BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 2, 1 - 18, 16.07.2015

Öz

The aim of this study is to develop a framework on how to provide a guiding support to raise awareness about safe and conscious use of Internet. Within this scope, views of teachers working at Fatih Project and participate the in-service training about safe and conscious use of internet- has been taken. Furthermore, websites offering content about safe and conscious use of Internet examined in line with their content and views of teachers and evaluated in accordance with the predetermined criteria and the evaluation results have been analyzed. Based on the results obtained in this study, suggestions on contents which should be on an interactive website that will guide the internet users about safe and conscious use of Internet have been made

Kaynakça

  • Berners-Lee, T., Cailliau, R., Groff, J., F., (1992). And Pollermann, B., “World-Wide Web: The Information Universe”, Electronic Networking: Research, Applications and Policy, 2(1): 52-58.
  • Yeşil, S., Alkan, M., (2007). İnternet Yönetişimi Ve İçerik Düzenlemeleri, XII. Türkiye’de İnternet Konferansı, Ankara, 128-135.
  • Cömert, I., T., Kayıran, S.M., (2010). “Çocuk Ve Ergenlerde İnternet Kullanımı”. Çocuk Dergisi, 10( 4), 166-170.
  • Armstrong, L., Phillips, J. G., and Saling, L,. L., (2000). “Potential determinants of heavier internet usage”. Int. J. Human-Computer Studies,53, 537-550.
  • Kubey, R., Lavin, M., and Barrows, J., (2001). “Internet use and collegiate academic performance decrements: Early findings”. Journal of Communication, 51, 366–382.
  • Niemz, K., Griffiths, M., and Banyard, P., (2005). “Prevalence of pathological Internet use among university students and correlations with self-esteem, the general health questionnaire (GHD), and disinhibition”. Cyberpsychology & Behavior, 8(6), 562–570.
  • Öztürk, Ö., Odabaşıoğlu, G., Eraslan, D., Genç, Y., ve Kalyoncu, Ö. A., (2007). “İnternet Bağımlılığı: Kliniği ve tedavisi”. Bağımlılık Dergisi, 8(1), 36-41.
  • Chang-Hyun, J., (2013). The Effects of Individual Innovativeness on Users’ Adoption of Internet Content Filtering Software and Atitudes Toward Children’s Internet Use, Computers in Human Behavior, 29(5), 1904-1916.
  • Boyd D., M., Ellison, N., B., (2007). “Social network sites: definition, history and scholarship”, Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Bulut, M.,(2013). Gençlik ve Sosyal Medya Araştırma Raporu, Gençlik Ve Spor Bakanlığı Eğitim, Kültür ve Araştırma Yayın No: 79, Ankara, 16-20.
  • Yavanoğlu, U., Sağıroğlu, Ş., Çolak İ., (2012). “Sosyal Ağlarda Bilgi Güvenliği Tehditleri ve Alınması Gereken Önlemler”, Politeknik Dergisi, 15(1), 15-27.
  • Aksüt, M., Ateş, S., (2011). Çocukluk Çağıdaki Bireylerin Sosyal Paylaşım Sitelerindeki Profillerinin Değerlendirilmesi(Facebook Örneği)”, 28. Ulusal Bilişim Kurultayı, Ankara, 26-29.
  • Çağıltay, K., Karakuş, T., Kurşun, E., Kaşıkcı, D. N., Cankar, I., ve Bayzan, Ş., (2011). The Use Of Social Networks Among Children in Turkey, paper presented in EU Kids Online II Final Conference, London, UK, 22-23 September, 2011.
  • Demirel, M., Yörük, M., ve Özkan, O., (2012), Çocuklar İçin Güvenli İnternet: Güvenli İnternet Hizmeti ve Ebeveyn Görüşleri Üzerine Bir Araştırma, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7),54-58.
  • FATİH Projesi, 2012, http://fatihprojesi.meb.gov.tr/site/projehakkinda.php, Erişim Tarihi: 11 Ocak 2014
  • Devlet Planlama Teşkilatı (DPT), (2006). Bilgi toplumu stratejisi 2006-2010. Ankara: DPT.
  • Ayık, Y.Z. (2008). Evde, okulda ve internet kafelerde öğrencilerin bilgisayar algılamaları ve tercih ettikleri uygulamaların karşılaştırılması. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 22(2),141-156.
  • Ersoy, A. (2011). Turkish primary school children’s opinions related to the internet awareness. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 2(1), 24-38.
  • Tosun, N., Baris, M. F. (2011). Using information and communication technologies in School improvement. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(1), 223-231.
  • TBMM Araştırma Komisyonu (2012). “Bilgi Toplumu Olma Yolunda Bilişim Sektöründeki Gelişmeler İle İnternet Kullanımının Başta Çocuklar, Gençler Ve Aile Yapısı Üzerinde Olmak Üzere Sosyal Etkilerinin Araştırılması Amacıyla Kurulan Meclis Araştırması Komisyonu Raporu”, Web adresi : www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem24/yil01/ss381.pdf‎ / Erişim Tarihi : 13.12.2014.
