Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 Pandemisi Döneminde Sinema Salonlarının Sosyal Medya Kullanımı: Beyoğlu Sineması Örneği

Yıl 2022, Sayı: 40, 302 - 322, 30.06.2022
https://doi.org/10.17829/turcom.934664

Öz

COVID-19 pandemisi döneminde sinema salonları kapatılmış olup salonlar, hedef kitleleri ile yüz yüze
iletişim kurma olanaklarını yitirmiş ve en önemli gelir kaynağını kaybetmiştir. Pandemi döneminde
sinema salonlarının, iletişim kurmak için kullandıkları en önemli araçlardan birisi sosyal medya olmuştur.
Bu araştırma, “Bağımsız sinema salonlarının faaliyetlerine devam edebilmesi için sosyal medyanın hangi
yeni olanakları sağladığını” tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırmada COVID-19 pandemisi döneminde
sinema salonlarının sosyal medyayı nasıl kullandığı, Beyoğlu Sineması ve Twitter örneği üzerinden
araştırılmıştır. Beyoğlu Sineması’nın ele alınmasının nedeni Türkiye’de Twitter’da en fazla takipçiye sahip
olan bağımsız sinema salonu olmasıdır. Araştırmada Beyoğlu Sineması’nın Twitter hesabında 1 Ocak-31
Aralık 2020 tarihleri arasında paylaştığı 794 tweet ve retweet/alıntılanmış tweet, betimsel analiz yöntemi
ve içerik analizi tekniğinden faydalanılarak incelenmiştir. Araştırmada; tweet’lerde tespit edilen konu
kodları 26 farklı kategori altında sınıflandırılmıştır. Pandemi döneminde Beyoğlu Sineması’nın Twitter’da
paylaştığı mesajlarda büyük bir dönüşüm yaşanmıştır. COVID-19 pandemisi öncesinde film gösterim
programının tanıtımı ve bilet satışı amacıyla yapılan sosyal medya kullanımının, COVID-19 pandemisi
döneminde izleyici ile olan bağı devam ettirebilmek ve onlardan maddi destek almak amacıyla yapılan
sosyal medya kullanımına dönüştüğü tespit edilmiştir. Beyoğlu Sineması’nın pandemi dönemindeki sosyal
medya kullanımının, pasif medya izleyiciliğine tezat olarak Jenkins’in ifade ettiği katılımcı kültürün bir
örneği olduğu şeklinde okunabilir.

