Akıllı Otel Endeksine Göre Bişkek’teki Otellerin Sıralanması
Yıl 2021,
Cilt: 1 Sayı: 1, 13 - 29, 01.01.2021
Erkan Akgöz
Kımbat Asanova
Aikanış Aidarbek Kyzy
Öz
Bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki gelişmeler coğrafi sınırların ortadan kalkmasına, tanıtım ve pazarlama anlayışının değişmesine,
ekonomik faaliyetlerin daha uygun maliyetlere gerçekleşmesine neden olmuştur. Bu durum turizm sektöründe farklı uygulamaların ve yeni
kavramların kullanılmasına yol açmıştır. Bunlardan birisi de “akıllı turizm” kavramıdır. Akıllı turizm kavramı ile “akıllı destinasyon”, “akıllı
şehir” ve “akıllı otel” gibi yeni kavramların önem kazandığı görülmektedir.
Turizm sektörünün gelişmesi ile farklı otel işletmelerin sayısı her geçen gün artmakta ve işletmeler arasında yoğun bir rekabet yaşanmaktadır.
Otel işletmeleri rekabet avantajı elde edebilmek amacıyla teknolojik yenilikleri yoğun bir şekilde kullanmaya gayret göstermektedirler. Çünkü
teknolojiden yararlanılarak konuklara daha uygun maliyete hızlı ve kaliteli hizmet sunulmaktadır. Teknolojik yenilikleri kullanan konaklama
işletmeleri “Akıllı Otel” olarak kabul edilmektedir. Bundan dolayı bu çalışma otel işletmelerinde tercih edilen uygulamalara göre “akıllı otel endeksleri” hazırlanmıştır. Araştırma kapsamında Bişkek’te faaliyet gösteren nitelikli on (10) işletme değerlendirilmiştir. Endeksi hazırlanırken işletmeler dört (4) ana başlık altında toplanan on sekiz (18) kritere göre sıralanmıştır. Araştırma sonucunda “akıllı otel” uygulamalarının işletmelere sağlayacağı avantajları ile karşılaşılan problemler belirlenerek gerekli çözüm önerileri sunulmuştur
Kaynakça
- Akgöz, E., & Gürsoy, Y. (2014). Turizm eğitiminde yabancı dil öğrenme, istek ve kararlılıkları: Selçuk
Üniversitesi beyşehir örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(1), 21-29.
- Atay, L., Yalçınkaya, P., & Bahar, F. (2018). İstanbul’daki akıllı otel uygulamalarının değelendirilmesi. Manas
Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1).
- Boes, K., Buhalis, D., & Inversini, A. (2015). Conceptualising Smart Tourism Destination Dimensions.
Information and Communication Technologies in Tourism , 391-403.
- Briannev.wordpress. (2020, 17 February). Smart and intelligent homes. briannev.wordpress.com: Retrieved
from https://briannev.wordpress.com/disadvantages/
- Bulgan, G. (2015). Dünyada ve Türkiye’de engelli turizmi ile ilgili yapılan çalışmalar. Akademik Bakış
Dergisi(50), 102-125.
- Cabi, A. (2019). Akıllı Turizm Bağlamında Akıllı Otel İşletmesi Endeksi ve Uygulaması. Konya: Selçuk
Universitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
- Çalışkan, M., & Mencik, Y. (2015). Değişen dünyanın yeni yüzü: Sosyal medya. Akademik Bakış Dergisi(50),
253-277.
- Del Vecchio, P. (2018). Creating value from Social Big Data: Implications for Smart Tourism Destinations .
Information Processing and Management(5), 847 - 860. doi:10.1016/j.ipm.2017.10.006
- Demirtaş, N. (2010). Otel İşletmeciliği. Ankara: Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları.
- Durna, U., & Babür, S. (2011). Otel işletmelerinde yenilik uygulamaları. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi
Dergisi, 3(1).
- Graham, P. (2019, 17 February). 5 Benefits of smart hotel systems. www.flushthefashion.com: Retrieved from
https://www.flushthefashion.com/culture/5-benefits-of-smart-hotel-systems/ .
