Problem çözme, öğrencilere sorunları tanımlama, bilgi toplama, farklı çözüm yolları düşünme, çözümleri test etme ve sonuçları değerlendirme gibi becerileri öğretmeyi amaçlayan bir öğretim yaklaşımıdır. Literatürde problem çözme süreci Polya’nın (1957) ortaya koyduğu ve genel olarak kabul gören basamaklardan oluşmaktadır. Bu çalışmanın amacı, ilkokul 4. Sınıf öğrencilerinin problem çözme basamaklarını uygulama durumlarının betimlenmesidir. İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinin problem çözme basamaklarını uygulama durumlarının incelendiği bu çalışmada öğrenciler yüksek, orta ve düşük olmak üzere akademik başarı durumlarına göre ayrılmıştır. Yüksek matematiksel başarıya sahip öğrencilerin problem çözme basamaklarının tamamını gerçekleştirdikleri, orta düzeyde başarılı olanların bu basamakları eksik olarak yaptığı görülmüştür. Fakat düşük başarılı öğrencilerden birinin de problem çözme basamaklarının tamamını gerçekleştirdiği görülmüştür. Öğrencilerin problemi anlama aşamasında sergiledikleri davranışlara göre incelendiğinde ise problemin anlaşılması aşamasını başarılı şekilde gerçekleştiren katılımcıların diğer tüm basamakları da eksiksiz tamamladıkları görülmüştür. Çalışma sonuçlarına göre problemi anlayan öğrencilerin problem çözme basamaklarını tamamlayabildikleri görülmüştür. Çalışma sonuçlarına göre problem çözme basamaklarının gerçekleştirilmesinin matematiksel başarıya değil, problemi anlama durumuna bağlı olarak değiştiği görülmüştür. Bu durumdan hareketle sınıf öğretmenlerinin problem çözme çalışmalarında problemin anlaşılmasına, problem çözme basamaklarının gerçekleştirilmesine, okuduğunu anlama çalışmalarının sıklaştırılmasına ve rutin olmayan problem tiplerinin kullanılmasına önem vermeleri gerektiği söylenebilir.
araştırma sürecinde desteklerini esirgemeyen DOÇ. DR. YASİN GÖKBULUT'a teşekkür ederiz
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal ve Kişilik Psikolojisi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1 |