BibTex RIS Kaynak Göster

Yahya Kemal’in Şiirinde Bir Duygu İfadesi Olarak “Yaz” ve ‘Geçmiş Yaz’ Üzerine

Yıl 2012, Sayı: 31, 337 - 352, 01.05.2012

Öz

Kaynakça

  • BANARLI, Nihat Sami (1984), Bir Dağdan Bir Dağa, Kubbealtı Neşriyatı, İstanbul.
  • BAYLADI, Derman (2005), Mitoloji Sözlüğü Klasik Mitologyada Tanrılar- Olaylar-Kahramanlar, Say Yayınları, İstanbul.
  • BACHELARD, Gaston çev. Olcay Kunal (2006), Su ve Düşler Maddenin İmge- lemi Üzerine Deneme, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • BEYATLI, Yahya Kemal (1984), Kendi Gök Kubbemiz, Yahya Kemal Enstitüsü Yayınları, İstanbul.
  • BEYATLI, Yahya Kemal (1974), Eski Şiirin Rüzgârıyla, Yahya Kemal Enstitüsü Yayınları, İstanbul.
  • BOZOVİÇ, Miran (2009). “İlk Bakıştan Önce: Lacan Ve Spinoza”, Mono K L, (çev. İmren Cerit), İstanbul, ss. 223-233.
  • ÇELGİN, Güler (1990), Eski Yunan Edebiyatı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • ÇIKLA, Selçuk (2008), “Son Araştırmalar Işığında Yahya Kemal’in Şiirlerinin Kronolojik Bibliyografyası”, Yahya Kemal Beyatlı, (Ed. Kâzım Yetiş), Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, İstanbul, ss. 196-207.
  • EAGLETON, Terry (2011), Edebiyat Kuramı, (çev. Tuncay Birkan), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • FREUD, Sigmund (2011), Haz İlkesinin Ötesinde, (çev. Ali Babaoğlu), Metis Yayınları, İstanbul.
  • FROMM, Erich (1992), Rüyalar, Masallar, Mitoslar (Sembol Dilinin Çözüm- lenmesi), (çev. Aydın Arıan-Kaan H. Ökten), Arıtan Yayınevi, İstanbul.
  • FRY, Northrop (Kasım 2006), “Mitik Aşama: Arketip Olarak Sembol”, Hece,
  • iir ve Mit, (çev. Salih Özer), Yıl: 10, S.119, sayfa: 137-152.
  • İBN HAZM (1985), Güvercin Gerdanlığı Sevgiye ve Sevenlere Dair, (Çev. Mahmut Kanık), İnsan Yayınları, İstanbul.
  • JUNG, Carl G. (2009), “Bilinç Dışına Giriş”, İnsan ve Sembolleri, (çev. Ali Nahit Babaoğlu), İstanbul, Okyanus Yayınları, ss. 18-103.
  • KAPLAN, Mehmet (1998), “Ses Şiiri Hakkında”, Yahya Kemal İçin Yazılanlar, (hzl. Kâzım Yetiş) C. 1, İstanbul Fetih Cemiyeti, İstanbul, ss. 289-296.
  • KARAOSMANOĞLU, Yakup Kadri (1990), Gençlik ve Edebiyat Hatıraları,

