Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turkish Validity and Reliability Study of Knowledge, Attitude, and Behavior Scale Towards COVID-19

Yıl 2021, , 43 - 50, 24.04.2021
https://doi.org/10.25048/tudod.793694

Öz

Aim: In this study, It is aimed to carry out the Turkish validity and reliability analysis of the "Knowledge, Attitude, and Behavior Scale towards COVID-19" developed by Zhong et al. (2020).
Material and Methods: Exploratory factor analysis was performed for validity studies of the scale, and internal consistency analysis was performed for reliability studies. Data were analyzed with FACTOR Software, Basic Components Analysis, and Normalized Varimax Rotation Method. Since the answers received by the variables ranged between 0 and 1, Polycric Factor Analysis was conducted. Components with an eigenvalue of 1 and above were accepted as factors.
Results: According to the findings, the original scale consists of 5 factors and 16 items. The five-dimensional structure emerging according to the Explanatory Factor Analysis (EFA) results explains 60.208% of the total variance. Cronbach's alpha values checked for reliability analysis ranged from 0.785 to 0.712 for factors.
Conclusion: It is thought that with this study, a valid and reliable scale has been brought to the literature. It is thought that this study can be a reference for future research and can be an important tool in measuring the current level of knowledge, attitude, and behavior towards COVID-19 in the society.

Kaynakça

  • 1. Sağlık Bakanlığı (2020). https://COVID19.saglik.gov.tr/ Eklenti/38597/0/COVID-19rehberigenelbilgilerepidemiyolo jive tanipdf.pdf, Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı, Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü, COVID-19 Rehberi, Genel Bilgiler Epidemiyolojı ve Tanı Bölümü, s;5-6, Güncellenme Tarihi: 3.09.2020
  • 2. Ajilore K, Atakiti I, Onyenankey K. College students’ knowledge, attitudes and adherence to public service announcements on Ebola in Nigeria: Suggestions for improving future Ebola prevention education programmes. Health Education Journal. 2017;76:648-660.
  • 3. Tachfouti N, Slama K, Berraho M, Nejjari C. The impact of knowledge and attitudes on adherence to tuberculosis treatment: A case-control study in a Moroccan region. Pan Afr Med J. 2012; 12: 52.
  • 4. Person B, Sy F, Holton K, Govert B, Liang A. National Center for Inectious Diseases/ SARS Community Outreach Team. Fear and stigma: The epidemic within the SARS outbreak. Emerg Infect Dis. 2004;10:358-363.
  • 5. Tao N. An analysis on reasons of SARS-induced psychological panic among students. Journal of Anhui Institute of Education. 2003; 6: 78-79.
  • 6. Zhong BL, Luo W, Li HM, Qian-Qian Zhang QQ, Liu XG, Li WT, Li Y. Knowledge, attitudes, and practices towards COVID-19 among Chinese residents during the rapid rise period of the COVID-19 outbreak: A quick online crosssectional survey. Int J Biol Sci. 2020; 16(10): 1745-1752.
  • 7. Gılıç E, Ceyhan O, Özer A. Niğde Doğumevi’nde doğum yapan kadınların aile planlaması konusundaki bilgi tutum ve davranışları. Fırat Tıp Dergisi. 2009;14(4): 237-241.
  • 8. Anderson JC, Gerbing DW. Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin. 1988;103(3):411–423.
  • 9. Ford JK, MacCallum RC, Tait M. The application of exploratory factor analysis in applied psychology: A critical review and analysis. Personnel Psychology. 1986;39(2):291–314.
  • 10. George D, Mallery P. SPSS for windows. Needham Heights, MA: A Pearson Education. 2001.
  • 11. Tavşancıl E. Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 2006.
  • 12. Hair JF, Black WC, Babin BJ, Anderson RE, Tatham RL. Multivariate data analysis. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. 1998.
  • 13. Anderson JC, Gerbing DW. Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin. 1988;103(3):411.
  • 14. Tabachnick BG, Fidell LS. Using Multivariate Statistics (Sixth Edition), Pearson, 2014.
  • 15. Marsh HW, Hocevar D. Application of confirmatory factor analysis to the study of self-concept: First-and higher order factor models and their invariance across groups. Psychological Bulletin. 1985;97(3):562.

