BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Dersi Metin İşleme Sürecine İlişkin Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2010, Sayı: 27, 161 - 184, 01.01.2010

Öz

Kaynakça

  • BALCI, Erdal–Tekkaya, Ceren (2000), “Ölçme ve Değerlendirme Tekniklerine
  • Yönelik Bir Ölçeğin Geliştirilmesi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fa- kültesi Dergisi, S. 18, s. 42–50. BİRGİN, Osman-Gürbüz, Ramazan (2009), “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Ölç- me ve Değerlendirme Konusundaki Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi”, http: //www.sosyalbil.selcuk.edu.tr/sos_mak/ articles/2008/20/OBIRGIN
  • RGURBUZ.PDF. (son erişim 22 Nisan 2009)
  • COLLINS, Ayşe (2005), “İlköğretim Türkçe Programları Pilot Uygulama Değer- lendirmesi”, Eğitimde Yansımalar VIII: Yeni İlköğretim Programlarını
  • Değerlendirme Sempozyumu Erciyes Üniversitesi, Tekışık Eğitim Araş- tırma Geliştirme Vakfı Yayınları, Kayseri, s. 220–229. COŞKUN, Eyyup. (2005), “İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğretmen ve Öğrencilerinin
  • Yeni Türkçe Dersi Öğretim Programı’yla İlgili Görüşleri Üzerine Nitel Bir Araştırma”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, S. 2, C. V, s. –476. GÖÇER, Ali. (2007), “Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme”. (Ed.,
  • Ahmet Kırkkılıç-Hayati Akyol), İlköğretimde Türkçe Öğretim Yöntemle- ri, PegemA Yayıncılık, Ankara, s. 431–467. GÖZÜTOK, F. Dilek-Akgün, Özcan E.-Karacaoğlu, Cem. (2005), “İlköğretim
  • Programlarının Öğretmen Yeterlikleri Açısından Değerlendirilmesi”, Eği- timde Yansımalar VIII: Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Erciyes Üniversitesi, Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı Yayınları, Kayseri, s. 17–40. GÜNAY, Zahide. (2006), 2005–2006 Yılında Uygulamaya Başlanan İlköğretim
  • Programlarına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açı- sından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, (Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlamamış Yüksek Lisans Tezi), İzmir. GÜNEŞ, Firdevs. (2007), Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma, Nobel
  • Yayın Dağıtım, Ankara. KILIÇ, Abdurrahman-Seven, Serdal. (2002), Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi,
  • PegemA Yayıncılık, Ankara. MEB (2006), İlköğretim Türkçe Dersi (1-5. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kıla- vuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, Ankara.
  • SABAN, Ahmet. (2005), Öğrenme Öğretme Süreci Yeni Teori ve Yaklaşımlar,
  • Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. ŞAHİNEL, Melek. (2005), “Yeni Türkçe Öğretim Programına Göre Öğrenme
  • Öğretme Ortamının Düzenlenmesi”, Eğitimde Yansımalar VIII: Yeni İl- köğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Erciyes Üniversite- si, Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı Yayınları, Kayseri, s. 217– ŞENGÜL, Murat-Yalçın, Süleyman Kaan. (2004), “Okuma ve Anlama Becerile- rinin Geliştirilmesine Yönelik Olarak Hazırlanan Bir Model Önerisi”,
  • Milli Eğitim Dergisi, S. 164, s. 36-60. TAN, Şeref-Erdoğan, Alaattin. (2004), Öğretimi Planlama ve Değerlendirme,
  • PegemA Yayıncılık, Ankara. TEMUR, Turan (2007), “Yeni Türkçe Öğretim Programları”, ( Ed. Ahmet
  • Kırkkılıç-Hayati Akyol), İlköğretimde Türkçe Öğretim Yöntemleri, Pegem A Yayıncılık, Ankara, s. 351–394. YANGIN, Banu. (2005), “İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavu- zunun Değerlendirilmesi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, C. 5 S. 2, s. 477-516.
  • YAŞAR, Şefik-Gültekin, Mehmet-Türkan, Burçin-Yıldız, Nil-Girmen, Pınar (2005), “Yeni İlköğretim Programlarının Uygulanmasına İlişkin Sınıf Öğ- retmenlerinin Hazırbulunuşluk Düzeylerinin ve Eğitim Gereksinimlerinin
  • Belirlenmesi (Eskişehir İli Örneği)”, Eğitimde Yansımalar VIII: Yeni İl- köğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Erciyes Üniversite- si, Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı Yayınları, Kayseri, s. 51– YILDIRIM, Muhammet Cevat (2006), “Yeni İlköğretim Programının Değerlen- dirilmesi”, Gazi Üniversitesi Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi (14-16
  • Nisan 2006), C. II, Ankara, s. 261-268.
  • YILMAZ, Zeynep (2007), Sınıf Öğretmenlerine Türkçe Öğretimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara,

