360 derece video gazeteciliğine ilişkin araştırmalar görece yenidir ancak, mevcut araştırmalar, bu
yeni gazetecilik biçiminin ve bu yeni haber deneyiminin izleyiciyi daha önce hiç olmadığı kadar haber
hikâyesinin içine çekme ve etkileme potansiyeline sahip olduğunu göstermektedir. Uluslararası alanyazında
360 derece video gazeteciliğine ilişkin ampirik araştırmalar görece yetersizdir. Türkçe alanyazında ise
Türkiye’de haber endüstrisinde 360 derece video kullanımına ilişkin herhangi bir örnek olay araştırması
ya da ampirik araştırma bulunmamaktadır. Bu bağlamda hem dünyada hem de Türkiye’de akademik bir
boşluk söz konusudur. Bu makalenin amacı, uluslararası alanyazın taraması yaparak 360 derece video
gazeteciliğinin potansiyelini ve gazetecilik araştırmalarına katkısını gözler önüne sermektir. Bu amaçla
makale, öncelikle görsel gazetecilikte 360 derece videonun önemine, 360 derece video gazeteciliğine ilişkin
kavramsal yaklaşımlara, 360 derece video gazeteciliği ve 360 derece video haber ile üç boyutlu gazetecilik,
üç boyutlu teknoloji ve sanal gerçeklik arasındaki ilişkiye odaklanmaktadır. Daha sonra 360 derece video
gazeteciliğine ilişkin varsayımlara, olasılıklara, çelişkilere, eleştirilere ve 360 derece video gazeteciliğine
ilişkin araştırmalara odaklanmakta ve bu araştırmaların geleceğine dair önerilerde bulunmaktadır.
360 Derece Video Gazeteciliği 360 Derece Video Haber Üç Boyutlu Gazetecilik Üç Boyutlu Teknoloji Sanal Gerçeklik
Research on 360-degree video journalism is relatively new, but current research shows that this new form of
journalism and news experience has the potential to influence and involve the audience in the news story as
never before. Empirical research on 360-degree video journalism in the international literature is relatively insufficient. In the Turkish literature, there is no case study or empirical research on the use of 360-degree
video in the news industry in Turkey. Within this context, an academic opportunity for more research in
this area is evident. The purpose of this article is to reveal the potential of 360-degree video journalism
and its contribution to journalism research by reviewing the international literature. For this purpose, this
article focuses primarily on the importance of 360-degree video in visual journalism, conceptual approaches
to 360-degree video journalism, the relationship between 360-degree video journalism and 360-degree
video news, and immersive journalism, immersive technology and virtual reality. Afterwards, the article
focuses on the assumptions, expectations, paradoxes, criticisms related to 360-degree video journalism,
and researches on 360-degree video journalism and provides suggestions for the future of these researches.
360-Degree Video Journalism 360-Degree Video News Immersive Journalism Immersive Technology Virtual Reality
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Gazetecilik Çalışmaları |
Bölüm | Derleme Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.