hayef.2017.14.2.0008
  • Memişoğlu, H. & Tarhan, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kavram öğretimine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 6-20.
  • Mind Mapping (2021a). Mind mapping. https://www.mindmapping.com/
  • What is a Mind Map (2021b). What is a mind map. https://www.mindmapping.com/mind-map
  • Parikh, N. D. (2016). Effectiveness of teaching through mind mapping technique. The International Journal of Indian Psychology, 3(3), 148-156. Doi: 10.25215/0303.054
  • Soylu, T. & Memişoğlu, H. (2019). Determination of social studies teachers' views on concept teaching. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(4), 464-484.
  • Stankovic, N. & Besic, C. & Papic, M. & Aleksic, V. (2011). The evaluation of using mind maps in teaching. Technics technologies education management, 6(2), 337-343.
  • Şeyihoğlu, A. & Kartal, A. (2010). Yapılandırmacı yaklaşım temelli ilköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde zihin haritalama tekniğine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve uygulamada eğitim bilimleri, 10(3), 1613-1656.

Sosyal Bilgiler ve Zihin Haritaları

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 189 - 204, 28.05.2022

Öz

Öğretmenin etkin olduğu, öğrencilerin pasif kaldığı sınıflarda derslerden elde edilen verimin az olduğu ve kazanımların öğrenciler tarafından yeterli düzeyde kazanamadığı bilinmektedir. Öğrencileri derslerde aktif hale getirmenin yollarından biri de sınıfta çeşitli görsel materyaller yapmalarına imkân sağlamaktır. Zihin haritaları, derslerde kullanılan görsel materyallerden biridir. Zihin haritaları hem farklı not tutma becerileri kazandırmak hem de konuları daha iyi kavrayabilmek açısından etkili materyallerdir. Zihin haritası yapımı, bilişsel, duyuşsal ve davranışsal unsurları içerdiği için önem taşımaktadır. Öğretmenin derslerde zihin haritası örnekleri sunmasıyla beraber öğrencilerden de zihin haritası oluşturmaları için etkinlikler düzenlemesi dersi daha verimli bir hale getirebilir. Buradan hareketle sosyal bilgiler öğretmen adayları ile zihin haritası oluşturma etkinlikleri gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmanın amacı, kazanımlara göre sosyal bilgiler dersinde kullanılabilecek zihin haritalarına örnekler sunmaktır. Araştırmada sosyal bilgiler öğretmen adayları, seçtikleri kazanımlar doğrultusunda zihin haritaları oluşturmuşlardır. Böylece öğretmen adayları zihin haritası oluşturma sürecini kendileri deneyimlemişlerdir.

