This study aims to identify both the familiar and distinct aspects of reporters' experiences in transforming social capital from the perspective of Bourdieu's field and capital approach. First of all, Bourdieu's basic concepts, his evaluations of the field of journalism, and the meaning of capital types in this context were theoretically put forward. Based on in-depth interviews with 10 reporters with different journalistic experiences, the strategies they used to transform social capital into other forms of capital were revealed. The data were analyzed phenomenologically, showing that participants transformed social capital into social, economic, symbolic, and human capital. Additionally, symbolic and human capital were transformed into social capital and utilized in professional practices. It has been determined that these transformation strategies provide reporters with advantages in terms of transfer opportunities, network development, professional development, news access/production, news scooping, advertising, wage/salary, reputation, reward, communication skills, experience, content quality, politics/bureaucracy network, and economy/sector network. Accordingly, it is understood that social capital is a critical resource utilized by actors in the field of journalism in their capital transformation strategies. On the other hand, some evaluations of reporters pointed out that social capital creates a disadvantageous situation for young reporters in the field of journalism and causes problems such as non-merit appointment/promotion and interference with editorial independence.
Bu çalışmada, Bourdieu’nün sermaye yaklaşımının sunduğu perspektifle habercilerin sosyal sermayeyi dönüştürme deneyimlerindeki ortak ve farklı yönlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Öncelikle Bourdieu’nün temel kavramları, habercilik alanına ilişkin değerlendirmeleri ve sermaye türlerinin habercilik alanı açısından ifade ettiği anlam kuramsal olarak ortaya konulmuştur. Farklı habercilik deneyimine sahip 10 gazeteciyle gerçekleştirilen derinlemesine görüşmelere dayanarak, gazetecilerin sosyal sermayeyi farklı sermaye formlarına dönüştürme deneyimlerine ilişkin kullandıkları stratejiler ortaya çıkarılmıştır. Veriler fenomenolojik yöntemle analiz edilmiş ve sosyal sermayenin katılımcılar tarafından sosyal, ekonomik, simgesel, beşerî sermayeye dönüştürüldüğü, simgesel ve beşerî sermayenin de sosyal sermayeye dönüştürülerek mesleki pratiklerde kullanıldığı tespit edilmiştir. Söz konusu dönüşüm stratejilerinin gazetecilere; transfer olanakları, ağ geliştirme, mesleki gelişim, haber erişimi/üretimi, haber atlatma, reklam, ücret/maaş, itibar, ödül, iletişim becerileri, tecrübe, içerik kalitesi, siyaset/bürokrasi ağı, ekonomi/ sektör ağı başlıklarında avantajlar sağladığı belirlenmiştir. Bu bağlamda sosyal sermayenin, habercilik alanındaki aktörlerin sermaye dönüştürme stratejileri içinde faydalandıkları kritik bir kaynak olduğu, ancak birtakım eşitsizliklerin üretilmesine ya da yeniden üretilmesine de aracılık ettiği anlaşılmıştır. Habercilerin değerlendirmeleri, sosyal sermayenin habercilik alanında genç gazetecilere dezavantajlı durum yarattığına, liyakat dışı atama/yükselme ve editoryal bağımsızlığa müdahale gibi sorunlara sebep olduğuna da işaret etmiştir.
Bu makalenin araştırması, Erciyes Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu’nun 26.09.2023 tarihli 370 sayılı kararı gereğince Etik Kurul Onayı almıştır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Gazetecilik, Gazetecilik Çalışmaları |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 4 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 23 Temmuz 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 48 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.