Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HALİDE EDİP ADIVAR’IN ROMANLARINDA İDEALİZE ETME BAĞLAMINDA KADIN VE EĞİTİM

Yıl 2021, , 1 - 12, 27.12.2021
https://doi.org/10.54566/turas.1009936

Öz

Halide Edip Adıvar, Türk edebiyatının önemli yazarlarından biridir. Yazar, romanlarında Batı ve Doğu kültürünü sentezleyerek irdeler. Adıvar’ın romanlarında kadın karakterlerin önemli yeri vardır. Onun Ateşten Gömlek, Seviyye Talip, Handan, Sinekli Bakkal, Vurun Kahpeye, Kalp Ağrısı, Sonsuz Panayır, Türk’ün Ateşle İmtihanı, Zeyno’nun Oğlu, Yeni Turan adlı eserlerinde kadınlar tematik kurgunun şekillenmesinde ön plana çıkar. Yazar bu kadın karakterleri genel olarak idealize ederek irdeler.
Adıvar, roman kahramanları aracılığıyla tematik kurguyu daha belirgin olarak verme amacındadır. Yazarın hayalindeki kadın tipleri kendi kendine yetebilen ve eğitimli kişiler olarak ön plana çıkar. Kendisinin de bir eğitimci olması, yazarın eğitim hakkında daha tutarlı olmasını sağlar. Onun eğitim üzerine olan görüşleri ile romanlarındaki eğitim anlayışı paralellik gösterir. Bu şekilde Türk kadınının güçlenmesi için çaba gösterir. Anadolu’nun birçok bölgesini tanıma imkânı bulan Halide Edip, Türk kadınının iç ve dış dünyasını keşfeder. O, kadınlar için en ideal eğitim biçimini ortaya koymaya çalışır. Yazar, toplumda gördüğü kadın tiplerinin olumlu yönlerinin yanı sıra eksik taraflarını da gözler önüne serer. Yazarın asıl amacı Batılılaşma yolunda ideal kadın tipini yakalamaktır.
Halide Edip Adıvar’ın romanlarında kadın karakterler özellikle eğitim, cinsiyet, feminizm, din-inanç, sosyal ve kültürel yapı, gelenek, güç ve iktidar çerçevesinde ele alır. Adıvar, kadın karakterleri ağırlıkta olarak millî değerlerle bağlı olmakla birlikte Batılı eğitime açık bir şekilde verir. Bu bağlamda onun romanlarında güçlü kadın karakterler kendini gösterir. Halide Edip, kadın kahramanları daha güçlü hale getirebilmek için onları genel olarak eğitimli olarak ele alır. Adıvar, okullarda okumuş veya eğitim almış kadınları kurgulayarak hayalindeki “yeni kadın tipi”ni oluşturmak ister. Bu makalede amaç, Halide Edip Adıvar’ın romanlarında kadın karakterlerin eğitim durumunun nasıl ele alındığını ortaya koymaktır.

Teşekkür

TEŞEKKÜR EDERİM

Kaynakça

  • TİLEK, Mehmet (2019), “Halide Edip Adıvar’ın Romanlarında İdealize Edilmiş Kadın Karakterler”, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • KÜÇÜKGÖRMEN, Gülcan Celayir (2010), “Halide Edip Adıvar'ın Romanlarında Kadın ve Kadın Eğitimi”, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • ENGİNÜN, İnci (1989), Halide Edib Adıvar, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Karabulut 0000-0001-6259-0868

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 14 Ekim 2021
Kabul Tarihi 16 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Karabulut, M. (2021). HALİDE EDİP ADIVAR’IN ROMANLARINDA İDEALİZE ETME BAĞLAMINDA KADIN VE EĞİTİM. Turkish Academic Studies - TURAS, 2(3), 1-12. https://doi.org/10.54566/turas.1009936

21861                     isam-yayinlari-logo.jpg

EBSCO-logo.png

ISI.png

citefactor.png

images?q=tbn:ANd9GcTduHXBDjORGVbWtU5BOa_ukstXQXgRhiuCnA&usqp=CAU

   acarindex.png


Crossref_Logo_Stacked_RGB_SMALL.png

1667936507-logo-worldcat-3840x2160.png