Ağ bağlantılı toplumu inceleyen birçok çalışma, bireylerin yeni medya ile olan bağını anlamaya dönük de gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın konusunu da Türkiye’de yeni medya ortamlarında gerçekleşen iletişimi anlamaya yönelik üretilen bilimsel makalelerin insan özne verisine erişimindeki gelişimi oluşturmaktadır. Söz konusu makalelerin gelişimini ortaya koymak yeni medya araştırmalarının bağlamının sürekli değiştiği bir süreçte önemlidir. Bu araştırmada mevcut örneklem dahilinde alana yönelik detaylı bir çerçeve çizmek ve mevcut sorunların ortaya koyulması amaçlanmaktadır. Nitel bir biçimde yapılandırılan bu araştırmada, Dergipark sisteminden erişilen 70 dergiden 1665 insan özne verisi içeren yeni medya makalesine tematik içerik analizi uygulanmıştır. Türkiye’de insan özneden veri toplanarak yapılan yeni medya araştırmalarının düzenli biçimde arttığı görülmektedir. Araştırmacılar, katılımsız gözlemle çevrimiçi kamusal ve özel ağlardan veri toplamayı yaygın bir yöntem haline getirmiştir. Yöntem ve tekniklerde bazı yenilikler olsa da çalışmaların büyük ölçüde geleneksel iletişim araştırmalarının yöntemsel birikiminden yararlandığı anlaşılmaktadır. Ağ bağlantılı ortamlar hem doğrudan insan özneye hem de çevrimiçi verilere erişimi mümkün kılmıştır. Bununla birlikte yüz yüze veri toplanan çalışmaların sayısı hâlâ yüksektir. Veri işleme yazılımlarının sınırlı kullanımı, örneklem tekrarları ve yöntemsel sorunlar tespit edilmiş, alanın sürekli değişen yapısı dikkate alınarak çözüm önerileri geliştirilmiştir.
Yeni Medya Makaleler İnsan Özne Yöntem Veri Toplama Teknikleri
A plethora of studies examining the networked society have been conducted to understand individuals' connection with new media. The subject of this research is the development of access to human subject data in scientific articles produced to understand communication in new media environments in Türkiye. The disclosure of the evolution of these articles is of paramount importance in a process where the context of new media research is subject to constant change. The objective of this research is to establish a comprehensive framework for the field within the existing sample and to identify the current issues. In this research, which is qualitatively structured, thematic content analysis was applied to 1,665 new media articles containing human subject data from 70 journals accessed through the Dergipark system. A steady increase has been observed in the number of new media research studies conducted in Türkiye that utilise human subject data. Researchers have adopted the practice of collecting data from online public and private networks through non-participatory observation. Despite the emergence of novel methodologies, it is acknowledged that the extant studies predominantly benefit from the methodological accumulation of traditional communication research. The advent of networked environments has facilitated access to both human subjects and online data. Nevertheless, the number of studies collecting data face-to-face remains high. The utilisation of data processing software has been found to be limited, and issues with repetitions and methodology have been identified. Solutions have been proposed, with consideration given to the constantly evolving nature of the field.
New Media Essays Human Subject Method Data Collection Techniques
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İletişim Çalışmaları, Yeni Medya |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 26 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 15 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 48 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.