YAHYA KEMAL’İN ŞİİRİNDE BİR DUYGU İFADESİ OLARAK “YAZ” VE ‘GEÇMİŞ YAZ’ ÜZERİNE

Yıl 2012, Sayı: 31, 337 - 352, 01.05.2012

Öz

Yahya Kemal’in şiirlerinde “yaz” üç farkı şekilde yer alır.
Başlangıçta “yaz” gerçek anlamıyla bir mevsim adı olarak kullanılmıştır.
Bu anlamıyla “yaz” akın mevsimidir. İkinci kullanım şeklinde yine mevsimsel
özelliğiyle vardır; fakat bu defa “yaz” yaşanan unutulmaz aşkları
sembolize eder. Üçüncü olarak geçen ve geri dönmeyecek olan gençlik
günlerini sembolize eden “yaz”, şairin daha çok elli yaşından sonra kaleme
aldığı şiirlerinde görülür.
Şairin ‘Geçmiş Yaz’ isimli şiirinde “yaz” teması ikinci hâliyle yer
almaktadır. Bu şiirde ayrıca, Yahya Kemal’in şiir sanatında mekân olarak
önem taşıyan İstanbul ve Körfez; bazen tarihle bazen İstanbul’la birlikte
işlenen, bazen de doğrudan bir duyguyu dile getiren “aşk” teması, temayı
açıklayıcı bir unsur olarak “ses” ve bir anlatım tekniği olarak “hatırlama”
gibi unsurlar yer almaktadır.

Kaynakça

  • BANARLI, Nihat Sami (1984), Bir Dağdan Bir Dağa, Kubbealtı Neşriyatı, İstanbul.
  • BAYLADI, Derman (2005), Mitoloji Sözlüğü Klasik Mitologyada Tanrılar- Olaylar-Kahramanlar, Say Yayınları, İstanbul.
  • BACHELARD, Gaston çev. Olcay Kunal (2006), Su ve Düşler Maddenin İmge- lemi Üzerine Deneme, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • BEYATLI, Yahya Kemal (1984), Kendi Gök Kubbemiz, Yahya Kemal Enstitüsü Yayınları, İstanbul.
  • BEYATLI, Yahya Kemal (1974), Eski Şiirin Rüzgârıyla, Yahya Kemal Enstitüsü Yayınları, İstanbul.
  • BOZOVİÇ, Miran (2009). “İlk Bakıştan Önce: Lacan Ve Spinoza”, Mono K L, (çev. İmren Cerit), İstanbul, ss. 223-233.
  • ÇELGİN, Güler (1990), Eski Yunan Edebiyatı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • ÇIKLA, Selçuk (2008), “Son Araştırmalar Işığında Yahya Kemal’in Şiirlerinin Kronolojik Bibliyografyası”, Yahya Kemal Beyatlı, (Ed. Kâzım Yetiş), Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, İstanbul, ss. 196-207.
  • EAGLETON, Terry (2011), Edebiyat Kuramı, (çev. Tuncay Birkan), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • FREUD, Sigmund (2011), Haz İlkesinin Ötesinde, (çev. Ali Babaoğlu), Metis Yayınları, İstanbul.
  • FROMM, Erich (1992), Rüyalar, Masallar, Mitoslar (Sembol Dilinin Çözüm- lenmesi), (çev. Aydın Arıan-Kaan H. Ökten), Arıtan Yayınevi, İstanbul.
  • FRY, Northrop (Kasım 2006), “Mitik Aşama: Arketip Olarak Sembol”, Hece,
  • iir ve Mit, (çev. Salih Özer), Yıl: 10, S.119, sayfa: 137-152.
  • İBN HAZM (1985), Güvercin Gerdanlığı Sevgiye ve Sevenlere Dair, (Çev. Mahmut Kanık), İnsan Yayınları, İstanbul.
  • JUNG, Carl G. (2009), “Bilinç Dışına Giriş”, İnsan ve Sembolleri, (çev. Ali Nahit Babaoğlu), İstanbul, Okyanus Yayınları, ss. 18-103.
  • KAPLAN, Mehmet (1998), “Ses Şiiri Hakkında”, Yahya Kemal İçin Yazılanlar, (hzl. Kâzım Yetiş) C. 1, İstanbul Fetih Cemiyeti, İstanbul, ss. 289-296.
  • KARAOSMANOĞLU, Yakup Kadri (1990), Gençlik ve Edebiyat Hatıraları,
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yrd. Doç. Dr. Süheyla Yüksel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2012
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 31

Kaynak Göster

MLA Yüksel, Yrd. Doç. Dr. Süheyla. “YAHYA KEMAL’İN ŞİİRİNDE BİR DUYGU İFADESİ OLARAK ‘YAZ’ VE ‘GEÇMİŞ YAZ’ ÜZERİNE”. Türklük Bilimi Araştırmaları, sy. 31, 2012, ss. 337-52.