BibTex RIS Kaynak Göster

İSLAM DÜNYASINDA BİYOGRAFİ YAZIMI VE RESİMLENMESİ

Yıl 2019, Sayı: 19, 159 - 187, 01.03.2019
https://doi.org/10.22520/tubaked.2019.19.010

Öz

İslam yazınında biyografik metinler için “tezkire” terimi kullanılmaktadır. Tezkirecilik, tarih biliminin bir kolu olarak ortaya çıkan ve temeli Hz. Muhammed’in hadislerinin derlenmesi geleneğine dayanan bir edebî tür olarak dokuzuncu yüzyıldan itibaren ilgi görmüştür. Arap, İran, Osmanlı dünyasında, çeşitli meslek dallarında ün kazanan kişilerin hayat hikâyelerinin bir araya getirildiği bu eserler arasında en çok rağbet edilenler şair, evliya, sanatçı tezkireleridir. Metinleri kendi içlerinde birtakım farklılıklar göstermekle birlikte, kişilerin doğum yerleri, biliniyorsa doğum tarihleri, soyları, aldıkları eğitimler, görevleri, varsa eserleri, eserlerinden örnekler ve ölüm tarihleri tezkirelerde mevcut olan ortak bilgilerdir. Günümüze ulaşan tezkirelerin çok azı, üretildiği bölgedeki dönem üslubunu yansıtan resimlerle zenginleştirilmiş ve bu tezkirelerdeki hâl tercümesinde sözel ifadelerle tanıtılan kişinin, görsel imgeye dönüşmesi sağlanmıştır. Resimli tezkireler ile ilgili bu araştırmada, İslam dünyasında -Müslüman Hindistan örnekleri hariç- dokuz ayrı tezkirenin musavver nüshalarının hazırlandığı tespit edilmiş; bunlardan Mecâlisü’l-‘Uşşâk adlı eserin ise on sekiz farklı resimli kopyası saptanmıştır. En erkeni on beşinci yüzyılın ilk yarısına tarihlendirilen resimli tezkirelerin İran ve Osmanlı örnekleri arasında üslup açısından önemli farklılıklar görülmektedir. İran coğrafyasında hazırlanan eserlerdeki tasvirler, hâl tercümesinde yer alan bir hikâyenin görselleştirilmesi şeklinde iken, Osmanlı örneklerinde kişilerin imgeleri portre niteliği taşımaktadır. Resimli ve resimsiz tezkirelerin sayısının on altıncı yüzyılın son çeyreğinde artması ise dikkati çeken bir bulgu olarak ortaya koyulmuştur.

Kaynakça

  • ÂŞIK ÇELEBİ, tarihsiz. Meşâ’irü’ş-Şu’arâ, İMK, A. E. Tarih 772.
  • FERÎDÜDDİN ATTÂR, tarihsiz. Tezkiretü’l-Evliyâ’, TİEM 1966
  • İBN BEZZÂZ, 1582. Safvetü’s-Safâ, AKM 264.
  • KADI AHMED, 1596-97. Gülistân-ı Hüner, MSMOA 444 II.
  • KEMÂLEDDİN HÜSEYİN GÂZURGÂHÎ, 1375. Mecalisü’l-‘Uşşak, (Yay. Haz. G.R. Tabâtabâ’î), Tebriz: İntisharat-ı Zerrin.
  • MOLLA CÂMÎ, 1595. Nefahâtü’l-Üns, DCBL T. 474.
  • NİZÂMÎ ARÛZÎ, 1431. Çahâr Makâle, TİEM 1954.
  • SÂM MİRZÂ, 1550. Tuhfe-i Sâmî, SJML Tad. 7.
  • TAŞKÖPRÎZÂDE, 1618-22. Tercüme-i Şakâ’ikû’n-nu’mâniye, (Çev.: Muhtasibzade Mehmed Hâkî), TSMK H. 1263.

BIOGRAPHICAL WRITINGS AND THEIR ILLUSTRATIONS IN THE ISLAMIC WORLD

Yıl 2019, Sayı: 19, 159 - 187, 01.03.2019
https://doi.org/10.22520/tubaked.2019.19.010

Öz

In Islamic literature, the term “tazkira” is used for biographical texts. Tazkira writing emerged as a branch of history starting from the ninth century, based on the tradition of compiling the hadith of Prophet Muhammad. Among the most popular tazkiras are the biographies of poets, sufis, and artists in the Arabic, Iranian and Ottoman realm. Although the texts of tazkiras differ from each other, the birth places and the dates if known , descendants, personal education, jobs, examples from their works, and the dates of their death are common information in the biographies of individuals. Only very few of the extant biographical writings were enriched with paintings, reflecting the style of the period in the region where they were produced. In this study on illustrated tazkiras in the Islamic world -except the examples from Muslim India- nine different works were determined with paintings where eighteen illustrated copies of a single work entitled Majalis al-‘Ushshaq are identified. In terms of style, there are significant differences between the Iranian and Ottoman examples of which the earliest work dating the first half of the fifteenth century. While the depictions in the tazkiras prepared in the Iranian geography are the narrative visualizations of a story in the entry; the depictions of the people in the Ottoman examples bear portrait character. The increase in the number of both illustrated and unillustrated tazkiras in the last quarter of the sixteenth century is also discovered as a remarkable finding

Kaynakça

  • ÂŞIK ÇELEBİ, tarihsiz. Meşâ’irü’ş-Şu’arâ, İMK, A. E. Tarih 772.
  • FERÎDÜDDİN ATTÂR, tarihsiz. Tezkiretü’l-Evliyâ’, TİEM 1966
  • İBN BEZZÂZ, 1582. Safvetü’s-Safâ, AKM 264.
  • KADI AHMED, 1596-97. Gülistân-ı Hüner, MSMOA 444 II.
  • KEMÂLEDDİN HÜSEYİN GÂZURGÂHÎ, 1375. Mecalisü’l-‘Uşşak, (Yay. Haz. G.R. Tabâtabâ’î), Tebriz: İntisharat-ı Zerrin.
  • MOLLA CÂMÎ, 1595. Nefahâtü’l-Üns, DCBL T. 474.
  • NİZÂMÎ ARÛZÎ, 1431. Çahâr Makâle, TİEM 1954.
  • SÂM MİRZÂ, 1550. Tuhfe-i Sâmî, SJML Tad. 7.
  • TAŞKÖPRÎZÂDE, 1618-22. Tercüme-i Şakâ’ikû’n-nu’mâniye, (Çev.: Muhtasibzade Mehmed Hâkî), TSMK H. 1263.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Aslıhan Erkmen

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Erkmen, A. (2019). İSLAM DÜNYASINDA BİYOGRAFİ YAZIMI VE RESİMLENMESİ. TÜBA-KED Türkiye Bilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi(19), 159-187. https://doi.org/10.22520/tubaked.2019.19.010

Yayıncı

34414

Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA


tuba-ked@tuba.gov.tr
(+90) (212) 219 16 60


34415      34417  34418  34419   34420


TÜBA-KED Türkiye Bilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi / Turkish Academy of Sciences Journal of Cultural Inventory (TÜBA-KED), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazar(lar)a aittir.

Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazar(lar), dergide yayımlanan çalışmalarının telif hakkını saklı tutar. Makale dergide yayımlandığında, mali haklar ve umuma iletim hakları, işleme, çoğaltma, temsil, basım, yayın ve dağıtım hakları TÜBA’ya devredilecektir. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.

Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Uluslararası Lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.