  • Kırık, A., M., (2014). “Aile Ve Çocuk İlişkisinde İnternetin Yeri: Nitel Bir Araştırma”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 337-347.
  • Arnas, Y., A., (2005). 3-18 Yaş grubu çocuk ve gençlerin interaktif iletişim araçlarını kullanma alışkanlıklarının değerlendirilmesi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4), article 9, 59-66.
  • Bayzan, Ş., Korkmaz, V., ve Küçükali, M. (2009). Türkiye'de İnternetin Güvenli Kullanımı ve İstenmeyen İçeriğe Karşı Bilişim Şuuru Geliştirilmesine Yönelik Bir Çalışma. 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, 7-8-9 Ekim, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Avrupa Çevrimiçi Çocuklar (EU Kids Online) Araştırma Projesi Basın Duyurusu ve Raporlar, Web Adresi: http://eukidsonline.metu.edu.tr/, Erişim Tarihi:28 Nisan 2014.
  • Kaşıkcı, D., N., Çağıltay, K., Karakuş, T., Kurşun, E., Ogan, C. (2014). Türkiye ve Avrupa’daki Çocukların İnternet Alışkanlıkları ve Güvenli İnternet Kullanımı. Eğitim ve Bilim, 39(171), 230-243.
  • Livingstone, S., Kirwil, L., Ponte, C., & Staksrud, E. (2014). In their own words: What bothers children online?. European Journal of Communication, 29(3), 271-288.
  • Valcke, M., De Wever, B., Van Keer, H., Schellens, T. (2011). Long-term study of safe Internet use of young children , Computers & Education ,57, 1292–1305.
  • Mert, M., H.İ. Bülbül ve Ş. Sağıroğlu (2012). Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okullarda Güvenli İnternet Kullanımı, TÜBAV Bilim Dergisi, 5(4), 1-12.
  • Hanewald, R,. (2008). Confronting the pedagogical challenge of cyber safety, Australian Journal for Teacher Education, 33(3), 1-16.
  • Çankaya, S., Odabaşı, H., F., (2009), “Parental controls on children’s computer and Internet use”, World Conference on Educational Sciences 2009, Elsevier, 1, 1105-1109.
  • Kırık, A., M., (2014). “Aile Ve Çocuk İlişkisinde İnternetin Yeri: Nitel Bir Araştırma”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 337-347,
  • Weeden, S., Cooke, B., & McVey, M. (2013). Underage children and social networking, Journal of Research on Technology in Education, 45(3), 249-262
  • Valcke, M., Schellens, T., Van Keer, H., and Gerarts, M., (2007). "Primary school children’s safe and unsafe use of the Internet at home and at school: An exploratory study." Computers in Human Behavior, 2838-2850.
  • Akbulut, Y., (2013). Çocuk ve Ergenlerde Bilgisayar ve İnternet Kullanımının Gelişimsel Sonuçları, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 53-68
  • Çubukcu, A, (2014). Çevrimiçi Ortamda Çocukların Korunumuna İlişkin Yapılan Çalışmalar ve Çocuklarda Dijital Vatandaşlık Algısının Geliştirilmesine Yönelik Çevrimiçi Modüllerin Geliştirilmesi, İletişim Uzmanlığı Tezi, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, Ankara.
  • Park, C., J., Hyun, J., S. (2014). Internet Literacy vs. Technology Addiction: Relationship Analysis with Time Perspectives of Secondary School Students, Advanced Science and Technology Letters, 59, 23-26.
  • Bayzan, Ş., (2011). Dünyada İnternetin Güvenli Kullanımına Yönelik Uygulama Örnekleri ve Türkiye'de Bilinçlendirme Faaliyetlerinin İncelenmesi ve Türkiye İçin Öneriler, İletişim Uzmanlığı Tezi, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, Ankara
  • Kılıç, A., (2013). Devlet Eliyle İçerik Düzenlenmesi Sorunu: Tib Örneği, Doktora Tezi, Selcuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Kula, A., İnternette Güvenlik Konulu Web Sayfalarını İnceleme Raporu, http://fatihprojesi.meb.gov.tr/icerikeklenti/e131211132642.pdf Erişim Tarihi 20.05.2015.
  • Caplan, S. E. (2010). Theory and measurement of generalized problematic Internet use: A two-step approach, Computers in Human Behavior, 26(5), 1089-1097.
  • Akbulut, Y., Sahin, Y. L., ve Eristi, B. (2010). Cyberbullying Victimization among Turkish Online Social Utility Members. Educational Technology & Society, 13(4), 192-201.
  • Beycioglu, K. (2009). A cyberphilosophical issue in education: Unethical computer using behavior – The case of prospective teachers. Computers & Education. 53, 201-208.
  • Beaird, J,. (2010). The Principles of Beautiful Web Design, Second Edition, Collingwood: SitePoint; 117-125

