Journalists employ various methods of communication to make their news captivating and draw in a large
audience. An online journalism method, clickbait journalism, uses various click traps to draw the attention
of readers, even from the mainstream media. In this study, qualitative content analysis was employed to
analyze economic news on the websites which are among the 100 most visited websites in Turkey. As a
result, a total of 485 economic news stories were evaluated within the framework of clickbait categories.
When examining the overall state of news websites, it was found that 32.5 percent of them are clickbait
and 67.4 percent are not. To be more specific, it appears that one in every three stories is done using
clickbait journalism. The user comments on clickbait news content are much higher than those on news
stories without clickbait. In all three news sites, the most preferred type of click-focused reporting was
“ambiguous”. Consequently, clickbait journalism is present on all three sites, as these sites strive to get more
visitors and interactions with their news stories.
Digital communication digital journalism interactive journalism clickbait clickbait news
Gazeteciler haberlerini ilgi çekici kılmak ve geniş bir takipçi kitlesine ulaşmak için farklı iletişim
yöntemlerine başvurmaktadır. Bunlardan biri olan tık odaklı habercilik, okuyucuların ilgisini çekmek
amaçlı olarak çeşitli tıklama tuzaklarının kullanıldığı ve buna ana akım medyanın dâhil olduğu bir çevrim
içi habercilik yöntemidir. Bu araştırmada ekonomi haberleri nitel içerik analiz yöntemiyle incelenmiştir.
Araştırmaya konu olan internet sayfaları Similarweb’e göre Türkiye’de en çok ziyaret edilen 100 internet
sayfası arasında yer almaktadır. İnceleme süresi sonunda toplam 485 ekonomi haberi tık tuzağı kategorileri
çerçevesinde ele alınmıştır. Çalışmaya göre yayınlanan her üç haberden birinin tık odaklı habercilik
anlayışıyla hazırlandığı görülmüştür. Tık odaklı olan haber içeriklerine yapılan kullanıcı yorumları da tık
odaklı habercilik özelliği taşımayan içeriklere yapılan yorumlara göre oldukça yüksektir. Haber sitelerinde
en çok tercih edilen tıklama tuzağı ise “muğlak bırakma” olarak görülmüştür. Sonuç olarak her üç sitede
tıklama tuzaklı habercilik tekniklerinin uygulandığı göze çarpmaktadır. Bu durum haber sitelerinin daha
fazla ziyaretçi kazanmak ve haberlere yapılan etkileşimleri artırmak gibi isteklerinden kaynaklanmaktadır.
Dijital iletişim dijital habercilik interaktif habercilik tık tuzağı tık odaklı haber
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 42 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.