COVID-19’a Yönelik Bilgi, Tutum ve Davranış Ölçeğinin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2021, , 43 - 50, 24.04.2021
https://doi.org/10.25048/tudod.793694

Öz

Amaç: Bu çalışmada Zhong vd. (2020) tarafından geliştirilen “COVID-19’a Yönelik Bilgi, Tutum ve Davranış Ölçeği”nin Türkçe geçerlik ve güvenirlik analizleri gerçekleştirilmek amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Ölçeğin geçerlik çalışmaları için açımlayıcı faktör analizi, güvenirlik çalışmaları için ise iç tutarlılık analizleri yapılmıştır. FACTOR Yazılım Programı ile Temel Bileşenler Analizi ve Normalize Varimax Rotasyon Yöntemi ile veriler analiz edilmiştir. Değişkenlerin aldığı cevaplar 0 ile 1 arasında değiştiğinden Polikorik Faktör Analizi yürütülmüştür. Öz değeri 1 ve üzeri olan bileşenler faktör olarak kabul edilmiştir.
Bulgular: Elde edilen bulgulara göre, orijinal ölçek, 5 faktör ve 16 maddeden oluşmaktadır. Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) sonuçlarına göre ortaya çıkan beş boyutlu yapı, toplam varyansın % 60,208’ini açıklamaktadır. Güvenirlik analizi için bakılan Cronbach Alpha değerleri faktörler için 0,785- 0,712 arasında değişmektedir.
Sonuç: Gerçekleştirilen bu çalışma ile literatüre geçerli ve güvenilir bir ölçek kazandırıldığı düşünülmektedir. Bu çalışmanın gelecekteki araştırmalara referans olabileceği ve toplumda COVID-19’a yönelik mevcut bilgi, tutum ve davranış düzeyinin ölçülmesinde önemli bir araç olabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • 1. Sağlık Bakanlığı (2020). https://COVID19.saglik.gov.tr/ Eklenti/38597/0/COVID-19rehberigenelbilgilerepidemiyolo jive tanipdf.pdf, Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı, Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü, COVID-19 Rehberi, Genel Bilgiler Epidemiyolojı ve Tanı Bölümü, s;5-6, Güncellenme Tarihi: 3.09.2020
  • 2. Ajilore K, Atakiti I, Onyenankey K. College students’ knowledge, attitudes and adherence to public service announcements on Ebola in Nigeria: Suggestions for improving future Ebola prevention education programmes. Health Education Journal. 2017;76:648-660.
  • 3. Tachfouti N, Slama K, Berraho M, Nejjari C. The impact of knowledge and attitudes on adherence to tuberculosis treatment: A case-control study in a Moroccan region. Pan Afr Med J. 2012; 12: 52.
  • 4. Person B, Sy F, Holton K, Govert B, Liang A. National Center for Inectious Diseases/ SARS Community Outreach Team. Fear and stigma: The epidemic within the SARS outbreak. Emerg Infect Dis. 2004;10:358-363.
  • 5. Tao N. An analysis on reasons of SARS-induced psychological panic among students. Journal of Anhui Institute of Education. 2003; 6: 78-79.
  • 6. Zhong BL, Luo W, Li HM, Qian-Qian Zhang QQ, Liu XG, Li WT, Li Y. Knowledge, attitudes, and practices towards COVID-19 among Chinese residents during the rapid rise period of the COVID-19 outbreak: A quick online crosssectional survey. Int J Biol Sci. 2020; 16(10): 1745-1752.
  • 7. Gılıç E, Ceyhan O, Özer A. Niğde Doğumevi’nde doğum yapan kadınların aile planlaması konusundaki bilgi tutum ve davranışları. Fırat Tıp Dergisi. 2009;14(4): 237-241.
  • 8. Anderson JC, Gerbing DW. Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin. 1988;103(3):411–423.
  • 9. Ford JK, MacCallum RC, Tait M. The application of exploratory factor analysis in applied psychology: A critical review and analysis. Personnel Psychology. 1986;39(2):291–314.
  • 10. George D, Mallery P. SPSS for windows. Needham Heights, MA: A Pearson Education. 2001.
  • 11. Tavşancıl E. Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 2006.
  • 12. Hair JF, Black WC, Babin BJ, Anderson RE, Tatham RL. Multivariate data analysis. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. 1998.
  • 13. Anderson JC, Gerbing DW. Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin. 1988;103(3):411.
  • 14. Tabachnick BG, Fidell LS. Using Multivariate Statistics (Sixth Edition), Pearson, 2014.
  • 15. Marsh HW, Hocevar D. Application of confirmatory factor analysis to the study of self-concept: First-and higher order factor models and their invariance across groups. Psychological Bulletin. 1985;97(3):562.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Emin Kurt 0000-0002-7181-8681