FATİH PROJESİ KAPSAMINDA İNTERNETİN BİLİNÇLİ, GÜVENLİ KULLANIMININ ARTIRILMASI

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 2, 1 - 18, 16.07.2015

Öz

Bu çalışmanın amacı, internetin bilinçli, güvenli kullanılması konusunda farkındalığın artırılması için internet ortamında yönlendirici desteğin nasıl sağlanacağı konusunda bir çerçeve geliştirmektir. Bu kapsamda FATİH projesinde görevli, internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı konusunda hizmet içi eğitim alan formatör öğretmenlerin görüşleri alınmıştır. Ayrıca dünyada ve ülkemizde bilinçli ve güvenli internet kullanımı için içerikler sunan internet siteleri öğretmenlerden alınan görüşler ve barındırdıkları içerikler doğrultusunda incelenerek belirlenen ölçütler çerçevesinde değerlendirilmiş, değerlendirme sonucunda elde edilen veriler çözümlenmiştir. Çalışmada elde edilen sonuçlardan yola çıkarak internet kullanıcılarına interneti bilinçli, güvenli kullanmaları konusunda yol gösterecek, deneyime dayalı etkileşimli bir internet sitesinde olması gereken içeriklerle ilgili öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Berners-Lee, T., Cailliau, R., Groff, J., F., (1992). And Pollermann, B., “World-Wide Web: The Information Universe”, Electronic Networking: Research, Applications and Policy, 2(1): 52-58.
  • Yeşil, S., Alkan, M., (2007). İnternet Yönetişimi Ve İçerik Düzenlemeleri, XII. Türkiye’de İnternet Konferansı, Ankara, 128-135.
  • Cömert, I., T., Kayıran, S.M., (2010). “Çocuk Ve Ergenlerde İnternet Kullanımı”. Çocuk Dergisi, 10( 4), 166-170.
  • Armstrong, L., Phillips, J. G., and Saling, L,. L., (2000). “Potential determinants of heavier internet usage”. Int. J. Human-Computer Studies,53, 537-550.
  • Kubey, R., Lavin, M., and Barrows, J., (2001). “Internet use and collegiate academic performance decrements: Early findings”. Journal of Communication, 51, 366–382.
  • Niemz, K., Griffiths, M., and Banyard, P., (2005). “Prevalence of pathological Internet use among university students and correlations with self-esteem, the general health questionnaire (GHD), and disinhibition”. Cyberpsychology & Behavior, 8(6), 562–570.
  • Öztürk, Ö., Odabaşıoğlu, G., Eraslan, D., Genç, Y., ve Kalyoncu, Ö. A., (2007). “İnternet Bağımlılığı: Kliniği ve tedavisi”. Bağımlılık Dergisi, 8(1), 36-41.
  • Chang-Hyun, J., (2013). The Effects of Individual Innovativeness on Users’ Adoption of Internet Content Filtering Software and Atitudes Toward Children’s Internet Use, Computers in Human Behavior, 29(5), 1904-1916.
  • Boyd D., M., Ellison, N., B., (2007). “Social network sites: definition, history and scholarship”, Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Bulut, M.,(2013). Gençlik ve Sosyal Medya Araştırma Raporu, Gençlik Ve Spor Bakanlığı Eğitim, Kültür ve Araştırma Yayın No: 79, Ankara, 16-20.
  • Yavanoğlu, U., Sağıroğlu, Ş., Çolak İ., (2012). “Sosyal Ağlarda Bilgi Güvenliği Tehditleri ve Alınması Gereken Önlemler”, Politeknik Dergisi, 15(1), 15-27.
  • Aksüt, M., Ateş, S., (2011). Çocukluk Çağıdaki Bireylerin Sosyal Paylaşım Sitelerindeki Profillerinin Değerlendirilmesi(Facebook Örneği)”, 28. Ulusal Bilişim Kurultayı, Ankara, 26-29.
