In an increasingly competitive environment, brands need to retain existing customers and attract
potential customers. Brands that employ various promotional activities to develop brand loyalty use
different strategies. Especially with the developments in technology and the increase in social media
use, mobile applications have become tools for these promotional activities. From this point of view,
this study aims to examine the importance of mobile applications in creating customer loyalty. For this
purpose, the Starbucks brand, one of the leading coffee chains in the world, was selected. A qualitative
research method, semi-structured interviews, was conducted with 20 participants. While selecting the
participants, customers who fit the definition of “loyal customer” in the literature were chosen. The
question form consisted of two parts. In the first part, information about the participants’ demographic
characteristics was collected, and in the second part, questions related to the purpose of this research
were asked. The findings of the research were examined under the following themes namely; loyalty
drivers of the customers, usage of mobile applications and customer loyalty, and impact of the mobile
application on customer loyalty. Loyalty drivers of the customers were examined under three main
themes as service-related choices, location of the stores, quality and taste. Besides, under the “Servicerelated
choices” theme, internal environment and store atmosphere, and self-service sub-themes were
discussed. As a result, it was revealed that service related choices, quality-taste, and location of the
stores are the drivers that effect customer loyalty. The mobile applications were not used frequently by the consumers yet, and it was not found as a strong indicator of customer loyalty.
Customer Loyalty Mobile Applications Starbucks Customer Satisfaction Brand Loyalty
Artan rekabet ortamında markalar için potansiyel müşterileri etkilemenin yanı sıra, mevcut müşterileri
tutmak da oldukça önemlidir. Günümüzde müşteri sadakatini yaratmak için firmalar çeşitli stratejiler
kullanmaktadır. Özellikle teknoloji alanında yaşanan gelişmeler ve sosyal medya kullanımının artması
ile birlikte mobil uygulamalar da bu tanıtım ve promosyon faaliyetlerinin bir aracı haline gelmiştir.
Bu noktadan hareketle, bu çalışmanın amacı müşteri sadakati yaratmada mobil uygulamaların
kullanımının önemini incelemektir. Bu amaçla dünyanın önde gelen kahve zincirlerinden biri olan
Starbucks markası seçilmiştir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır ve derinlemesine
görüşme tekniğiyle 20 katılımcı ile yarı yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar
belirlenirken literatürdeki “sadık müşteri” tanımına uyan kişiler seçilmiştir. Hazırlanan soru formu
iki bölümden oluşmaktadır. Birinci kısımda katılımcıların demografik özelliklerine ilişkin bilgiler
toplanmış, ikinci kısımda ise araştırma amacı doğrultusunda hazırlanan sorular sorulmuştur. Araştırma
bulguları, sadakat ölçütleri, mobil uygulama kullanımı ve mobil uygulamanın müşteri sadakatine olan
etkisi başlıkları altında incelenmiştir. Sadakat ölçütleri hizmetle ilgili tercihler, mağazaların lokasyonu,
kalite ve lezzet olarak üç ana tema altında ele alınmıştır. Hizmet temasının altında iç mekan ve mağaza
atmosferi ve self-servis alt temaları ele alınmıştır. Sonuç olarak; hizmet, kalite – lezzet ve lokasyonun
müşteri sadakatini etkileyen ölçütler olduğu, mobil uygulamanın tüketiciler tarafından sık tercih
edilmediği ve bir sadakat programı olarak etkili bir şekilde kullanılmadığı saptanmıştır.
Müşteri Sadakati Mobil Uygulama Starbucks Müşteri Tatmini Marka Sadakati
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.