Hasim Capar 0000-0001-7056-7879

İsmail Biçer 0000-0003-1878-0546

Cuma Çakmak 0000-0002-4409-9669

Halil Demir 0000-0001-9374-9739

Yayımlanma Tarihi 24 Nisan 2021
Kabul Tarihi 18 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Kurt, M. E., Capar, H., Biçer, İ., Çakmak, C., vd. (2021). COVID-19’a Yönelik Bilgi, Tutum ve Davranış Ölçeğinin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Journal of Diabetes and Obesity, 5(1), 43-50. https://doi.org/10.25048/tudod.793694
AMA Kurt ME, Capar H, Biçer İ, Çakmak C, Demir H. COVID-19’a Yönelik Bilgi, Tutum ve Davranış Ölçeğinin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turk J Diab Obes. Nisan 2021;5(1):43-50. doi:10.25048/tudod.793694
Chicago Kurt, Mehmet Emin, Hasim Capar, İsmail Biçer, Cuma Çakmak, ve Halil Demir. “COVID-19’a Yönelik Bilgi, Tutum Ve Davranış Ölçeğinin Türkçe Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Turkish Journal of Diabetes and Obesity 5, sy. 1 (Nisan 2021): 43-50. https://doi.org/10.25048/tudod.793694.
EndNote Kurt ME, Capar H, Biçer İ, Çakmak C, Demir H (01 Nisan 2021) COVID-19’a Yönelik Bilgi, Tutum ve Davranış Ölçeğinin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Journal of Diabetes and Obesity 5 1 43–50.
IEEE M. E. Kurt, H. Capar, İ. Biçer, C. Çakmak, ve H. Demir, “COVID-19’a Yönelik Bilgi, Tutum ve Davranış Ölçeğinin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Turk J Diab Obes, c. 5, sy. 1, ss. 43–50, 2021, doi: 10.25048/tudod.793694.
ISNAD Kurt, Mehmet Emin vd. “COVID-19’a Yönelik Bilgi, Tutum Ve Davranış Ölçeğinin Türkçe Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Turkish Journal of Diabetes and Obesity 5/1 (Nisan 2021), 43-50. https://doi.org/10.25048/tudod.793694.
JAMA Kurt ME, Capar H, Biçer İ, Çakmak C, Demir H. COVID-19’a Yönelik Bilgi, Tutum ve Davranış Ölçeğinin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turk J Diab Obes. 2021;5:43–50.
MLA Kurt, Mehmet Emin vd. “COVID-19’a Yönelik Bilgi, Tutum Ve Davranış Ölçeğinin Türkçe Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Turkish Journal of Diabetes and Obesity, c. 5, sy. 1, 2021, ss. 43-50, doi:10.25048/tudod.793694.
Vancouver Kurt ME, Capar H, Biçer İ, Çakmak C, Demir H. COVID-19’a Yönelik Bilgi, Tutum ve Davranış Ölçeğinin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turk J Diab Obes. 2021;5(1):43-50.

Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Obezite ve Diyabet Uygulama ve Araştırma Merkezi’nin bilimsel yayım organıdır.

Web: https://obdm.beun.edu.tr/  Twitter: https://twitter.com/obezite_diyabet     Instagram: https://www.instagram.com/zbeuobezitediyabet/