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN TÜRKÇE DERSİ METİN İŞLEME SÜRECİNE İLİŞKİN BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2010, Sayı: 27, 161 - 184, 01.01.2010

Öz

2005 yılında yenilenen Türkçe Dersi (1-5. Sınıflar) Öğretim Programı Türkçe dersleri için önemli değişiklikler getirmiştir. Bu araştırmanın amacı, Türkçe Dersi (1-5. Sınıflar) Öğretim Programı’nda öngörülen metin işleme sürecine ilişkin öğretmenlerin bilgi düzeylerini değerlendirmektir. Araştırmada metin işleme sürecine ilişkin bilgi düzeylerini belirlemek üzere 268 sınıf öğretmenine bilgi testi uygulanmıştır. Tamamı araştırmacı tarafından geliştirilen veri toplama araçlarının kapsam ve görünüş geçerliğini sağlamak üzere belirtke tablosu oluşturulmuş ve uzman görüşü alınmıştır. Testin güvenirlik (Cronbach Alfa) katsayısı..75 olarak bulunmuştur. Elde edilen nicel verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistik teknikleri (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma) ve ilişkisiz örneklemler t testi, tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin bilgi testinde metin işleme sürecinin aşamalarına ilişkin başarı düzeyleri şu şekildedir. Hazırlık (% 56.1), Anlama (% 36.2), Metin Aracılığıyla Öğrenme (% 40.6), Kendini İfade Etme (% 45.8), Ölçme ve Değerlendirme (% 54.1). Öğretmenlerin metin işleme sürecinin tamamına ilişkin başarı ortalaması ise % 46.6’dır. Öğretmenlerin metin işleme süreciyle ilgili bilgi düzeylerine ilişkin analizlerde bayan öğretmenlerin erkeklere, kıdemi az olanların çok olanlara, programın tamamını inceleyenlerin incelemeyenlere göre daha başarılı oldukları belirlenmiştir

