Aim: This research was conducted to examine the relationship between the e-health literacy level and obtaining and verifying health
information from digital media behaviours in individuals with type 2 diabetes.
Material and Methods: This cross-sectional study was conducted in a training and research hospital (n=251). Data were collected using
the Descriptive Characteristics Form, e-Health Literacy Scale and Verifying Health Information from Digital Media Scale. Descriptive
analyses, independent sample t-test, one-way ANOVA, and correlation analyses were used to evaluate the data.
Results: The average age of individuals with type 2 diabetes in the hospital where this study was conducted is 61.17±12.40. In this
study, the mean age of individuals with type 2 diabetes was 61.17±12.40. Type 2 diabetic individuals were found to have low e-health
literacy (mean=16.78, SD=10.61), obtaining health information from digital media (mean=4.82, SD=2.70), and low confirmation
level (mean=4.98, SD=2.62). A positive strong relationship was found between obtaining health information via e-health literacy
(r=0.758), digital health information (r=0.759), and digital confirmation (r=0.537) (p<0.05). Diabetics with a bachelor's degree or
higher (33.92±5.26) had higher e-health literacy and digital information obtaining and confirmation behavior scores than those with
high school (25.36±8.26), secondary school (21.74±9.47) and primary school (13.15±8.95) education levels (p<0.05). Those with a
smart phone (22.64±10.16) had higher e-health literacy and digital information obtaining and confirmation behavior scores than those
without (8.21±1.65), those who use the internet every day (28.32±7.68) had higher e-health literacy and digital information obtaining
and confirmation behavior scores than those who do not (8.05±0.47), and those with diabetes who think that the internet positively
affects their health (30.06±6.62) had higher e-health literacy and digital information obtaining and confirmation behavior scores than
those who do not (10.34±5.57) (p<0.05).
Conclusion: The e-health literacy level and obtaining and verifying health information from digital media behaviours are low. Diabetics
with a bachelor's degree or higher, who are employed, who have a smartphone, and who use the internet every day have higher e-health
literacy scores and obtaining and verifying health information from digital media behavior scores.
Type 2 diabetes Electronics Health literacy Consumer health information Public health
This study adhered to the principles of the Declaration of Helsinki. Approval was obtained from the Uşak University Non-Interventional Research Ethics Committee (Date: 14.12.2023/Decision number: 259-259-26). Informed consent was obtained from all participating health professionals before the study commenced. Additionally, permission was granted by the hospital where the study was conducted (Date: 27.11.2023/Number: E-45786011-599-230185080). Permission to use the scales for data collection was also obtained via email from the researchers who developed them.
Amaç: Bu araştırma, tip 2 diyabetli bireylerin e-sağlık okuryazarlık düzeyi ile dijital ortamdan sağlık bilgisi edinme ve teyit davranışları
arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Bu kesitsel çalışma bir eğitim ve araştırma hastanesinde yürütülmüştür (n=251). Veriler Tanımlayıcı Özellikler
Formu, e-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği ve Dijital Medyadan Sağlık Bilgilerinin Doğrulanması Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verileri
değerlendirmek için tanımlayıcı analizler, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü ANOVA ve korelasyon analizleri kullanılmıştır.
Bulgular: Bu çalışmanın yürütüldüğü hastanedeki tip 2 diyabetli bireylerin yaş ortalaması 61,17±12,40’tır. Tip 2 diyabetli bireylerin
e-sağlık okuryazarlık (Ortalama= 16,78, SS= 10,61) dijital ortamdan sağlık bilgisi edinme (Ortalama =4,82, SS= 2,70) ve teyit düzeyi
düşük (Ortalama= 4,98, SS= 2,62) bulunmuştur. e-sağlık okuryazarlığı ile sağlık bilgisi alma (r=0,758), dijital sağlık bilgi (r=0,759) ve
dijital onay (r=0,537) arasında pozitif güçlü bir ilişki bulunmuştur (p<0,05). Eğitim düzeyi lisans ve üzeri olan diyabetlilerin (33,92±5,26)
eğitim düzeyi lise (25,36±8,26), ortaokul (21,74±9,47) ve ilkokul olanlara (13,15±8,95) göre e-sağlık okuryazarlığı ile dijital ortamda bilgi
edinme ve teyit davranış puanı daha yüksektir (p<0,05). Akıllı telefonu olanların (22,64±10,16) olmayanlara (8,21±1,65) göre, her gün
internet kullananların (28,32±7,68) kullanmayanlara (8,05±0,47) göre ve internetin sağlığını pozitif etkilediğini düşünen diyabetlilerin
(30,06±6,62) düşünmeyenlere (10,34±5,57) göre e-sağlık okuryazarlığı ile dijital ortamda bilgi edinme ve teyit davranış puanı daha
yüksektir (p<0,05)
Sonuç: Bu çalışmanın yürütüldüğü hastanedeki tip 2 diyabetli bireylerin e-sağlık okuryazarlık düzeyi ile dijital ortamdan sağlık bilgisi
edinme ve teyit düzeyi düşüktür. Eğitim düzeyi lisans ve üzeri olan, çalışan, akıllı telefonu olan, her gün internet kullanan diyabetlilerin
e-sağlık okuryazarlık düzeyi ile dijital ortamda bilgi edinme ve teyit davranış düzeyi diğer gruplara göre daha yüksektir.
Tip 2 diyabet Elektronik Sağlık okuryazarlığı Sağlık bilgisi kullanma Halk sağlığı
Çalışmanın verilerini toplamada destek olan hekim, hemşire ve hastalara teşekkür ederiz.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İç Hastalıkları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 3 |
Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Obezite ve Diyabet Uygulama ve Araştırma Merkezi’nin bilimsel yayım organıdır.
Web: https://obdm.beun.edu.tr/ Twitter: https://twitter.com/obezite_diyabet Instagram: https://www.instagram.com/zbeuobezitediyabet/