Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tourist Guides' Intercultural Communication Apprehension: A Conceptual Evaluation

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 26 - 33, 30.06.2024
https://doi.org/10.34090/tured.1477038

Öz

Purpose and Importance: Tourist guides use their intercultural communication skills when providing services to tourists. Therefore, tourist guides who interact with tourists from different cultures need to understand the differences and have low apprehension in order to communicate. However, although there are studies in the existing literature addressing the communication problems of tourist guides and tourists, no studies explaining intercultural communication apprehension have been found. From this point of view, it is aimed to conceptually evaluate the intercultural communication apprehension in tourist guides.

Methodology: In the research, document review technique, which is one of the qualitative research methods, was used by benefiting from secondary data. Due to lack of data saturation, meta-analysis or bibliometric analysis techniques were not applied and a compilation was made of studies.

Findings: According to the current literature review, the problems faced by tourist guides include tourist interaction and elements related to intercultural communication apprehension. Accordingly, intercultural communication apprehension, which arises from personal characteristics and social problems, is also affected by working conditions.

Originality/Value: The research involves presentation of the reasons for apprehension that tourist guides who are interacting with different cultures may experience and conceptual evaluation.

Kaynakça

  • Barakazi, M. (2022). Profesyonel turist rehberleri tarafından algılanan sorunlar üzerine bir çalışma. Avrasya Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(2), 68-80.
  • Bayram Erkol, G. (2019). Turist rehberlerinde kültürel zeka, motivasyon, performans ilişkisi. Turizm Akademik Dergisi, 6(2), 43- 59.
  • Çakıcı, C., Kızılırmak, İ., Samatova, G. & Kızılay, K. S. (2017). Bişkek'teki otel çalışanlarının kültürlerarası iletişim kaygıları. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(5), 68-77.
  • Chen, G. (2010) The impact of intercultural sensitivity on ethnocentrism and intercultural communication apprehension. Intercultural Communication Studies, 19(1), 1-9.
  • Cohen, E. (1985). The tourist guide: The origins, structure and dynamics of a role. Annals of Tourism Research, 12(1), 5-29.
  • Erdem, M. (2022). Çok kültürlü ortamda kültürlerarası iletişim yeterliliği ve hizmet verme yatkınlığı: Turist rehberleri üzerine bir inceleme (Tez No. 715606) [Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Fall, L., T., Kelly, S., Macdonald, P., Primm, C., & Holmes, W. (2013). Intercultural communication apprehension and emotional intelligence in higher education: Preparing business students for career success. Business Communication Quarterly, 76(4) 412-426.
  • Gudykunst, W. B. (1998) Applying anxiety/uncertainty management (aum) theory to intercultural adjustment training. İnt. J. Intercultural Rel, 2(22), 227-250.
  • Güzel, F. Ö., Türker, A. ve Şahin, İ. (2014). Profesyonel turist rehberlerinin algıladıkları mesleki engelleri belirlemeye yönelik bir araştırma. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 2(2), 179-180.
  • Kabakulak, A. & Pelit, E. (2022). Turist rehberlerinin kişilik özelliklerinin liderlik davranışlarına etkisi, Turist Rehberliği Dergisi, 5(1), 46-66.
  • Kabakulak, A. (2018). Turist rehberleri açısından iş doyumunun önemi. Turist Rehberliği Dergisi, 1(1), 1-12.
  • Kılıçlar, A. & Çevrimkaya, M. (2019). Turist rehberinin performanslarının turist memnuniyetine etkileri. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 136- 145.
  • Köroğlu, Ö. & Türkmen, M.T. (2017). Turist rehberlerinin duygusal zekâ düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(2), 107-122.
  • Lee, J. & Hwang, J. (2024). Antecedents of American hospitality students’ intercultural communication apprehension: Effect of ethnocentrism, cultural intelligence and core self-evaluations. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 34.
  • Pelit, E. & Katırcıoğlu, E. (2018). Turist rehberliği mesleğinde taraflar açısından yaşanan sorunlar üzerine bir değerlendirme. Turist Rehberliği Dergisi, 1(2), 74-94.
  • Neuliep, J. W., & Mccroskey, J. C. (1997). The development of intercultural and interethnic communication apprehension scales. Communication Research Reports, 14(2), 145-156.
  • Neuliep, J. W. (2012). The relationship among ıntercultural communication apprehension, ethnocentrism, uncertainty reduction, and communication satisfaction during initial ıntercultural interaction: An extension of anxiety and uncertainty management (AUM) theory. Journal of Intercultural Communication Research, 41(1), 1-16.
  • McCroskey, J. C., McCroskey, L. L. & Richmond V. P. (1989). An investigation of self‐ perceived communication competence and personality orientations. Communication Research Reports, 6(1), 28-36.
  • Ma, R. & Hample, D. (2018). Appraisal models of intercultural communication apprehension among sojourners. Journal of International and Intercultural Communication, 11(3), 192- 215.
  • Olkun, O. E. & Öğüt, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin kültürlerarası iletişim kaygı düzeyi: Selçuk Üniversitesi örneği. International Journal of Social Science, 69, 513-525.
  • Şahin, S. (2012). Turist rehberlerinin kültürlerarası iletişim yeterlilikleri: Alman, İngiliz ve Rus turistlerin algılamaları (Tez No. 308735) [Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Şahin, S. (2018). Konuklarla iletişimde kültürlerarası boyut. İçinde. Turizm İletişimi (Ed. S. Şengül., Ş. Ulema ve O. Türkay). Detay Yayıncılık.
  • Tezcan, A. E. (2020). Turist rehberlerinin kültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilik düzeylerinin belirlenmesi (Tez No. 625064) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Ünal, M. & Tokmak, C. (2022). Kültürlerarası duyarlılığın turizmin gelişimini destekleme tutumu üzerindeki etkisi: Eskişehir ili örneği. Journal of Tourism Recreation and Tourism Research, 9(4), 1-21.
  • Ünal, M. (2024). Turizm alanında yayınlanmış iş tatmini üzerine tezlerin bibliyometrik analizi. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 7(1), 18-25.
  • Weiler, B. & Davis, D. (1993). An exploratory investigation into the role of the nature based tour Leader. Tourism Management, 14, 91-98.
  • Wrench, J. S., Corrigan, M. W., Mccroskey, J. C. & Punyanunt-Carter, N. M. (2007). Religious fundamentalism and ıntercultural communication: The relationships among ethnocentrism, ıntercultural communication apprehension, religious fundamentalism, homonegativity, and tolerance for religious disagreements. Journal of Intercultural Communication Research, 35(1), 23-44.

