Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Tourism Psychosocial Components: Perceptions, Attitudes And Behaviors of The Local People

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 29 - 36, 30.12.2019

Öz



Tourism is one of the sectors that directly affect the
economic growth and development of societies. Since thesector also serves as a measure
ofwelfare and development, the components that affect the sector are managed as
much as possible through research and planning by professionals working in the
field. The management efforts aim to increase and sustain all
economic,psycho-cultural and environmental changes. The aim of the present
article is to draw attention to the psychocultural components such as
perceptions, attitudes and behaviors of the local people, to increase the
sustainability of the gains from tourism and finally to  provide a conceptual framework that will
inspire future studies. In the light of this purpose, firstly conceptual
definition was made, then the relevant information about how to convert it to
functionality was given, and finally some examples of evidence – based scales
that contribute to the applicability of this information were presented.
Recommendations were given for future research and projects.



Kaynakça

  • Alaeddinoğlu F (2007). Van halkının turisti ve turizmi algılama sekli. Coğrafi Bilimler Dergisi, 5 (1), 1-16.
  • Alaeddinoğlu F (2008). Sivas kentinde halkın turiste ve turizme Bakışı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-23.
  • Ap J (1992). Residents' perceptions on tourism impacts. Annals of tourism Research, 19(4), 665-690.
  • Ayazlar R A & Ayazlar G (2016). Yerel Halkın Turizmin Etkilerine Yönelik Tutumunda Aidiyet Duygusu ve Yaşam Tatmininin Rolü. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 1451-1470.
  • Bilim Y & Özer Ö (2013). Yerel Halk Gözüyle Konya’da Turizmin Önemi ve Ekonomik, Sosyal, Çevresel Etkileri. Ulusal KOP Bölgesel Kalkınma Sempozyumu, 14-16.
  • Boğan E ve Sarıışık M (2016). Yerel Halkın Turizm Faaliyetine Yönelik Görüş ve Algılamalarının Belirlenmesi Üzerine Alanya’da Bir Araştırma. Kastamonu University Journal of Economics & Administrative Sciences Faculty, 12.
  • Butler RW (1980). The concept of a tourist area cycle of evolution: implications for management of resources. The Canadian Geographer/Le Géographe Canadien, 24(1), 5-12.
  • Cengiz E & Kırkbir F (2007). Yerel Halk Tarafından Algılanan Toplam Turizm Etkisi İle Turizm Desteği Arasındaki İlişkiye Yönelik Yapısal Bir Model Önerisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1).
  • Çavus S & Tanrisevdi A (2003). Resident's Attitudes Toward Tourism Development: A Case Study in Kusadası, Turkey. Tourism Analysis, 7(3-4), 259-269.
  • Çiçek D (2017). Bir kalkınma modeli olarak sakin şehirlerde yerel halkın turizm desteği: Ege- Marmara bölgesi örneği, Doktora Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, 256 sayfa, Eskişehir.
  • Doxey GV(1975). “ A. Causation Theory of Visitor-Resident Irrıtation: Methodology And Research Inference.” Proceedings of The 6th Annual Conference of the Travel Research Association. San Diego, CA:Travel Research Association, .195-98.
  • Gümüş N & Özüpekçe S (2009). Foça’da turizmin ekonomik, sosyal, kültürel ve çevresel etkilerine yönelik yerel halkın görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 398-417.
  • Güney S (2015). Turist Psikolojisi, Turizm – Sağlık ve Hukuk Sempozyumu, Sempozyum Bildiri Kitapçığı, 221 – 229, 3 – 5 Nisan 2015, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
  • Kim S and Butler B (2015) Local Community Perspectives Towards Dark Tourism Development: The Case Of Snowtown, South Australia, Journal of Tourism and Cultural Change, 13(1), 78-89.
  • Kozak MA, Evren S ve Çakır O (2013). Tarihsel Süreç İçinde Turizm Paradigması, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 24, Sayı 1, Bahar: 7 – 22.
  • Köleoğlu N (2018). Turizmin etkilerine karşı yerel halkın algılarının değerlendirilmesi: Gelibolu tarihi alan bölgesinde bir araştırma, Selçuk İletişim, 11 (2): 214 – 231.
  • Közleme A O ve Çil G (2017). Çanakkale Halkının Siyasi ve İnanç Eğilimlerine Göre Çanakkale Şavaşı ve Şehitliği Algısı, Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(3), 669-700.
  • Kuvan Y & Akan P (2005). Residents' attitudes toward general and forest-related impacts of tourism: the case of Belek, Antalya. Tourism Management, 26(5), 691-706
  • Light D (2017). Progress in Dark Tourism and Thana Tourism Research: An Uneasy Relationship with Heritage Tourism, Tourism Management, 61, 275-301.
  • Meimand SE, Khalifah Z, Zavadskas E, Mardani A, Najafipour AA and Ahmad U (2017). Residents’ Attitude toward Tourism Development: A Sociocultural Perspective, Sustainability, 9, 1170, 1-29.
  • Özdemir MA & Kervankıran İ (2011). Turizm ve turizmin etkileri konusunda yerel halkın yaklaşımlarının belirlenmesi: Afyonkarahisar örneği.
  • Özel ÇH (2014). Turizmin Sosyo-Kültürel Boyutta Ortaya Çıkardığı Etkilerin İncelenmesi: Marmaris Örneği, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 42, 57–68.
  • Özşen ZS, Köksal Y ve Demirtaş N( 2017). Beypazarı Halkının Turizmin Ekonomik Etkileri Üzerine Algısı. The Journal of Academic Social Science, 5(59), 439-456.
  • Toprak L(2015). Mardin’de Halkın Turizm Algısı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(54).
  • Türker GÖ & Türker A (2015). Yerel Halkin Turizm Etkilerini Algilama Düzeyi Turizm Desteğini Nasil Etkiler: Dalyan Destinasyonu Örneği. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 4(1), 81-98.
  • Ulusan Y ve Batman O (2010). Alternatif turizm çeşitlerinin konya turizmine etkisi üzerine bir araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 243 – 260.
  • Urry John (2009). The tourist gaze (Turist bakışı), Bilgesu Yayıncılık, İstanbul, 312 sayfa.
  • Yılmaz ÖD & Filiz A (2017). Turizm Gelişim Yaklaşımları Kapsamında Yerel Halkın Turizme Yönelik Algı ve Tutumları: Mazı Köyü-Türkbükü Karşılaştırmalı Analizi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 1799-1824.

