Facebook is one of the most popular social media platforms in Türkiye. Users often share obituaries of their deceased loved ones on Facebook. The platform also plays a prominent role in one’s grieving, serving as a space where people express their sorrow and mourn the departed. This research focuses on how the online identities of the deceased are preserved and examines Facebook’s role in alleviating grief among individuals aged 65 and older after the loss of a relative or friend. Building on these concerns, the paper seeks to explore how the relation between Facebook and the concept of death is manifested in the lives of social media users aged 65 and older who identify themselves as religious and conservative. For this purpose, participants’ online social behaviors were subjected to cyber–ethnographic observation. We held in–depth and focus group interviews with 32 Facebook users. Based on the key insights derived, our findings demonstrated that Facebook serves a significant platform in sharing obituaries and acts as a virtual space where grief is expressed and memories of the deceased are preserved. To our knowledge, no prior research has addressed the relation between Facebook and death among individuals aged 65 and older. The present study endeavors to make a meaningful contribution to the extant literature by examining the phenomenon of the sharing of obituaries and mourning practices among individuals aged 65 and over on social media platforms.
Facebook, Türkiye’de kullanıcıların en çok rağbet ettiği sosyal medya platformlarından birisidir. Kullanıcılar, ölen yakınlarının ölüm ilanını Facebook’tan duyurmaktadır. Vefat eden kişilerin acısının yaşanması, yasının tutulmasında da Facebook ön plana çıkmaktadır. Araştırma ölen kişilerin çevrim içi kimliğinin nasıl yaşatıldığı, 65 yaş üzeri bireylerin bir yakınının veya arkadaşının vefatı sonrasında acının hafifletilmesinde Facebook’un nasıl bir konuma sahip olduğu sorularına odaklanmaktadır. Bu sorulardan yola çıkılarak makalede sosyal medya kullanıcısı kendini dindar ve muhafazakâr olarak niteleyen 65 yaş ve üzeri bireylerin dünyasında Facebook ve ölüm olgusu ilişkisinin betimlenmesi amaçlanmaktadır. Bu maksatla örneklem alanımıza giren kişilerin sosyal ağ hareketleri siber etnografik gözleme tabi tutulmuş, 8 kişilik odak grup görüşmesi dahil 32 Facebook kullanıcısıyla derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerden hareketle soyutlamalar yapılmış, Facebook’un bireylerin vefat ilanlarında önemli bir işleve sahip olduğu, ölenlerin acısının yaşandığı, anısının yaşatıldığı bir mekân olduğu saptanmıştır. Altmış beş yaş ve üzeri bireylerde Facebook ve ölüm ilişkisini konu edinen bir araştırmaya rastlanmamıştır. Bu çalışma, sosyal medyanın 65 yaş ve üzeri bireylerin hayatında ölüm ilanı paylaşımı ve yas tutma pratiklerini birlikte ele alması açısından mevcut literatüre katkı sağlamayı amaçlamaktadır.
Bu çalışma için etik kurul onayı alınmış, araştırma sürecinde ve sonrasında etik kurallara uyulmuştur.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İletişim Teknolojisi ve Dijital Medya Çalışmaları, Sosyal Medya Çalışmaları |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 5 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 24 Temmuz 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 48 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.