Turist Rehberlerinin Kültürlerarası İletişim Kaygısı: Kavramsal Bir Değerlendirme

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 26 - 33, 30.06.2024
https://doi.org/10.34090/tured.1477038

Öz

Amaç ve Önem: Turist rehberleri turistlere hizmet sunarken, kültürlerarası iletişim yeteneklerini kullanmaktadır. Dolayısıyla farklı kültürlerden gelen turistlerle etkileşim halinde olan turist rehberlerinin iletişim kurması için farklılıkları anlaması ve kaygısının düşük olması gerekmektedir. Ancak mevcut literatürde turist rehberleri ile turistlerin iletişim sorunlarına değinen araştırmalar olmasına rağmen, kültürlerarası iletişim kaygısını açıklayan çalışmaya rastlanmamıştır. Buradan hareketle turist rehberlerindeki kültürlerarası iletişim kaygısını kavramsal olarak değerlendirmek hedeflenmektedir.

Yöntem: Araştırmada ikincil verilerden yaranılmış olup, nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme tekniği kullanılmıştır. Veri doygunluğu olmaması sebebiyle meta analiz veya bibliyometrik analiz tekniklerine başvurulmamış, araştırmalardan derleme yapılmıştır.

Bulgular: Mevcut literatür incelemesine göre turist rehberlerinin karşılaştığı sorunlar olarak turist etkileşimi ile kültürlerarası iletişim kaygısını etkileyen unsurlar bulunmaktadır. Buna göre kişisel özelliklerden ve sosyal sorunlardan ortaya çıkan kültürlerarası iletişim kaygısı, çalışma koşullarından da etkilenmektedir.

Özgünlük/Bilimsel Katkı: Araştırma, farklı kültürlerle etkileşim halinde olan turist rehberlerinin yaşayabilecekleri kaygının nedenlerinin ortaya konması ve kavramsal olarak değerlendirilmesini içermektedir.

