Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Comparison of Social Skills by Some Variability of Children of 4-6 Age Groups

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 14 - 25, 29.12.2016

Öz

The aim of this study is to compare social skills of children who were between 4-6 ages according to some demographic variables. The social skills of children were determined on the basis of teacher’s perceptions. Also, this research is a descriptive survey model. The research population comprises in the province of Şanlıurfa Viranşehir district pre-school age children: the study sample comprises 100 children who aged 4 to 6 and attend public pre-school institutions in Viranşehir district. Social Skills Scale (SBO) which requires 5-point Likert type marking will have used as data collection tool by teacher in this research. Data obtained from SSS analyzed with SPPS programs. According to research results, there was not a difference between age groups and sex in social skills of these children. However, in the social skills of these children affected by where they live. Children who live in county side have more skills point than children who live in village were investigated.

Kaynakça

  • Akfırat Önalan, F. (2004). Yaratıcı dramanın işitme engellilerin sosyal becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Akkök, F. (2003). İlköğretimde sosyal becerilerin geliştirilmesi: Ana-baba el kitabı (3. Baskı). İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Akpınar, Ş. (2014). Öğretmen adaylarının problem çözme ve sosyal becerilerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sütçü İmam Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Aktı, S. (2011). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin medya okuryazarlığı ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Arslan, İ. M (2013). İş okuluna devam eden ve etmeyen eğitilebilir öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinin karşılaştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Avcıoğlu, H. (2005). Etkinliklerle sosyal beceri öğretimi (2. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Avşar, Z. (2004). Beden eğitimi öğretmenlerinin sosyal beceri düzeylerinin belirlenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Avşar, Z. ve Öztürk, F.K. (2007). Beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 197-206.
  • Aykır, T. (2010). Okul öncesi dönemdeki zihinsel yetersizliği olan ve olmayan çocukların sosyal becerileri ve problem davranışlarının karşılaştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Bilek, M. H. (2011). Okul öncesi dönem çocuklarının ev ile okul ortamındaki sosyal becerilerinin karşılaştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. (14. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Çilingir, A. (2006). Fen lisesi ile genel lise öğrencilerinin sosyal becerileri ve problem çözme becerilerinin karşılaştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Çimen, N. (2009). Okul öncesi eğitimi programında altı yaş grubu çocukların sosyal becerilerinin gerçekleşme düzeyi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Dicle, A.N. (2006). Üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin duygusal zeka düzeyleri ve bazı kişisel özelliklerine göre incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). On Dokuz Mayıs Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Diken, H. İ. (2010). Erken çocukluk eğitimi (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi. Durualp, E., Aral, N. (2011). Oyun temelli sosyal beceri eğitimi (1. Baskı). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Erbay, E. (2008). Okul öncesi eğitim alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin sosyal becerilere sahip olma düzeyleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Kapıkıran, N. A., İvrendi, A. B. & Adak, A. (2006). Okul öncesi çocuklarında sosyal beceri: durum saptaması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 19.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (22. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Oktay, A. (2004). Yaşamın sihirli yılları: okul öncesi dönem (5. Baskı). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Özdemir, A. (2012). Bazı değişkenler açısından okul öncesi dönemdeki çocukların sosyal becerilerinin ve ailelerinin ebeveynliğe yönelik tutumları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Öziskender, G. (2011). Orff yaklaşımı ile yapılan okul öncesi müzik eğitiminin öğrencilerin sosyal becerilerinin gelişimine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Öztürk, A. (2008). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci ve üçüncü sınıf öğrencilerinin sosyal becerilerine etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitsü, Konya.
  • Senemoğlu, N. (1994). “Okul öncesi eğitim programı hangi yeterlilikleri kazandırmaktadır?” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U Journal of Educatıon), 10, 10-25.
  • Sevinç, M. (2005). Erken çocukluk gelişimi ve eğitiminde oyun. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Tekin, M., Bayraktar, G., Yıldız, M. & Katkat, D. (2006). Beden eğitimi öğretmenlerinin çeşitli değişkenlere göre sosyal beceri yeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 43-59.
  • Uçar, N. Y. (2010). Okul öncesi öğretmenlerinin sosyal becerilerini etkileyen faktörler. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Uzamaz, F. (2000). Ergenlerde sosyal beceriler ve değerlendirme yöntemleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, Cilt:6, Sayı: 6.
  • Uz Baş, A. (2003). İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıflarda okuyan öğrencilerin sosyal becerileri ve okul uyumu ile depresyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Uzun, Ç. (2013). Anne-babası boşanmış ve boşanmamış çocuklarda depresyon ve sosyal becerilerin değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Arel Üniversitesi/Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Vural, D. E. (2006). Okul öncesi eğitim programındaki duyuşsal ve sosyal becerilere yönelik hedeflere uygun olarak hazırlanan aile katılımlı sosyal beceri eğitim programının çocuklarda sosyal becerilerin gelişimine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yatkın, Ş. (2012). Grupla psikolojik danışma programının tutuklu ve hükümlü gençlerin sosyal becerilerine ve özsaygı düzeylerine ilişkin algılarına etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yavuzer, H. (2001). Çocuk psikolojisi (20. Baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi.

