Being one of the most commonly used and discussed communication technologies, artificial intelligence
has been defined as both a machine intelligence that can be applied to business, presented by humanoid and non-humanoid robots, to promote and advance operational efficiency and a communication technology
that can be used to communicate highly complicated applications and technological development via a
machine displaying human mental functions like problem-solving, learning, and reasoning. The purpose
of this study is to investigate how frequently artificial intelligence is employed in Turkey master’s theses
and Ph.D. dissertations, with a particular focus on how it is represented in the field of communication. The
study is being developed in accordance with this goal by reviewing at postgraduate theses based on artificial
intelligence that are permitted between 2019 and 2021 in the Council of Higher Education National Thesis
Center. By using the content analysis method, quantitative data pertinent to the analyzed theses have been
collected. The detailed and advanced search has conducted by being used artificial intelligence keyword.
Of all examined theses regarding artificial intelligence in the Council of Higher Education National Thesis
Center, the communication field’s theses rate is only four percent. Furthermore, it is observed that thesis rate
by years and interest to artificial intelligence has increased. Among departments of Social Science, the most
theses written fields are communication, business, and economy. On the other hand, computer engineering
is by far the most thesis written field including social, physical and health sciences. It is observed that in
communication fields while Radio Cinema and Television and subsequently Public Relations fields are the
most artificial intelligence based thesis, Journalism, Communication Design and Management and New
Media fields are not found artificial intelligence based thesis.
New Communication Technologies Communication Studies Artificial Intelligence Thesis Content Analysis
Son yıllarda en çok kullanılan ve söz edilen iletişim teknolojilerinden biri olan yapay zeka, hem operasyonel
verimliliği geliştirmek ve güçlendirmek için işletmelere uygulanabilen, insansı veya insansı olmayan
robotlar ile tanıtılan bir makine zekası; hem de problem çözme, öğrenme analizleri gibi insan zihinsel
fonksiyonlarını gösteren bir makine aracılığıyla teknolojinin yüksek derecede karmaşık uygulamalarına
ve gelişimine imkan sağlayan bir iletişim teknolojisi olarak tanımlanmıştır. Bu araştırmanın amacı yapay
zekanın Türkiye’deki yüksek lisans ve doktora tezlerinde hangi bilim dallarında ne oranda kullanıldığını
incelemek ve özellikle iletişim bilimleri alanındaki temsilini irdelemektir. Bu amaç doğrultusunda araştırma,
YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde 2019-2021 yılları arasında yapılan yapay zeka konulu izinli lisansüstü tezlerin
içerik analizi yöntemiyle incelenmesi ile hazırlanmıştır. İncelenen tezlere ilişkin nicel veriler içerik analizi
yöntemi ile elde edilmiştir. Yapay zeka anahtar kelimesi kullanılarak detaylı ve gelişmiş tarama yapılmıştır.
İncelenen tezler içerisinde iletişim alanındaki tezlerin oranının sadece yüzde 4 olduğu görülmüştür.
Yıllara göre iletişim alanında yapılan lisansüstü tez sayısının artmış olduğu ve alana olan ilginin arttığı
gözlenmiştir. Sosyal bilimlerde en fazla tez çalışması yapılan alanların iletişim bilimleri, işletme ve iktisat
olduğu görülmüştür. En fazla tez yazılan alan ise fen bilimleri ve mühendislik alanlarıdır. İletişim bilim
dalları içerisinde en fazla çalışmasının Radyo Sinema ve Televizyon ve ardından Halkla İlişkiler alanına ait
olduğu görülürken Gazetecilik, İletişim Tasarımı ve Yönetimi, Yeni Medya gibi alanlarda yapay zeka konulu
lisansüstü tez çalışmasının bulunmadığı gözlenmiştir.
Yeni İletişim Teknolojileri İletişim Çalışmaları Yapay Zeka Tez İçerik Analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.