Turizmde Psikososyal Bileşenler: Yerel Halkın Algı, Tutum ve Davranışları

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 29 - 36, 30.12.2019

Öz





Turizm toplumların ekonomik büyümesine, gelişmesine
doğrudan etkili olan sektörlerden biridir. Bu sektör refah ve kalkınmanın da
ölçütü olarak işlev gördüğünden, sektöre etki eden bileşenler alan
profesyonellerince yapılan araştırma ve planlamalarla mümkün olduğunca
yönetilmeye çalışılır. Bu yönetim çabaları, elde edilen ekonomik gelirler de
dahil olmak üzere ekonomik, psiko-kültürel ve çevresel tüm değişimleri
arttırmak ve sürdürülebilir hale getirmeyi hedeflemektedir. Bu makalenin amacı
turizm alanında elde edilen kazanımların sürdürülebilirliğinin arttırılmasında
etkili olan ve psikososyal bileşen olarak işlev gören halkın algı, tutum ve
davranışlarına dikkati çekmek ve ileride yapılacak çalışmalara ilham verecek
bir kavramsal çerçeve sunmaktır. Bu amaç doğrultusunda önce kavramsal tanımlama
yapılmış, daha sonra işlevselliğe nasıl dönüştürülebileceği konusunda bilgiler
sunulmuş, son olarak da bu bilgilerin uygulanabilirliğine katkıda bulunacak
kanıta dayalı ölçeklerden örnekler sunularak, önerilerde bulunulmuştur.