- Gretzel, U., Xiang, Z., Sigala, M., & Koo, C. (2015). Smart tourism: foundations and developments. Electronic
Markets (25), 179-188. doi:10.1007/s12525-015-0196-8
- Huang, C., Goo, J., Nam, K., & Yoo, C. (2017). Smart Tourism Technologies in Travel Planning: The Role
of Exploration and Exploitation. Informatıon and Management(6), 757 - 770. doi:10.1016/j.
im.2016.11.010
- Jasrotia, A., & Gangotia, A. (2018). Smart Cities To Smart Destinations: A Review Paper. Journal Of Tourism
Intelligence And Tourism Smartness, 1(1), 47 - 56.
- Köseoğlu, Ö. (2018). Akıllı şehirler ve yerel sorunların çözümde yenilikçi teknolojilerin kullanımı.
Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi, 4(2), 40-57.
- Li, Y., Hu, C., Huang, C., & Duan, L. (2017). The Concept of Smart Tourism in The Context of Tourism
Information Services. Tourism Management, Vol. 58, 293-300. doi:10.1016/j.tourman.2016.03.014
- Ovio. (2020, 17 February). Smart hotel. Retrieved from https://www.ovio.io/smart-hotel/.
- Öksüz, N. (2007). Mesleki Eğitim Kurslarının Kadınların İstihdam Edilebilirliğine Katkısı ve İşkur”un
Üstlenebileceği Roller. Ankara: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Türkiye İş Kurumu Genel
Müdürlüğü, (Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi).
- Petrevska, B., Cingoski, V., & Gelev, S. (2016). From Smart Rooms to Smart Hotels. XXI International
Scientific Conference “Information Technology – Present and Future”, Zabljak, Montenegro, 201-204.
- Revfine. (2020, 1 January). Smart Hotel: What Are the Benefits for Hotel Owners and Guests?: Retrieved from
https://www.revfine.com/smart-hotel/ .
- Sabuncu, Ö. (2020,16 February). IP iletişimin işletmeler için 7 faydası. https://www.karel.com.tr: https://
www.karel.com.tr/blog/ip-iletisimin-isletmeler-icin-7- adresinden erişilmiştir.
- TÜRSAB. (2019). Turizm Sektörü Dijitalleşme Yol Haritası. Antalya: EY.
- UNWTO. (2018, 17 August). 2nd UNWTO world conference on smart destinations. Retrieved from http://
sdt.unwto.org/event/2nd-unwto-world-conference-smart-destinations-0 .
- UNWTO. (2019, 17 February). 1st UNWTO World Conference on Smart Destinations, Murcia, 15-17 February
2017. Retrieved from http://sdt.unwto.org/smartdestinations.ment.
- UNWTO. (2018, 17 August). Fostering Smart Destination Developevelopment.
- Use-tech-wisely.com. (2017, 17 February). Disadvantages of smart home technologies. Retrieved from https://
use-tech-wisely.com/post/2017/6/11/disadvantages-of-smart-home-technologies/ .
- Wang, N. (2014). Research on Construction of Smart Tourism Perception System and Management
Platform. Applied Mechanics and Materials, Vol. 687-691, 1745-1748. doi:10.4028/www.scientific.
net/AMM.687-691.1745
- Wang, X., Li, X., Zhen, F., & Zhang, J. (2016). How Smart Is Your Tourist Attraction?: Measuring Tourist
Preferences of Smart Tourism Attractions Via a FCEM-AHP and IPA Approach. Tourism Management,
Vol. 54, 309-320. doi:10.1016/j.tourman.2015.12.003
- Xiaoqian, K., & Shuqin, A. (2016). Research on the development of smart tourism in Jiangxi Province under
the background of the “Internet +”. Economic and Social Changes: Facts, Trends, Forecast, 4(46), 199
- 205. doi:10.15838/esc/2016.4.46.11
- Yalçınkaya, P., Atay, L., & Karakaş, E. (2018). Akıllı turizm uygulamaları. Gastoria: Journal of Gastronomy
and Travel Research, 2(2), 34-52.
- Yoo , C., Kwon , S., Na, H., & Chang , B. (2017). Factors Affecting the Adoption of Gamified Smart Tourism
Applications: An Integrative Approach. Sustainability, 9(12),1-21. doi:0.3390/su9122162
- Zhang, T., Cheung, C., & Law, R. (2018). Functionality Evaluation for Destination Marketing Websites in
Smart Tourism Cities. Journal of China Tourism Research, 12(3), 1-16. doi:10.1080/19388160.2018.1
488641