  • Çağıltay, K., Karakuş, T., Kurşun, E., Kaşıkcı, D. N., Cankar, I., ve Bayzan, Ş., (2011). The Use Of Social Networks Among Children in Turkey, paper presented in EU Kids Online II Final Conference, London, UK, 22-23 September, 2011.
  • Demirel, M., Yörük, M., ve Özkan, O., (2012), Çocuklar İçin Güvenli İnternet: Güvenli İnternet Hizmeti ve Ebeveyn Görüşleri Üzerine Bir Araştırma, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7),54-58.
  • FATİH Projesi, 2012, http://fatihprojesi.meb.gov.tr/site/projehakkinda.php, Erişim Tarihi: 11 Ocak 2014
  • Devlet Planlama Teşkilatı (DPT), (2006). Bilgi toplumu stratejisi 2006-2010. Ankara: DPT.
  • Ayık, Y.Z. (2008). Evde, okulda ve internet kafelerde öğrencilerin bilgisayar algılamaları ve tercih ettikleri uygulamaların karşılaştırılması. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 22(2),141-156.
  • Ersoy, A. (2011). Turkish primary school children’s opinions related to the internet awareness. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 2(1), 24-38.
  • Tosun, N., Baris, M. F. (2011). Using information and communication technologies in School improvement. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(1), 223-231.
  • TBMM Araştırma Komisyonu (2012). “Bilgi Toplumu Olma Yolunda Bilişim Sektöründeki Gelişmeler İle İnternet Kullanımının Başta Çocuklar, Gençler Ve Aile Yapısı Üzerinde Olmak Üzere Sosyal Etkilerinin Araştırılması Amacıyla Kurulan Meclis Araştırması Komisyonu Raporu”, Web adresi : www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem24/yil01/ss381.pdf‎ / Erişim Tarihi : 13.12.2014.
  • Kırık, A., M., (2014). “Aile Ve Çocuk İlişkisinde İnternetin Yeri: Nitel Bir Araştırma”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 337-347.
  • Arnas, Y., A., (2005). 3-18 Yaş grubu çocuk ve gençlerin interaktif iletişim araçlarını kullanma alışkanlıklarının değerlendirilmesi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4), article 9, 59-66.
  • Bayzan, Ş., Korkmaz, V., ve Küçükali, M. (2009). Türkiye'de İnternetin Güvenli Kullanımı ve İstenmeyen İçeriğe Karşı Bilişim Şuuru Geliştirilmesine Yönelik Bir Çalışma. 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, 7-8-9 Ekim, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Avrupa Çevrimiçi Çocuklar (EU Kids Online) Araştırma Projesi Basın Duyurusu ve Raporlar, Web Adresi: http://eukidsonline.metu.edu.tr/, Erişim Tarihi:28 Nisan 2014.
  • Kaşıkcı, D., N., Çağıltay, K., Karakuş, T., Kurşun, E., Ogan, C. (2014). Türkiye ve Avrupa’daki Çocukların İnternet Alışkanlıkları ve Güvenli İnternet Kullanımı. Eğitim ve Bilim, 39(171), 230-243.
  • Livingstone, S., Kirwil, L., Ponte, C., & Staksrud, E. (2014). In their own words: What bothers children online?. European Journal of Communication, 29(3), 271-288.
  • Valcke, M., De Wever, B., Van Keer, H., Schellens, T. (2011). Long-term study of safe Internet use of young children , Computers & Education ,57, 1292–1305.
  • Mert, M., H.İ. Bülbül ve Ş. Sağıroğlu (2012). Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okullarda Güvenli İnternet Kullanımı, TÜBAV Bilim Dergisi, 5(4), 1-12.
