Sosyal medya araştırmalarının pek çoğu, sosyal medyanın hem bireylere (tüketicilere) hem de şirketlere sağladığı avantajlardan bahsederken sosyal medyanın aydınlık yüzüne odaklanmaktadır. Ancak, sosyal medyanın sağladığı sayısız avantaja rağmen, sosyal medyanın karanlık yüzüne odaklanan sosyal medya araştırmalarının sayısı giderek artmaktadır. Türkçe alanyazında ise hem “karanlık sosyal medya” kavramına hem de sosyal medyanın karanlık yüzüne odaklanan çok az sayıda örnek olay araştırması ya da ampirik araştırma bulunmaktadır. Bu bağlamda, Türkiye’de akademik bir boşluk söz konusudur. Bu makalenin amacı, “karanlık sosyal medya” ve sosyal medyanın karanlık yüzü ile ilgili uluslararası alanyazın taraması yapmaktır. Bu amaçla, makale, “karanlık sosyal medya”ya ilişkin kavramsal yaklaşımlara odaklanmakta ve sosyal medyanın işlevselliğine (paylaşım, mevcudiyet, sohbetler, kimlik, ilişkiler, gruplar ve itibar) dayanan kavramsal ve teorik bir çerçeveyi irdelemektedir. Makalede, sosyal medyanın karanlık yüzüne odaklanan araştırmaların bulgularına yer verilmekte ve sosyal medyanın neden olduğu tahribat gözler önüne serilmektedir. Ayrıca, makalede hem bu araştırmaların geleceğine ışık tutan önermeler hem de sosyal medyadan kaynaklanan riskleri azaltmak için geliştirilmiş stratejiler vurgulanmaktadır.
Sosyal Medya Karanlık Sosyal Medya Sosyal Medyanın Karanlık Yüzü Sosyal Medya Kullanıcıları Sosyal Medya İçeriği
Most social media research has focused on the bright side of social media, along with the advantages that social media both would bring to individuals (consumers) and companies. But although social media provides the numerous advantages, the amount of social media research focusing on the dark side of social media has gradually increased. However, there have been a few case studies or empirical studies focusing on both the concept of ‘dark social media’ and the dark side of social media in the Turkish literature. In this context, there is an academic gap in Turkey. The purpose of this article is to review international literature on ‘dark social media’ and the dark side of social media. For this purpose, the article focuses on conceptual approaches to ‘dark social media’, and examines a conceptual and theoretical framework based on functionality (sharing, presence, conversations, identity, relationships, groups and reputation) of social media. In this article, the findings of research focusing on the dark side of social media are included and the damage caused by social media is revealed. In addition, in this article, both the propositions that shed light on the future of these studies and the strategies developed to reduce the risks that stem from social media have been highlighted.
Social Media Dark Social Media The Dark Side of Social Media Social Media Users Social Media Content
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 27 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 40 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.