The
pre-service teachers take some exams during the process of starting their
profession. Whereas the assignments were carried out through the public
personnel selection exam (PPSE) for many years, the verbal interview exam has
become a criterion in the assignments since PPSE in 2016, and the pre-service
teachers started to be assigned to the profession through a two-step
examination system. In this study, it was purposed to determine the perceptions
of pre-service teachers about the process of PPSE, interview, and assignment.
In the research, in which correlational survey model was used, a purposeful
sampling model was conducted so as to determine the sample. The sample of the
research consists of 200 pre-service teachers who are studying at first and fourth
grades. “Determination Scale of the Perceptions of Pre-Service Teachers about
the Process of PPSE, Interview, and Assignment” generated by Yurdakal &
Cakıroglu (2018) was used in collecting data within the scope of the research.
The perceptions of pre-service teachers about PPSE, interview, and assignment
and the variation levels of these perceptions according to gender and grade
were examined within the scope of the study. When the findings obtained in the
research are examined, it is seen that the perceptions of pre-service teachers
about the process of PPSE, interview, and assignment are at moderate level.
Whereas these perceptions did not show a significant difference according to
gender, there was a significant difference according to grade. The perceptions
of the pre-service teachers studying at first grade were significantly higher
than the perceptions of fourth-grade pre-service teachers.
-
-
-
Öğretmen adayları mesleğe başlama sürecinde bir takım sınavlara girmektedir. Uzun yıllar KPSS ile atamalar yapılırken 2016 yılı itibari ile KPSS’nin yanı sıra sözlü olarak yapılan mülakat sınavı da atamalarda bir ölçüt olmuş ve öğretmen adayları iki basamaklı bir sınav sistemi ile mesleğe atanmaya başlamışlardır. Bu araştırmada öğretmen adaylarının KPSS, mülakat ve atanma sürecine ilişkin algılarını tespit etmek amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırmada örneklemi belirlemede amaçlı örnekleme modeli kullanılmıştır. Birinci ve dördüncü sınıfta eğitim gören 200 öğretmen adayı araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında verilerin toplanmasında Yurdakal ve Çakıroğlu (2018) tarafından geliştirilen “Öğretmen Adaylarının KPSS, Mülakat ve Atanma Sürecine İlişkin Algılarını Tespit Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma kapsamında öğretmen adaylarının KPSS, atanma ve mülakata yönelik algıları ve bu algıların cinsiyet ile sınıf düzeyine göre farklılaşma düzeyleri incelenmiştir. Araştırma bulgularına bakıldığında öğretmen adaylarının KPSS, mülakat ve atanma sürecine ilişkin algıları orda düzeyde çıkmıştır. Bu algılar cinsiyete göre anlamlı bir farklılık arz etmez iken sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Birinci sınıfta okuyan öğretmen adaylarının algıları dördüncü sınıfta okuyan adaylardan anlamlı düzeyde yüksek çıkmıştır.
-
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Sosyal Bilimler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 21 Nisan 2020 |
Kabul Tarihi | 6 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 1 |