Kaynakça

  • BALCI, Erdal–Tekkaya, Ceren (2000), “Ölçme ve Değerlendirme Tekniklerine
  • Yönelik Bir Ölçeğin Geliştirilmesi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fa- kültesi Dergisi, S. 18, s. 42–50. BİRGİN, Osman-Gürbüz, Ramazan (2009), “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Ölç- me ve Değerlendirme Konusundaki Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi”, http: //www.sosyalbil.selcuk.edu.tr/sos_mak/ articles/2008/20/OBIRGIN
  • RGURBUZ.PDF. (son erişim 22 Nisan 2009)
  • COLLINS, Ayşe (2005), “İlköğretim Türkçe Programları Pilot Uygulama Değer- lendirmesi”, Eğitimde Yansımalar VIII: Yeni İlköğretim Programlarını
  • Değerlendirme Sempozyumu Erciyes Üniversitesi, Tekışık Eğitim Araş- tırma Geliştirme Vakfı Yayınları, Kayseri, s. 220–229. COŞKUN, Eyyup. (2005), “İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğretmen ve Öğrencilerinin
  • Yeni Türkçe Dersi Öğretim Programı’yla İlgili Görüşleri Üzerine Nitel Bir Araştırma”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, S. 2, C. V, s. –476. GÖÇER, Ali. (2007), “Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme”. (Ed.,
  • Ahmet Kırkkılıç-Hayati Akyol), İlköğretimde Türkçe Öğretim Yöntemle- ri, PegemA Yayıncılık, Ankara, s. 431–467. GÖZÜTOK, F. Dilek-Akgün, Özcan E.-Karacaoğlu, Cem. (2005), “İlköğretim
  • Programlarının Öğretmen Yeterlikleri Açısından Değerlendirilmesi”, Eği- timde Yansımalar VIII: Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Erciyes Üniversitesi, Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı Yayınları, Kayseri, s. 17–40. GÜNAY, Zahide. (2006), 2005–2006 Yılında Uygulamaya Başlanan İlköğretim
  • Programlarına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açı- sından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, (Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlamamış Yüksek Lisans Tezi), İzmir. GÜNEŞ, Firdevs. (2007), Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma, Nobel
  • Yayın Dağıtım, Ankara. KILIÇ, Abdurrahman-Seven, Serdal. (2002), Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi,
  • PegemA Yayıncılık, Ankara. MEB (2006), İlköğretim Türkçe Dersi (1-5. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kıla- vuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, Ankara.
  • SABAN, Ahmet. (2005), Öğrenme Öğretme Süreci Yeni Teori ve Yaklaşımlar,
  • Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. ŞAHİNEL, Melek. (2005), “Yeni Türkçe Öğretim Programına Göre Öğrenme
  • Öğretme Ortamının Düzenlenmesi”, Eğitimde Yansımalar VIII: Yeni İl- köğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Erciyes Üniversite- si, Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı Yayınları, Kayseri, s. 217– ŞENGÜL, Murat-Yalçın, Süleyman Kaan. (2004), “Okuma ve Anlama Becerile- rinin Geliştirilmesine Yönelik Olarak Hazırlanan Bir Model Önerisi”,
  • Milli Eğitim Dergisi, S. 164, s. 36-60. TAN, Şeref-Erdoğan, Alaattin. (2004), Öğretimi Planlama ve Değerlendirme,
  • PegemA Yayıncılık, Ankara. TEMUR, Turan (2007), “Yeni Türkçe Öğretim Programları”, ( Ed. Ahmet
  • Kırkkılıç-Hayati Akyol), İlköğretimde Türkçe Öğretim Yöntemleri, Pegem A Yayıncılık, Ankara, s. 351–394. YANGIN, Banu. (2005), “İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavu- zunun Değerlendirilmesi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, C. 5 S. 2, s. 477-516.
  • YAŞAR, Şefik-Gültekin, Mehmet-Türkan, Burçin-Yıldız, Nil-Girmen, Pınar (2005), “Yeni İlköğretim Programlarının Uygulanmasına İlişkin Sınıf Öğ- retmenlerinin Hazırbulunuşluk Düzeylerinin ve Eğitim Gereksinimlerinin
  • Belirlenmesi (Eskişehir İli Örneği)”, Eğitimde Yansımalar VIII: Yeni İl- köğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Erciyes Üniversite- si, Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı Yayınları, Kayseri, s. 51– YILDIRIM, Muhammet Cevat (2006), “Yeni İlköğretim Programının Değerlen- dirilmesi”, Gazi Üniversitesi Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi (14-16
  • Nisan 2006), C. II, Ankara, s. 261-268.
  • YILMAZ, Zeynep (2007), Sınıf Öğretmenlerine Türkçe Öğretimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara,
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yrd. Doç. Dr. Eyyup Coşkun/ Bu kişi benim

Murat Alkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2010
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Sayı: 27

Kaynak Göster

MLA Coşkun/, Yrd. Doç. Dr. Eyyup ve Murat Alkan. “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN TÜRKÇE DERSİ METİN İŞLEME SÜRECİNE İLİŞKİN BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Türklük Bilimi Araştırmaları, sy. 27, 2010, ss. 161-84.