Kaynakça

  • Adgate, B. (2021, 13 Nisan). The impact COVID-19 had on the entertainment industry in 2020. www.forbes. com. 11.10.2021 tarihinde https://www.forbes.com/sites/bradadgate/2021/04/13/the-impact-covid-19- had-on-the-entertainment-industry-in-2020/?sh=178f4efe250f adresinden edinilmiştir.
  • Akbulut, H. (2014). Sinemaya gitmek ve seyir: Bir sözlü tarih çalışması. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, 2 (2), 1-16.
  • Atabek, Ü. (2006). İnternette etik sorunların ekonomi politik bağlamı. Küresel İletişim Dergisi, 2, 1-9. 11.04.2021 tarihinde https://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/sites/default/files/02_umit_atabek.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Aytekin, E. (2021, 16 Nisan). Dünya genelinde Kovid-19’dan ölenlerin sayısı 3 milyona yükseldi. www.aa.com. tr. 3.5.2021 tarihinde https://www.aa.com.tr/tr/koronavirus/dunya-genelinde-kovid-19dan-olenlerinsayisi- 3-milyona-yukseldi/2210682 adresinden edinilmiştir.
  • beyoglusinemasi.com. (2021). Sponsorluk ve reklam. 11.01.2021 tarihinde beyoglusinemasi.com adresinden edinilmiştir.
  • Binark, M. & Bayraktutan, G. (2013). Ayın karanlık yüzü: Yeni medya ve etik. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • boxofficeturkiye.com. (2020, 2 Şubat). 2020 yılında “Ev Sineması” gelirleri %21 artarak $30 milyarı buldu. 15.03.2021 tarihinde https://boxofficeturkiye.com/haber/2020-yilinda-ev-sinemasi-gelirleri-21- artarak-s30-milyari-buldu—3113 adresinden edinilmiştir.
  • boxofficeturkiye.com. (2020, 22 Şubat). Salonlara verilen destek, özellikle Anadolu sinemalarına nefes aldırdı. 15.03.2021 tarihinde https://boxofficeturkiye.com/haber/salonlara-verilen-destek-ozellikle-anadolusinemalarina- nefes-aldirdi—3166 adresinden edinilmiştir.
  • boxofficeturkiye.com. (2020). 2020 yılındaki tüm filmler. 15.03.2021 tarihinde https://boxofficeturkiye.com/ yillik/2020/tum-filmler adresinden edinilmiştir.
  • boxofficeturkiye.com. (2020). Tüm yıl karşılaştırması. 02.02.2021 tarihinde boxofficeturkiye.com/yillik adresinden edinilmiştir.
  • Casetti, F. (2011). Sinemasal deneyim. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, Defne Kırmızı, (Çev.), 2 (2), 81- 93.
  • Castells, M. (2016). İletişimin gücü. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Dilmen, N. & Öğüt, S. (2006). Yeni iletişim ortamları ve etkileşime iletişimsel bilişim yaklaşımı. Yeni iletişim ortamları ve etkileşim uluslararası konferansı içinde, (ss. 17-22). İstanbul: Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi.
  • Evers, H. (2009). İnternet haberciliği: Yeni etik sorunlar mı? Bülent Çaplı & Hakan Tuncel (Ed.), Televizyon Haberciliğinde Etik içinde (ss. 322-328). Ankara: Fersa Matbaacılık, 11.04.2021 tarihinde http://ilefarsiv. com/etik/internet-gazeteciligi-yeni-etik-sorunlar-mi/ adresinden edinilmiştir.
  • Fuchs, C. (2020). Sosyal medya: Eleştirel bir giriş. İstanbul: Nota Bene Yayınları.
  • Geray, H. & Aydoğan, A. (2009). Yeni iletişim teknolojileri ve etik, Bülent Çaplı & Hakan Tuncel (Ed.), Televizyon Haberciliğinde Etik içinde (ss. 322-328). Ankara: Fersa Matbaacılık, 11.04.2021 tarihinde http://ilefarsiv. com/etik/yeni-iletisim-teknolojileri-ve-etik/ adresinden edinilmiştir.
  • Govaert, H. & Rangarajan, D. (2014). How is the concept of “binge-watching” of TV shows by customers going to impact traditional marketing approaches in entertainment sector. Gent Üniversitesi Yayımlanmamış Master Tezi.
  • Göker, N. (2017). Türkiye’de sinema seyircisi: İstanbul, Ankara ve İzmir örneğinde bir izleyici araştırması. The Journal of Academic Social Science Studies, 64, 431-456.
  • Gümüş, B. (2021). Maraton izleyiciliğinden aşırı izlemeye: Netflix’in izleme alışkanlıklarına etkisi. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 37, 147-169.
  • Güngör, N. (2018). İletişim kuramlar ve yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Jenkins, H. (2018). Cesur yeni medya: Teknolojiler ve hayran kültürü. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kotler, P., Kartajaya, H. & Setiawan, I. (2016), Pazarlama 4.0: Gelenekselden dijitale geçiş, İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Krishnan, M. (2021, 16 Temmuz). How India’s COVID crisis has changed Bollywood. www.dw.com. 21.08.2021 tarihinde https://www.dw.com/en/how-indias-covid-crisis-has-changed-bollywood/a-58291931 adresinden edinilmiştir.
  • Kutluca, T. & Birgin, O., & Gündüz, S. (2018). Türk bilgisayar ve matematik eğitimi dergisi’nde yayımlanmış makalelerin içerik analizi bağlamında değerlendirilmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9 (2), 390-412.
  • Lévy, P. (2010). From social computing to reflexive collective intelligence: The IEML research program. Information Sciences, 180 (1), 71-94.
  • Malone, T. W. (2008). What is collective intelligence and what will we do about it, Mark Tovey (Ed.), Collective intelligence: creating a prosperous world at peace içinde (ss. 1-4). Virginia: Earth Intelligence Network.
  • Pena, L. L. (2015). Breaking binge: Exploring the effects of binge watching on television viewer reception. Syracuse Üniversitesi Doktora Tezi.
  • Rahman, K.T. & Arif, M.Z.U. (2021). Impacts of binge-watching on Netflix during the COVID-19 pandemic. South Asian Journal of Marketing, 2 (1), 97-112.
  • Rogers, E. M. (1986). Communication technology: The new media in society. New York: Free Press.
  • Sağlık Bakanlığı. (20 Temmuz 2020). COVID-19 Nedir?. 3.5.2021 tarihinde https://covid19.saglik.gov.tr/TR- 66300/covid-19-nedir-.html adresinden edinilmiştir.
  • Saydam, B. (2017, 19 Haziran). Beyoğlu Sineması: İstiklal’in en genç müstakil sineması. tsa.org.tr. 14.11.2020 tarihinde https://tsa.org.tr/tr/yazi/yazidetay/351/beyoglu-sinemasi—istiklal%E2%80%99in-en-gencmustakil- sinemasi adresinden edinilmiştir.
  • Schweidel, D. A. & Moe, W. W. (2016). Binge watching and advertising. Journal of Marketing, 80 (5), 1-19.
  • Sodano, T. M. (2012). Television’s paradigm (time) shift, Melissa Ames (Ed.), Time in television narrative: exploring temporality in twenty-first-century programming içinde (ss. 27-42). ABD: University Press of Mississippi.
  • Sunal, G. & Kalkan, S. B. (2020). Üniversite öğrencilerinin film izleme alışkanlıklarının Covid-19 pandemisi sürecinde değişiminin belirlenmesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 52, 187-200.
  • Suvattanadilok, M. (2021). Social media activities impact on the decision of watching films in cinema. Cogent Business & Management, 8(1), 1-11.
  • Umukoro, O. E., Eluyela, F. D., Inua, O. I. & Babajide, S. (2020). Nollywood accounting and financial performance: Evidence from Nigerian cinemas. International Journal of Financial Research, 11(2), 271-280.
  • www.milliyet.com.tr. (2020, Kasım 23). Türkiye’de ilk koronavirüs vakası ne zaman ortaya çıktı? Dünyada ilk korona vakası tarihi. 25.03.2021 tarihinde https://www.milliyet.com.tr/gundem/turkiyede-ilkkoronavirus- vakasi-ne-zaman-ortaya-cikti-dunyada-ilk-korona-vakasi-tarihi-6360948 adresinden edinilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yolcu, Ö. (2021). Movie theater social media use during Covid-19 pandemic: The example of Cinemaximum cinemas and Twitter. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, 60, 241-280. https://dergipark.org.tr/tr/pub/connectist/issue/64177/862693 adresinden edinilmiştir.