Kaynakça

  • Alaeddinoğlu F (2007). Van halkının turisti ve turizmi algılama sekli. Coğrafi Bilimler Dergisi, 5 (1), 1-16.
  • Alaeddinoğlu F (2008). Sivas kentinde halkın turiste ve turizme Bakışı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-23.
  • Ap J (1992). Residents' perceptions on tourism impacts. Annals of tourism Research, 19(4), 665-690.
  • Ayazlar R A & Ayazlar G (2016). Yerel Halkın Turizmin Etkilerine Yönelik Tutumunda Aidiyet Duygusu ve Yaşam Tatmininin Rolü. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 1451-1470.
  • Bilim Y & Özer Ö (2013). Yerel Halk Gözüyle Konya’da Turizmin Önemi ve Ekonomik, Sosyal, Çevresel Etkileri. Ulusal KOP Bölgesel Kalkınma Sempozyumu, 14-16.
  • Boğan E ve Sarıışık M (2016). Yerel Halkın Turizm Faaliyetine Yönelik Görüş ve Algılamalarının Belirlenmesi Üzerine Alanya’da Bir Araştırma. Kastamonu University Journal of Economics & Administrative Sciences Faculty, 12.
  • Butler RW (1980). The concept of a tourist area cycle of evolution: implications for management of resources. The Canadian Geographer/Le Géographe Canadien, 24(1), 5-12.
  • Cengiz E & Kırkbir F (2007). Yerel Halk Tarafından Algılanan Toplam Turizm Etkisi İle Turizm Desteği Arasındaki İlişkiye Yönelik Yapısal Bir Model Önerisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1).
  • Çavus S & Tanrisevdi A (2003). Resident's Attitudes Toward Tourism Development: A Case Study in Kusadası, Turkey. Tourism Analysis, 7(3-4), 259-269.
  • Çiçek D (2017). Bir kalkınma modeli olarak sakin şehirlerde yerel halkın turizm desteği: Ege- Marmara bölgesi örneği, Doktora Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, 256 sayfa, Eskişehir.
  • Doxey GV(1975). “ A. Causation Theory of Visitor-Resident Irrıtation: Methodology And Research Inference.” Proceedings of The 6th Annual Conference of the Travel Research Association. San Diego, CA:Travel Research Association, .195-98.
  • Gümüş N & Özüpekçe S (2009). Foça’da turizmin ekonomik, sosyal, kültürel ve çevresel etkilerine yönelik yerel halkın görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 398-417.
  • Güney S (2015). Turist Psikolojisi, Turizm – Sağlık ve Hukuk Sempozyumu, Sempozyum Bildiri Kitapçığı, 221 – 229, 3 – 5 Nisan 2015, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
  • Kim S and Butler B (2015) Local Community Perspectives Towards Dark Tourism Development: The Case Of Snowtown, South Australia, Journal of Tourism and Cultural Change, 13(1), 78-89.
  • Kozak MA, Evren S ve Çakır O (2013). Tarihsel Süreç İçinde Turizm Paradigması, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 24, Sayı 1, Bahar: 7 – 22.
  • Köleoğlu N (2018). Turizmin etkilerine karşı yerel halkın algılarının değerlendirilmesi: Gelibolu tarihi alan bölgesinde bir araştırma, Selçuk İletişim, 11 (2): 214 – 231.
  • Közleme A O ve Çil G (2017). Çanakkale Halkının Siyasi ve İnanç Eğilimlerine Göre Çanakkale Şavaşı ve Şehitliği Algısı, Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(3), 669-700.
  • Kuvan Y & Akan P (2005). Residents' attitudes toward general and forest-related impacts of tourism: the case of Belek, Antalya. Tourism Management, 26(5), 691-706
  • Light D (2017). Progress in Dark Tourism and Thana Tourism Research: An Uneasy Relationship with Heritage Tourism, Tourism Management, 61, 275-301.
  • Meimand SE, Khalifah Z, Zavadskas E, Mardani A, Najafipour AA and Ahmad U (2017). Residents’ Attitude toward Tourism Development: A Sociocultural Perspective, Sustainability, 9, 1170, 1-29.
  • Özdemir MA & Kervankıran İ (2011). Turizm ve turizmin etkileri konusunda yerel halkın yaklaşımlarının belirlenmesi: Afyonkarahisar örneği.
  • Özel ÇH (2014). Turizmin Sosyo-Kültürel Boyutta Ortaya Çıkardığı Etkilerin İncelenmesi: Marmaris Örneği, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 42, 57–68.
  • Özşen ZS, Köksal Y ve Demirtaş N( 2017). Beypazarı Halkının Turizmin Ekonomik Etkileri Üzerine Algısı. The Journal of Academic Social Science, 5(59), 439-456.
  • Toprak L(2015). Mardin’de Halkın Turizm Algısı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(54).
  • Türker GÖ & Türker A (2015). Yerel Halkin Turizm Etkilerini Algilama Düzeyi Turizm Desteğini Nasil Etkiler: Dalyan Destinasyonu Örneği. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 4(1), 81-98.
  • Ulusan Y ve Batman O (2010). Alternatif turizm çeşitlerinin konya turizmine etkisi üzerine bir araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 243 – 260.
  • Urry John (2009). The tourist gaze (Turist bakışı), Bilgesu Yayıncılık, İstanbul, 312 sayfa.
  • Yılmaz ÖD & Filiz A (2017). Turizm Gelişim Yaklaşımları Kapsamında Yerel Halkın Turizme Yönelik Algı ve Tutumları: Mazı Köyü-Türkbükü Karşılaştırmalı Analizi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 1799-1824.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sevgi Güney 0000-0002-2539-3918

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güney, S. (2019). Turizmde Psikososyal Bileşenler: Yerel Halkın Algı, Tutum ve Davranışları. Turizm Çalışmaları Dergisi, 1(1), 29-36.