Civil society organizations (CSOs) play a crucial role in democratic societies. These autonomous
organisations, working for the benefits of the civil society in various fields, are significant hubs for Public Relations (PR) management and practice. However, as to be able to serve a social transition, PR must
be conceptualized beyond a corporate-centric perspective. In the literature, a new PR understanding,
associated with the concepts such as postmodernism and activism, is stemming on the axis of cultural critical
tradition. To operationalize this PR definition, the students in the field should be supported to
create awareness towards civil society. Within this context, this study aims to question the development
of an understanding regarding the “public benefit” dimension in undergraduate PR education, based
on the CSO – Department collaborations and to make suggestions thoroughly. This study reviews
undergraduate PR programs of the State and Foundation Universities in Turkey. Existence of possible
collaborations and their features are scrutinized via structured interviews, which were participated
by 43% of the sample. In sum, it was concluded that the collaborations were at a national level, short termed
and far from sustainability, the subject was included in the courses at different grade levels and
the most of the studies were conducted in the field of health.
Public Relations Education Civil Society Activism Postmodern Public Relations Civil Society Organisations (CSOs)
Sivil Toplum Kuruluşları (STK’lar), demokratik toplumların belkemiğidir. Farklı alanlarda, bağımsız
olarak sivil toplumun faydası için çalışan bu kuruluşlar Halkla İlişkiler yönetim ve uygulamaları
açısından da önemli merkezlerdir. Ancak Halkla İlişkilerin toplumsal dönüşüme katkı sağlayabilmesi
için kurum merkezli bir kavramsallaştırmanın dışına çıkılmalıdır. Alan yazında eleştirel ve kültürel
yaklaşımlar ekseninde; postmodernizm, aktivizm gibi konularla bağlantılı, yeni bir Halkla İlişkiler
kavrayışı ortaya çıkmaktadır. Halkla İlişkilerin bu tanımının işlevsel hale gelmesi, alandaki öğrencilerin
eğitimlerinde sivil toplum konusunda bilinçlenmelerinin desteklenmesiyle mümkündür. Bu bağlamda
çalışmada Halkla İlişkiler lisans eğitiminde mesleğin “kamu yararı” boyutuna dair öğrencide nasıl
bir anlayış geliştirildiğinin bölüm-STK iş birliklerine dayanarak sorgulanması ve bu yönde öneriler
getirilmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada Türkiye’deki Devlet ve Vakıf üniversitelerinde Halkla
İlişkiler eğitimi verilen lisans programları incelenmiştir. STK’larla olası iş birliklerinin varlığı ve
niteliği yapılandırılmış görüşme yöntemi ile sorgulanmış ve yüzde 43 oranında katılım sağlanmıştır.
Araştırmada sonuç olarak ülkemizdeki Halkla İlişkiler bölümlerinin STK iş birliklerinin ulusal
düzeyde, kısa süreli ve sürdürülebilirlikten uzak olduğu, farklı sınıf seviyelerindeki dersler kapsamında
konuya yer verildiği ve en çok sağlık alanında çalışmaların yapıldığı belirlenmiştir.
Halkla İlişkiler Eğitimi Sivil Toplum Aktivizm Postmodern Halkla İlişkiler Sivil Toplum Kuruluşları (STK)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.