4-6 Yaş Grubu Çocukların Bazı Değişkenlere Göre Sosyal Becerilerinin Karşılaştırılması

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 14 - 25, 29.12.2016

Öz

Bu çalışma, 4-6 yaş grubundaki çocukların bazı demografik değişkenlere göre sosyal becerilerinin karşılaştırılması amacıyla yapılmıştır. Çocukların sosyal becerileri öğretmenlerin algılarına dayalı olarak belirlenmiştir. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırma evrenini Şanlıurfa ili Viranşehir ilçesindeki okul öncesi dönem çocukları; araştırma örneklemini ise Viranşehir ilçesinde okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 4-6 yaş grubu 100 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğretmen tarafından 5’li Likert türü işaretlemeyi gerektiren Sosyal Beceri Ölçeği (SBÖ) kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programı ile çözümlenerek analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre çocukların sosyal beceri düzeylerinde cinsiyet ve yaş grubuna göre farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca çocukların sosyal beceri düzeylerinde yaşadıkları yerleşim birimine göre ilçe merkezinde yaşayanların köyde yaşayanlara göre sosyal beceri puanları yüksek olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akfırat Önalan, F. (2004). Yaratıcı dramanın işitme engellilerin sosyal becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Akkök, F. (2003). İlköğretimde sosyal becerilerin geliştirilmesi: Ana-baba el kitabı (3. Baskı). İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Akpınar, Ş. (2014). Öğretmen adaylarının problem çözme ve sosyal becerilerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sütçü İmam Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Aktı, S. (2011). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin medya okuryazarlığı ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Arslan, İ. M (2013). İş okuluna devam eden ve etmeyen eğitilebilir öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinin karşılaştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Avcıoğlu, H. (2005). Etkinliklerle sosyal beceri öğretimi (2. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Avşar, Z. (2004). Beden eğitimi öğretmenlerinin sosyal beceri düzeylerinin belirlenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Avşar, Z. ve Öztürk, F.K. (2007). Beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 197-206.
  • Aykır, T. (2010). Okul öncesi dönemdeki zihinsel yetersizliği olan ve olmayan çocukların sosyal becerileri ve problem davranışlarının karşılaştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Bilek, M. H. (2011). Okul öncesi dönem çocuklarının ev ile okul ortamındaki sosyal becerilerinin karşılaştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. (14. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Çilingir, A. (2006). Fen lisesi ile genel lise öğrencilerinin sosyal becerileri ve problem çözme becerilerinin karşılaştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Çimen, N. (2009). Okul öncesi eğitimi programında altı yaş grubu çocukların sosyal becerilerinin gerçekleşme düzeyi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Dicle, A.N. (2006). Üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin duygusal zeka düzeyleri ve bazı kişisel özelliklerine göre incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). On Dokuz Mayıs Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Diken, H. İ. (2010). Erken çocukluk eğitimi (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi. Durualp, E., Aral, N. (2011). Oyun temelli sosyal beceri eğitimi (1. Baskı). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Erbay, E. (2008). Okul öncesi eğitim alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin sosyal becerilere sahip olma düzeyleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Kapıkıran, N. A., İvrendi, A. B. & Adak, A. (2006). Okul öncesi çocuklarında sosyal beceri: durum saptaması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 19.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (22. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Oktay, A. (2004). Yaşamın sihirli yılları: okul öncesi dönem (5. Baskı). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Özdemir, A. (2012). Bazı değişkenler açısından okul öncesi dönemdeki çocukların sosyal becerilerinin ve ailelerinin ebeveynliğe yönelik tutumları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Öziskender, G. (2011). Orff yaklaşımı ile yapılan okul öncesi müzik eğitiminin öğrencilerin sosyal becerilerinin gelişimine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Öztürk, A. (2008). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci ve üçüncü sınıf öğrencilerinin sosyal becerilerine etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitsü, Konya.
  • Senemoğlu, N. (1994). “Okul öncesi eğitim programı hangi yeterlilikleri kazandırmaktadır?” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U Journal of Educatıon), 10, 10-25.
  • Sevinç, M. (2005). Erken çocukluk gelişimi ve eğitiminde oyun. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Tekin, M., Bayraktar, G., Yıldız, M. & Katkat, D. (2006). Beden eğitimi öğretmenlerinin çeşitli değişkenlere göre sosyal beceri yeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 43-59.
  • Uçar, N. Y. (2010). Okul öncesi öğretmenlerinin sosyal becerilerini etkileyen faktörler. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Uzamaz, F. (2000). Ergenlerde sosyal beceriler ve değerlendirme yöntemleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, Cilt:6, Sayı: 6.
  • Uz Baş, A. (2003). İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıflarda okuyan öğrencilerin sosyal becerileri ve okul uyumu ile depresyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Uzun, Ç. (2013). Anne-babası boşanmış ve boşanmamış çocuklarda depresyon ve sosyal becerilerin değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Arel Üniversitesi/Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Vural, D. E. (2006). Okul öncesi eğitim programındaki duyuşsal ve sosyal becerilere yönelik hedeflere uygun olarak hazırlanan aile katılımlı sosyal beceri eğitim programının çocuklarda sosyal becerilerin gelişimine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yatkın, Ş. (2012). Grupla psikolojik danışma programının tutuklu ve hükümlü gençlerin sosyal becerilerine ve özsaygı düzeylerine ilişkin algılarına etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yavuzer, H. (2001). Çocuk psikolojisi (20. Baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Yılmaz Bolat

Döne Kahveci

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmaz Bolat, E., & Kahveci, D. (2016). 4-6 Yaş Grubu Çocukların Bazı Değişkenlere Göre Sosyal Becerilerinin Karşılaştırılması. Turkish Journal of Primary Education, 1(1), 14-25.

13642  Google Scholar