Kaynakça

  • Akay, C. (2013). Ortaokul öğrencilerinin yaparak-yaşayarak öğrenme temelli TÜBİTAK 4004 bilim okulu projesi sonrası bilim kavramına yönelik görüşleri. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 9(2), 326-338.
  • Akbaba, B. & Öztürk, F. & Adalar, H. & Ekiçi, M. (2019). Öğrenme ve öğretme aracı olarak infografiktasarimi. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 4(1), 38-52.
  • Akoun, A. & Pailleau, I. (2014). Pozitif pedagoji ile öğrenmek (Çev. D. Dalgakıran). İstanbul: Pegasus Yayınları.
  • Başaran, B. I. (2004). Etkili öğrenme ve çoklu zekâ kuramı: Bir inceleme. Ege Eğitim Dergisi, 5(1). 7-15.
  • Beel, J. & Langer, S. (2011). An exploratory analysis of mind maps. In Proceedings of the 11th ACM symposium on Document engineering (pp. 81-84).
  • Budd, J. W. (2004) Mind maps as classroom exercises, The Journal of Economic Education, 35(1), 35-46, Doi: 10.3200/JECE.35.1.35-46
  • Buran, A. & Filyukov, A. (2015). Mind mapping technique in language learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 206, 215-218.
  • Buzan, T. & Buzan, B. (2002). How to mind map. London: Thorsons.
  • Davies, M. (2011). Concept mapping, mind mapping and argument mapping: what are the differences and do they matter?. Higher education, 62(3), 279-301. Doi:10.1007/s10734-010-9387-6
  • Duru, S. (2014). Yapılandırmacı ve geleneksel öğrenme ortamlarının öğretmen adaylarının eğitim inançları üzerine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 15-28
  • Edwards, S. & Cooper, N. (2010). Mind mapping as a teaching resource. The clinical teacher, 7(4), 236-239.
  • Erdem, A. (2017). Mind Maps as a lifelong learning tool. Universal Journal of Educational Research, 5(12A), 1-7. Doi: 10.13189/ujer.2017.051301
  • Erten, P. (2020). Otantik öğrenme. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi/Journal of Information and Communication Technologies, 2(1), 17-30.
  • Eşmekaya, F. (2019). Zihin haritası tekniğinin sosyal bilgiler öğretiminde kullanılmasının akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gök, F. & Doğaç, E. (2020). Yaparak yaşayarak öğrenme yönteminin 5. sınıf öğrencilerinin astronomiye karşı tutumlarına ve fen öğrenme motivasyonlarına etkisi. Türkiye Eğitim Dergisi, 5(2), 285-301.
  • Gültekin, M. & Karadağ, R. & Yılmaz, F. (2007). Yapılandırmacılık ve öğretim uygulamalarına yansımaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 503-528.
  • Gürel, E. & Tat, M. (2010). Çoklu zekâ kuramı: Tekli zekâ anlayışından çoklu zekâ yaklaşımına. Journal of International Social Research, 3(11). 336-356
  • Jones, B. D. & Ruff, C. & Snyder, J. D. & Petrich, B. & Koonce C. (2012) The Effects of Mind Mapping Activities on Students' Motivation. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 6(1), 1-21.
  • Karadeniz, O. & Tangülü, Z. & Faiz, M. (2013). Ortaokul 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde zihin haritalama tekniğinin kullanılmasının öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 131-142
  • Kartal, A. (2011). Zihin haritalama tekniğinin sosyal bilgiler dersinde öğrenci başarısı, tutumu ve kalıcılığına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Rize Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kartal, A. & Turan, İ. (2015). Zihin haritalama tekniğinin sosyal bilgiler dersinde öğrenci başarısı, tutumu ve kalıcılığına etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, 33, 443-454. Doi:10.9761/JASSS2827
  • Maltepe, S. & Gültekin, H. (2017). Zihin haritası tekniğinin ortaokul öğrencilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerilerine etkisi. HAYEF: Journal of Education, 14(2), 79‒92. http://dx.doi.org/10.26650/hayef.2017.14.2.0008
  • Memişoğlu, H. & Tarhan, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kavram öğretimine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 6-20.
  • Mind Mapping (2021a). Mind mapping. https://www.mindmapping.com/
  • What is a Mind Map (2021b). What is a mind map. https://www.mindmapping.com/mind-map
  • Parikh, N. D. (2016). Effectiveness of teaching through mind mapping technique. The International Journal of Indian Psychology, 3(3), 148-156. Doi: 10.25215/0303.054
  • Soylu, T. & Memişoğlu, H. (2019). Determination of social studies teachers' views on concept teaching. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(4), 464-484.
  • Stankovic, N. & Besic, C. & Papic, M. & Aleksic, V. (2011). The evaluation of using mind maps in teaching. Technics technologies education management, 6(2), 337-343.
  • Şeyihoğlu, A. & Kartal, A. (2010). Yapılandırmacı yaklaşım temelli ilköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde zihin haritalama tekniğine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve uygulamada eğitim bilimleri, 10(3), 1613-1656.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Deniz Tonga

Yayımlanma Tarihi 28 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tonga, D. (2022). Sosyal Bilgiler ve Zihin Haritaları. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 189-204.