  • Hanewald, R,. (2008). Confronting the pedagogical challenge of cyber safety, Australian Journal for Teacher Education, 33(3), 1-16.
  • Çankaya, S., Odabaşı, H., F., (2009), “Parental controls on children’s computer and Internet use”, World Conference on Educational Sciences 2009, Elsevier, 1, 1105-1109.
  • Kırık, A., M., (2014). “Aile Ve Çocuk İlişkisinde İnternetin Yeri: Nitel Bir Araştırma”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 337-347,
  • Weeden, S., Cooke, B., & McVey, M. (2013). Underage children and social networking, Journal of Research on Technology in Education, 45(3), 249-262
  • Valcke, M., Schellens, T., Van Keer, H., and Gerarts, M., (2007). "Primary school children’s safe and unsafe use of the Internet at home and at school: An exploratory study." Computers in Human Behavior, 2838-2850.
  • Akbulut, Y., (2013). Çocuk ve Ergenlerde Bilgisayar ve İnternet Kullanımının Gelişimsel Sonuçları, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 53-68
  • Çubukcu, A, (2014). Çevrimiçi Ortamda Çocukların Korunumuna İlişkin Yapılan Çalışmalar ve Çocuklarda Dijital Vatandaşlık Algısının Geliştirilmesine Yönelik Çevrimiçi Modüllerin Geliştirilmesi, İletişim Uzmanlığı Tezi, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, Ankara.
  • Park, C., J., Hyun, J., S. (2014). Internet Literacy vs. Technology Addiction: Relationship Analysis with Time Perspectives of Secondary School Students, Advanced Science and Technology Letters, 59, 23-26.
  • Bayzan, Ş., (2011). Dünyada İnternetin Güvenli Kullanımına Yönelik Uygulama Örnekleri ve Türkiye'de Bilinçlendirme Faaliyetlerinin İncelenmesi ve Türkiye İçin Öneriler, İletişim Uzmanlığı Tezi, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, Ankara
  • Kılıç, A., (2013). Devlet Eliyle İçerik Düzenlenmesi Sorunu: Tib Örneği, Doktora Tezi, Selcuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Kula, A., İnternette Güvenlik Konulu Web Sayfalarını İnceleme Raporu, http://fatihprojesi.meb.gov.tr/icerikeklenti/e131211132642.pdf Erişim Tarihi 20.05.2015.
  • Caplan, S. E. (2010). Theory and measurement of generalized problematic Internet use: A two-step approach, Computers in Human Behavior, 26(5), 1089-1097.
  • Akbulut, Y., Sahin, Y. L., ve Eristi, B. (2010). Cyberbullying Victimization among Turkish Online Social Utility Members. Educational Technology & Society, 13(4), 192-201.
  • Beycioglu, K. (2009). A cyberphilosophical issue in education: Unethical computer using behavior – The case of prospective teachers. Computers & Education. 53, 201-208.
  • Beaird, J,. (2010). The Principles of Beautiful Web Design, Second Edition, Collingwood: SitePoint; 117-125
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Fen Bilimleri
Yazarlar

Mustafa Küçükali

Halil İbrahim Bülbül Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 16 Temmuz 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Küçükali, M., & Bülbül, H. İ. (2015). FATİH PROJESİ KAPSAMINDA İNTERNETİN BİLİNÇLİ, GÜVENLİ KULLANIMININ ARTIRILMASI. TÜBAV Bilim Dergisi, 8(2), 1-18.
ISSN: 1308 - 4941