Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyoloji Öğretiminde Yüz Numaralı Adam Filminden Yararlanma

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 416 - 423, 31.12.2022

Öz

Araştırmada ortaöğretimde sosyoloji öğretiminde daha kalıcı öğrenmeler elde edilebilmesi için toplumsal konulu filmlerden ders aracı olarak faydalanılabileceği ortaya konmuştur. Bu kapsamda Kemal Sunal’ın başrolünde oynadığı Yüz Numaralı Adam filminin sahneleri ile ortaöğretim sosyoloji dersi kazanımları ilişkilendirilmiştir. Araştırma kapsamında programdaki kazanımlar ile ilişkili olan 6 sahneye yer verilmiştir. Bu sahnelerde geçen diyaloglar aktarıldıktan sonra sosyoloji öğretim programındaki kazanımlardan hangi yönleri ile ilişkili oldukları açıklanmıştır. Yapılan bu açıklamalar sosyoloji öğretim programındaki ilgili kazanımların kendileri ve kazanım açıklamaları ön planda tutularak gerçekleştirilmiştir. Bu filmde incelenen sahnelerin önemli bir kısmı özellikle birey ve toplum ünitesinde yer alan rol, statü kavramları ile ilişkili olarak bulunmuştur. Araştırmanın sonunda bir etkinlik örneğine de yer verilmiştir. Bu sayede öğretmenlerin sosyoloji derslerinde bu tür etkinlikleri ne şekilde gerçekleştirebilecekleri de örneklendirilmiştir. Derslerde gerçekleştirilen bu tür etkinlikler öğrencilerin dikkatlerini derse çekmeleri ve kalıcı öğrenme elde edebilmeleri açısından önemlidir.

Kaynakça

  • Aladağ, E. Karaman, B. (2018). Değer eğitiminde kısa filmlerden yararlanma, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 360-377.
  • Aslan, G. (2019). Sosyoloji öğretiminde üçkağıtçı filminden yararlanma, Felsefe Grubu Eğitimi Üzerine Yazılar, Ed. Faruk Manav, Ankara:Pegem Akademi.
  • Baki, Y. Karakuş, N. (2014). Fıkra türünün eğitimdeki yeri ve türkçe ders kitaplarındaki kullanılabilirliği, Tarih Okulu Dergisi, 7(17), 785-812.
  • Banoğlu, K. Baş, Y. (2012). Sosyoloji dersi öğrenci algılarının derse verilen önem, Sosyal Kazanım ve Öğrenme Ortamı Boyutları Açısından İncelenmesi, Eğitim ve Bilim 37(164), 31-44.
  • Bayhan, V. (2015). Eğitim sosyolojisinin uygulama alanında yeni bir model:okul sosyoloğu ve görevleri, Sosyoloji Dergisi, 3. dizi, 30. sayı, 255-274.
  • Biçer, B. (2010). Türkiye’de cumhuriyet öncesi dönemde türk okulları ile amerikan kolejlerinde felsefe grubu derslerinin öğretimi (1839-1922), ZfWT Journal of World of Turks, 2(3), 195-211.
  • Birkök, M. C. (2008). Bir toplumsallaştırma aracı olarak eğitimde alternatif medya kullanımı:sinema filmleri, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-12.
  • Blasco, P. G. (2015). Education through movies: ımproving teaching skills and fostering reflection among students and teachers, Journal for Learning Through the Arts, 11(1), 1-18.
  • Çayırcıoğlu, D. (2014). Sosyolojide sinema filmlerinin eğitsel araç olarak kullanılması, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, s. 1-134. Demircioğlu, İ. H. (2007). Tarih öğretiminde filmlerin yeri ve önemi, BİLİG, sayı 42, 77-93.
  • Fichter, J. (1994). Sosyoloji nedir?, çev. Nilgün Çelebi, Ankara:Attila Kitabevi.
  • İşcan, A. (2017). Yabancı dil olarak türkçe öğretiminde kültür aktarım aracı olarak filmlerden yararlanma, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (TAED), sayı 58, 437-452.
  • Manav, F. (2016). Nasreddin hoca fıkraları ile ortaöğretimde psikoloji öğretimi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(36), 324-338.
  • Manav, F. Zabun, B. (2017). Ortaöğretim sosyoloji öğretiminde nasreddin hoca fıkralarından yararlanma, Turkish Studies, 12(28), 557-576.
  • Moskovich, Y. Sharf, S. (2012), Using films as a tool for active learning in teaching sociology, The Journal of Effective Teaching, vol 12, no 1, pp. 53-63.
  • MEB, (2009). Ortaöğretim sosyoloji dersi öğretim programı, http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2019930144835783Sosyoloji%20Dersi%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1.pdf adresinden erişildi.
  • Öztürk, Ç. (2007). Coğrafya öğretiminde edebi metinlerin kullanımı, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2007), 70-78.
  • Russell, W. B. (2012). Teaching with film: a research study of secondary social studies teachers use of film, Journal of Social Studies Education Research, 3(1), pp. 1-14. Seden, O. F. (Yönetmen), (1978). Yüz numaralı adam filmi, https://www.youtube.com/watch?v=Z7oLqdR2zIA adresinden erişilmiştir.
  • Yılmaz, Ç. Zengin, O. (2019). Bir eğitim materyali olarak “canım kardeşim” filminin sosyal hizmet eğitiminde kullanımı, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, cilt 18, sayı 70, s. 667-674.
  • Zabun, B. Berber, Ş. (2013). İdeolojik sosyoloji öğretimi: halk fırkası programı doğrultusunda yazılan ilk ders kitabı(Necmeddin Sadak), Uluslararası Katılımlı VII. Ulusal Sosyoloji Kongresi Yeni Toplumsal Yapılanmalar: Geçişler, Kesişmeler, Sapmalar Bildiri Kitabı I, s. 65-72.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gamze Aslan 0000-0001-8057-5522

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aslan, G. (2022). Sosyoloji Öğretiminde Yüz Numaralı Adam Filminden Yararlanma. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 416-423.