Kaynakça

  • Barakazi, M. (2022). Profesyonel turist rehberleri tarafından algılanan sorunlar üzerine bir çalışma. Avrasya Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(2), 68-80.
  • Bayram Erkol, G. (2019). Turist rehberlerinde kültürel zeka, motivasyon, performans ilişkisi. Turizm Akademik Dergisi, 6(2), 43- 59.
  • Çakıcı, C., Kızılırmak, İ., Samatova, G. & Kızılay, K. S. (2017). Bişkek'teki otel çalışanlarının kültürlerarası iletişim kaygıları. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(5), 68-77.
  • Chen, G. (2010) The impact of intercultural sensitivity on ethnocentrism and intercultural communication apprehension. Intercultural Communication Studies, 19(1), 1-9.
  • Cohen, E. (1985). The tourist guide: The origins, structure and dynamics of a role. Annals of Tourism Research, 12(1), 5-29.
  • Erdem, M. (2022). Çok kültürlü ortamda kültürlerarası iletişim yeterliliği ve hizmet verme yatkınlığı: Turist rehberleri üzerine bir inceleme (Tez No. 715606) [Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Fall, L., T., Kelly, S., Macdonald, P., Primm, C., & Holmes, W. (2013). Intercultural communication apprehension and emotional intelligence in higher education: Preparing business students for career success. Business Communication Quarterly, 76(4) 412-426.
  • Gudykunst, W. B. (1998) Applying anxiety/uncertainty management (aum) theory to intercultural adjustment training. İnt. J. Intercultural Rel, 2(22), 227-250.
  • Güzel, F. Ö., Türker, A. ve Şahin, İ. (2014). Profesyonel turist rehberlerinin algıladıkları mesleki engelleri belirlemeye yönelik bir araştırma. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 2(2), 179-180.
  • Kabakulak, A. & Pelit, E. (2022). Turist rehberlerinin kişilik özelliklerinin liderlik davranışlarına etkisi, Turist Rehberliği Dergisi, 5(1), 46-66.
  • Kabakulak, A. (2018). Turist rehberleri açısından iş doyumunun önemi. Turist Rehberliği Dergisi, 1(1), 1-12.
  • Kılıçlar, A. & Çevrimkaya, M. (2019). Turist rehberinin performanslarının turist memnuniyetine etkileri. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 136- 145.
  • Köroğlu, Ö. & Türkmen, M.T. (2017). Turist rehberlerinin duygusal zekâ düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(2), 107-122.
  • Lee, J. & Hwang, J. (2024). Antecedents of American hospitality students’ intercultural communication apprehension: Effect of ethnocentrism, cultural intelligence and core self-evaluations. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 34.
  • Pelit, E. & Katırcıoğlu, E. (2018). Turist rehberliği mesleğinde taraflar açısından yaşanan sorunlar üzerine bir değerlendirme. Turist Rehberliği Dergisi, 1(2), 74-94.
  • Neuliep, J. W., & Mccroskey, J. C. (1997). The development of intercultural and interethnic communication apprehension scales. Communication Research Reports, 14(2), 145-156.
  • Neuliep, J. W. (2012). The relationship among ıntercultural communication apprehension, ethnocentrism, uncertainty reduction, and communication satisfaction during initial ıntercultural interaction: An extension of anxiety and uncertainty management (AUM) theory. Journal of Intercultural Communication Research, 41(1), 1-16.
  • McCroskey, J. C., McCroskey, L. L. & Richmond V. P. (1989). An investigation of self‐ perceived communication competence and personality orientations. Communication Research Reports, 6(1), 28-36.
  • Ma, R. & Hample, D. (2018). Appraisal models of intercultural communication apprehension among sojourners. Journal of International and Intercultural Communication, 11(3), 192- 215.
  • Olkun, O. E. & Öğüt, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin kültürlerarası iletişim kaygı düzeyi: Selçuk Üniversitesi örneği. International Journal of Social Science, 69, 513-525.
  • Şahin, S. (2012). Turist rehberlerinin kültürlerarası iletişim yeterlilikleri: Alman, İngiliz ve Rus turistlerin algılamaları (Tez No. 308735) [Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Şahin, S. (2018). Konuklarla iletişimde kültürlerarası boyut. İçinde. Turizm İletişimi (Ed. S. Şengül., Ş. Ulema ve O. Türkay). Detay Yayıncılık.
  • Tezcan, A. E. (2020). Turist rehberlerinin kültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilik düzeylerinin belirlenmesi (Tez No. 625064) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Ünal, M. & Tokmak, C. (2022). Kültürlerarası duyarlılığın turizmin gelişimini destekleme tutumu üzerindeki etkisi: Eskişehir ili örneği. Journal of Tourism Recreation and Tourism Research, 9(4), 1-21.
  • Ünal, M. (2024). Turizm alanında yayınlanmış iş tatmini üzerine tezlerin bibliyometrik analizi. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 7(1), 18-25.
  • Weiler, B. & Davis, D. (1993). An exploratory investigation into the role of the nature based tour Leader. Tourism Management, 14, 91-98.
  • Wrench, J. S., Corrigan, M. W., Mccroskey, J. C. & Punyanunt-Carter, N. M. (2007). Religious fundamentalism and ıntercultural communication: The relationships among ethnocentrism, ıntercultural communication apprehension, religious fundamentalism, homonegativity, and tolerance for religious disagreements. Journal of Intercultural Communication Research, 35(1), 23-44.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mert Ünal 0000-0003-0138-968X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 3 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ünal, M. (2024). Turist Rehberlerinin Kültürlerarası İletişim Kaygısı: Kavramsal Bir Değerlendirme. Turist Rehberliği Dergisi (TURED), 7(1), 26-33. https://doi.org/10.34090/tured.1477038