Movie Theaters’ Social Media Use During COVID-19 Pandemic: The Case of Beyoğlu Movie Theater

Yıl 2022, Sayı: 40, 302 - 322, 30.06.2022
https://doi.org/10.17829/turcom.934664

Öz

Movie theaters were closed down during the COVID-19 pandemic leaving them with no way of
communicating face-to-face with their target audiences and, more importantly, they lost an important
source of revenue. Social media became one of the most important tools used by movie theaters to
communicate with their target audiences during the pandemic. In this regard, this study seeks answers to
the research problem: “Does social media provide new opportunities for independent movie theaters to
continue their activities?” Accordingly, this article analyzes how movie theaters used social media during
the COVID-19 pandemic, through the example of Beyoğlu Movie Theater’s use of Twitter. Beyoğlu Movie
Theater was sampled since it is an independent movie theater, which has the largest number of followers
on Twitter in Turkey. In terms of methodology, this article employs a descriptive analysis and a content
analysis to examine 794 tweets and retweets shared by Beyoğlu Movie Theater between January 1, 2020
and December 31, 2020. The topic codes identified in the Tweets have been classified under 26 different
categories. As an outcome, it was revealed that the tweets by Beyoğlu Movie Theater underwent a major
transformation. The use of social media evolved from promoting movie showtimes and selling tickets
before the pandemic into a form that focuses on maintaining the connection with audiences and asking them
for material support during the pandemic. Finally, this article concludes that Beyoğlu Movie Theater’s
use of social media during the pandemic can be read as an example of participatory culture expressed by
Jenkins, in contrast to passive media audience.

