Bu çalışmada önemli bir Kırım Tatar aydını olan
Hasan Sabri Ayvazof’un yaşamı hakkında kısaca bilgi verilmiş, ardından Türk
eğitim tarihi açısından önemli kabul edilebilecek, “Usûl-i Tedrîs ve Ta’lîm-Terbiye” adlı eserinin tanıtımı ve yeri
geldikçe pedagojik açıdan değerlendirilmesi yapılmıştır. Aslı Arap harfli olan metin tarafımızdan
okunarak günümüz alfabesine aktarılmış ve makalenin sonuna eklenmiştir. Ayvazof’un eğitim bilimine ilişkin
görüşlerinin iletilmesinde, eserdeki sıra takip edilerek 1906 yılında Bakü’de
basılan bu küçük eser bilim insanlarının dikkatine sunulmuştur. Adından da
anlaşılacağı üzere öğretim yöntemleri ve genel olarak eğitim bilimlerine
ilişkin metodik bir eser olan Usûl-i Tedrîs ve Ta’lîm-Terbiye’nin girişini
pedagoji tarihçesiyle yapan Ayvazof eğitimdeki gerilemenin sebeplerini
sorgular. Ayvazof, Kırım Tatar aydınlanmasının öncülerinden olup ele alınan
eserde Ayvazof’un çağdaş eğitimin gerekliliğine inanmış önemli bir aydın olduğu
görülmektedir. Ayvazof, Kırım’da yeni yöntemle eğitimin ilk
uygulayıcılarındandır. Osmanlı’da alfabe öğretiminde yeniliği temele alan
Usûl-i Cedîd hareketi, Rusya Türklerinde eğitimin yanı sıra din, kültür ve
toplumsal yaşamı içine alan bir yenileşme hareketi olmuştur. Ayvazof’un
önerilerinden büyük bir kısmı dönemine göre çok ileride olup günümüzde dahi
geçerliğini korumaktadır.
Hasan Sabri Ayvazof Usûl-i Cedîd Usûl-i Savtiyye Türk Eğitim Tarihi Öğretim İlkeleri Öğretim Yöntemleri Eğitim Yönetimi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ocak 2018 |
Kabul Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 44 |