COVID-19 pandemisi döneminde sinema salonları kapatılmış olup salonlar, hedef kitleleri ile yüz yüze
iletişim kurma olanaklarını yitirmiş ve en önemli gelir kaynağını kaybetmiştir. Pandemi döneminde
sinema salonlarının, iletişim kurmak için kullandıkları en önemli araçlardan birisi sosyal medya olmuştur.
Bu araştırma, “Bağımsız sinema salonlarının faaliyetlerine devam edebilmesi için sosyal medyanın hangi
yeni olanakları sağladığını” tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırmada COVID-19 pandemisi döneminde
sinema salonlarının sosyal medyayı nasıl kullandığı, Beyoğlu Sineması ve Twitter örneği üzerinden
araştırılmıştır. Beyoğlu Sineması’nın ele alınmasının nedeni Türkiye’de Twitter’da en fazla takipçiye sahip
olan bağımsız sinema salonu olmasıdır. Araştırmada Beyoğlu Sineması’nın Twitter hesabında 1 Ocak-31
Aralık 2020 tarihleri arasında paylaştığı 794 tweet ve retweet/alıntılanmış tweet, betimsel analiz yöntemi
ve içerik analizi tekniğinden faydalanılarak incelenmiştir. Araştırmada; tweet’lerde tespit edilen konu
kodları 26 farklı kategori altında sınıflandırılmıştır. Pandemi döneminde Beyoğlu Sineması’nın Twitter’da
paylaştığı mesajlarda büyük bir dönüşüm yaşanmıştır. COVID-19 pandemisi öncesinde film gösterim
programının tanıtımı ve bilet satışı amacıyla yapılan sosyal medya kullanımının, COVID-19 pandemisi
döneminde izleyici ile olan bağı devam ettirebilmek ve onlardan maddi destek almak amacıyla yapılan
sosyal medya kullanımına dönüştüğü tespit edilmiştir. Beyoğlu Sineması’nın pandemi dönemindeki sosyal
medya kullanımının, pasif medya izleyiciliğine tezat olarak Jenkins’in ifade ettiği katılımcı kültürün bir
örneği olduğu şeklinde okunabilir.
Movie theaters were closed down during the COVID-19 pandemic leaving them with no way of
communicating face-to-face with their target audiences and, more importantly, they lost an important
source of revenue. Social media became one of the most important tools used by movie theaters to
communicate with their target audiences during the pandemic. In this regard, this study seeks answers to
the research problem: “Does social media provide new opportunities for independent movie theaters to
continue their activities?” Accordingly, this article analyzes how movie theaters used social media during
the COVID-19 pandemic, through the example of Beyoğlu Movie Theater’s use of Twitter. Beyoğlu Movie
Theater was sampled since it is an independent movie theater, which has the largest number of followers
on Twitter in Turkey. In terms of methodology, this article employs a descriptive analysis and a content
analysis to examine 794 tweets and retweets shared by Beyoğlu Movie Theater between January 1, 2020
and December 31, 2020. The topic codes identified in the Tweets have been classified under 26 different
categories. As an outcome, it was revealed that the tweets by Beyoğlu Movie Theater underwent a major
transformation. The use of social media evolved from promoting movie showtimes and selling tickets
before the pandemic into a form that focuses on maintaining the connection with audiences and asking them
for material support during the pandemic. Finally, this article concludes that Beyoğlu Movie Theater’s
use of social media during the pandemic can be read as an example of participatory culture expressed by
Jenkins, in contrast to passive media audience.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 7 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 40 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.