Kaynakça

  • Adgate, B. (2021, 13 Nisan). The impact COVID-19 had on the entertainment industry in 2020. www.forbes. com. 11.10.2021 tarihinde https://www.forbes.com/sites/bradadgate/2021/04/13/the-impact-covid-19- had-on-the-entertainment-industry-in-2020/?sh=178f4efe250f adresinden edinilmiştir.
  • Akbulut, H. (2014). Sinemaya gitmek ve seyir: Bir sözlü tarih çalışması. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, 2 (2), 1-16.
  • Atabek, Ü. (2006). İnternette etik sorunların ekonomi politik bağlamı. Küresel İletişim Dergisi, 2, 1-9. 11.04.2021 tarihinde https://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/sites/default/files/02_umit_atabek.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Aytekin, E. (2021, 16 Nisan). Dünya genelinde Kovid-19’dan ölenlerin sayısı 3 milyona yükseldi. www.aa.com. tr. 3.5.2021 tarihinde https://www.aa.com.tr/tr/koronavirus/dunya-genelinde-kovid-19dan-olenlerinsayisi- 3-milyona-yukseldi/2210682 adresinden edinilmiştir.
  • beyoglusinemasi.com. (2021). Sponsorluk ve reklam. 11.01.2021 tarihinde beyoglusinemasi.com adresinden edinilmiştir.
  • Binark, M. & Bayraktutan, G. (2013). Ayın karanlık yüzü: Yeni medya ve etik. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • boxofficeturkiye.com. (2020, 2 Şubat). 2020 yılında “Ev Sineması” gelirleri %21 artarak $30 milyarı buldu. 15.03.2021 tarihinde https://boxofficeturkiye.com/haber/2020-yilinda-ev-sinemasi-gelirleri-21- artarak-s30-milyari-buldu—3113 adresinden edinilmiştir.
  • boxofficeturkiye.com. (2020, 22 Şubat). Salonlara verilen destek, özellikle Anadolu sinemalarına nefes aldırdı. 15.03.2021 tarihinde https://boxofficeturkiye.com/haber/salonlara-verilen-destek-ozellikle-anadolusinemalarina- nefes-aldirdi—3166 adresinden edinilmiştir.
  • boxofficeturkiye.com. (2020). 2020 yılındaki tüm filmler. 15.03.2021 tarihinde https://boxofficeturkiye.com/ yillik/2020/tum-filmler adresinden edinilmiştir.
  • boxofficeturkiye.com. (2020). Tüm yıl karşılaştırması. 02.02.2021 tarihinde boxofficeturkiye.com/yillik adresinden edinilmiştir.
  • Casetti, F. (2011). Sinemasal deneyim. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, Defne Kırmızı, (Çev.), 2 (2), 81- 93.
  • Castells, M. (2016). İletişimin gücü. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Dilmen, N. & Öğüt, S. (2006). Yeni iletişim ortamları ve etkileşime iletişimsel bilişim yaklaşımı. Yeni iletişim ortamları ve etkileşim uluslararası konferansı içinde, (ss. 17-22). İstanbul: Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi.
  • Evers, H. (2009). İnternet haberciliği: Yeni etik sorunlar mı? Bülent Çaplı & Hakan Tuncel (Ed.), Televizyon Haberciliğinde Etik içinde (ss. 322-328). Ankara: Fersa Matbaacılık, 11.04.2021 tarihinde http://ilefarsiv. com/etik/internet-gazeteciligi-yeni-etik-sorunlar-mi/ adresinden edinilmiştir.
  • Fuchs, C. (2020). Sosyal medya: Eleştirel bir giriş. İstanbul: Nota Bene Yayınları.
  • Geray, H. & Aydoğan, A. (2009). Yeni iletişim teknolojileri ve etik, Bülent Çaplı & Hakan Tuncel (Ed.), Televizyon Haberciliğinde Etik içinde (ss. 322-328). Ankara: Fersa Matbaacılık, 11.04.2021 tarihinde http://ilefarsiv. com/etik/yeni-iletisim-teknolojileri-ve-etik/ adresinden edinilmiştir.
  • Govaert, H. & Rangarajan, D. (2014). How is the concept of “binge-watching” of TV shows by customers going to impact traditional marketing approaches in entertainment sector. Gent Üniversitesi Yayımlanmamış Master Tezi.
  • Göker, N. (2017). Türkiye’de sinema seyircisi: İstanbul, Ankara ve İzmir örneğinde bir izleyici araştırması. The Journal of Academic Social Science Studies, 64, 431-456.
  • Gümüş, B. (2021). Maraton izleyiciliğinden aşırı izlemeye: Netflix’in izleme alışkanlıklarına etkisi. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 37, 147-169.
