Bu makalede Kant’ın ödev ahlakı ile Nietzsche’nin efendi/köle ahlakı anlayışı, felsefenin mutluluk, kötülük sorunsalı bağlamında tartışılarak Nuri Bilge Ceylan’ın 2014 Cannes Film Festivali’nde Altın Palmiye ödülüne layık görülen Kış Uykusu filminin ahlak felsefesi açısından analizi yapılmaya çalışılmıştır. Sinema felsefenin yürüttüğü entelektüel tartışmaların görsel sunumuyla izleyicisini düşündürür. Sinemada estetik olarak sunulanlar etik sorgulamanın önünü açar. Bu makalenin amacı felsefi altyapı ile film analizi yaparak sinema ile etik ilişkisini göstermektir. Sinema içinden ahlaki sorular sorularak estetik rejimin içinden ahlaki rejim okunmaya çalışılmıştır. Metinde ödev ahlakı sorunsalının Kantçı teorik çerçevesi çizilmiştir. Kış Uykusu’nda öne çıkan figürlerin ‘iyi’ ve ‘yardımsever’ davranışları Kantçı ödev ahlakı kriterlerine göre analiz edilerek bu davranışların evrensel ahlak düzenine uygunluğu çözümlenmiştir. Kış Uykusu’ndaki felsefi tartışmalar ve sorular üzerinden diyalogların yan anlamları ile düz anlamlarına bakılarak söylem analizi yapılmıştır. Sonuç olarak bu soruların cevapları, Kantçı ödev ahlakı teorisinde, Nietzsche’nin efendi/ köle ahlakı ayrımında, Adorno’nun Kant ile Nietzsche’ye getirdiği bu alandaki eleştirilerde ve Heidegger’in düşünme üzerine yürüttüğü felsefede bulunmuştur. Kantçı ideal ahlak ilkelerine aykırı durumlar, Nietzsche’nin kuramıyla açıklanabilmektedir. Nietzsche Kant’taki değişmez etik ilkelerin normatif temelini geçersizleştirir. Dolayısıyla ‘güç istenci’ne uygun bencilce davranışlar açıklanmış olur. Nietzsche’nin efendi/ köle ahlakı teorisiyle açıklanabilen eğilimler Kantçı doğal hukukun ‘iyi’ kavramını da tartışmaya açmıştır. Bu makalede Kant ile Nietzsche’nin karşılaştırmalı değerlendirilmesiyle, Kış Uykusu filmi felsefi çözümleme yöntemiyle analiz edilmiştir.
Ödev Ahlakı Kötülük Kış Uykusu Efendi ve Köle Ahlakı Mutluluk
In
this article, Kant's ethics of duty and
Nietzsche's understanding of master/slave morality was analyzed in the context
of the philosophy of happiness and evil problematic from the viewpoint of moral
philosophy of the Winter Sleep film, directed by Nuri Bilge Ceylan and won the
Golden Palm Award in the 2014 Cannes Film Festival. Cinema give audience pause
for thought by showing the visual presentation of the intellectual debates of
philosophy. The aesthetics offered in cinema paves the way for ethical inquiry.
The aim of this article is to analyze the relationship between cinema and
philosophy by conducting film analysis with philosophical background. Through
moral questions from cinema, the moral regime was tried to be read through the
aesthetic regime. Kantian theoretical framework of duty ethics problem is drawn in the text.
‘Good’ and ‘helpful’ behaviors of the figures in the Winter Sleep have been
analyzed according to Kantian duty ethics
criteria and the suitability of these behaviors to the universal moral order
have been analyzed. Discourse analysis was conducted based on the philosophical
debates and questions in the Winter Sleep through the connotation and
denotation of the dialogues. Then, discourse analysis was conducted on
philosophical debates in Winter Sleep. As a result, the answers to these
questions were found in Kantian homework moral theory, Nietzsche's master /
slave morality distinction, Adorno’s criticisms at Kant and Nietzsche’s
thoughts in this field and Heidegger's philosophy on thinking. The cases contrary
to Kantian ideal moral principles can be explained by Nietzsche's theory.
Nietzsche overrides the normative basis of invariant ethical principles in
Kant. Therefore, selfish behaviors that are suitable for ‘power demand’ are
explained. The tendencies that can be explained by Nietzsche's theory of master
/ slave morality have also begun to discuss the ‘good’ concept of Kantian
natural law. In this article, the Winter Sleep film is analyzed by
philosophical analysis via the
comparative evaluation of Kant and Nietzsche.
Duty Ethic Evil Winter Sleep Master and Servant Morality Happiness
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 34 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.