  • Güngör, N. (2018). İletişim kuramlar ve yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Jenkins, H. (2018). Cesur yeni medya: Teknolojiler ve hayran kültürü. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kotler, P., Kartajaya, H. & Setiawan, I. (2016), Pazarlama 4.0: Gelenekselden dijitale geçiş, İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Krishnan, M. (2021, 16 Temmuz). How India’s COVID crisis has changed Bollywood. www.dw.com. 21.08.2021 tarihinde https://www.dw.com/en/how-indias-covid-crisis-has-changed-bollywood/a-58291931 adresinden edinilmiştir.
  • Kutluca, T. & Birgin, O., & Gündüz, S. (2018). Türk bilgisayar ve matematik eğitimi dergisi’nde yayımlanmış makalelerin içerik analizi bağlamında değerlendirilmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9 (2), 390-412.
  • Lévy, P. (2010). From social computing to reflexive collective intelligence: The IEML research program. Information Sciences, 180 (1), 71-94.
  • Malone, T. W. (2008). What is collective intelligence and what will we do about it, Mark Tovey (Ed.), Collective intelligence: creating a prosperous world at peace içinde (ss. 1-4). Virginia: Earth Intelligence Network.
  • Pena, L. L. (2015). Breaking binge: Exploring the effects of binge watching on television viewer reception. Syracuse Üniversitesi Doktora Tezi.
  • Rahman, K.T. & Arif, M.Z.U. (2021). Impacts of binge-watching on Netflix during the COVID-19 pandemic. South Asian Journal of Marketing, 2 (1), 97-112.
  • Rogers, E. M. (1986). Communication technology: The new media in society. New York: Free Press.
  • Sağlık Bakanlığı. (20 Temmuz 2020). COVID-19 Nedir?. 3.5.2021 tarihinde https://covid19.saglik.gov.tr/TR- 66300/covid-19-nedir-.html adresinden edinilmiştir.
  • Saydam, B. (2017, 19 Haziran). Beyoğlu Sineması: İstiklal’in en genç müstakil sineması. tsa.org.tr. 14.11.2020 tarihinde https://tsa.org.tr/tr/yazi/yazidetay/351/beyoglu-sinemasi—istiklal%E2%80%99in-en-gencmustakil- sinemasi adresinden edinilmiştir.
  • Schweidel, D. A. & Moe, W. W. (2016). Binge watching and advertising. Journal of Marketing, 80 (5), 1-19.
  • Sodano, T. M. (2012). Television’s paradigm (time) shift, Melissa Ames (Ed.), Time in television narrative: exploring temporality in twenty-first-century programming içinde (ss. 27-42). ABD: University Press of Mississippi.
  • Sunal, G. & Kalkan, S. B. (2020). Üniversite öğrencilerinin film izleme alışkanlıklarının Covid-19 pandemisi sürecinde değişiminin belirlenmesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 52, 187-200.
  • Suvattanadilok, M. (2021). Social media activities impact on the decision of watching films in cinema. Cogent Business & Management, 8(1), 1-11.
  • Umukoro, O. E., Eluyela, F. D., Inua, O. I. & Babajide, S. (2020). Nollywood accounting and financial performance: Evidence from Nigerian cinemas. International Journal of Financial Research, 11(2), 271-280.
  • www.milliyet.com.tr. (2020, Kasım 23). Türkiye’de ilk koronavirüs vakası ne zaman ortaya çıktı? Dünyada ilk korona vakası tarihi. 25.03.2021 tarihinde https://www.milliyet.com.tr/gundem/turkiyede-ilkkoronavirus- vakasi-ne-zaman-ortaya-cikti-dunyada-ilk-korona-vakasi-tarihi-6360948 adresinden edinilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yolcu, Ö. (2021). Movie theater social media use during Covid-19 pandemic: The example of Cinemaximum cinemas and Twitter. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, 60, 241-280. https://dergipark.org.tr/tr/pub/connectist/issue/64177/862693 adresinden edinilmiştir.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özgü Yolcu 0000-0003-4312-6511

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 7 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Yolcu, Ö. (2022). COVID-19 Pandemisi Döneminde Sinema Salonlarının Sosyal Medya Kullanımı: Beyoğlu Sineması Örneği. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi(40), 302-322. https://doi.org/10.17829/turcom.934664

Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.